Hvordan lage hvit saus til fiskeboller?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Hei!

Matlaging er ikke min sterkeste side å unngår alltid å lage mat fra bunnen av. Vi har lenge hatt lyst på fiskeboller i hvit saus og vurderer det til middag i dag, men tar alltid noe annet fordi jeg aldri aldri får til den hvite sausen fordi jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye smør, hvetemel, melk og kraft fra fiskebollene jeg skal ha oppi sausen så da ble sausen helt tynn og smakte mer kraft enn hvit saus. Så da har jeg unngått å lage det igjen selvom samboeren min lenge har hatt lyst på det. Så da trenger jeg litt hjelp fra dere!

Noen som kan fortelle meg hvordan man lager hvit saus til fiskeboller?
Hvor mye kraft skal i sausen og hvor mye melk skal i sausen?
Hvor mye smør og hvetemel bruker dere?

Det tar jeg alltid litt på gefylen. Pleier ta mest kraft...nesten alt som er i pakka...(her er vi veldig
glsd i saus) litt melk...en god klatt smør og kanskje to-tre spiseskjeer med hvetemel..+ karri :)
Blir alltid like godt;)

Du finner mange oppskrifter på nettet.
Jeg lager bare på slump. Et par spiseskjeer smør, ca samme med mel og melk/kraft til passe tykkelse, tar alltid i litt og litt, så den ikke blir for tynn. Smak til med salt/pepper og gjerne litt muskatnøtt.

Jeg slumper bare. Her går det myye saus [emoji23]

Smelter alltid en god del smør, tar oppi en god del karri til smøret får en god gul farge. Så tar jeg oppi mel til det blir ganske tykt.

Sper aller først med all kraften fra fiskebollene, og så fyller jeg på med litt og litt melk ettersom det tykner til.

Lar det koke en god stund sånn at melsmaken blir borte. Smaker til med litt salt også.

Jeg lar samboeren min ta seg av det :D
Litt som his dere er det han som har lyst på det, så det er han som driver og perfeksjonere sausen.

Tror sist jeg lagde det så fulgte jeg bare oppskrifta på boksen (Bruker Vesterålens fiskeboller på boks).

Jeg smelter smør, tar i like mye mel som smør. Typ to spiseskjeer smør, to spiseskjeer mel. Bruner det sammen til det er tykt. Har i mer mel om det ikke er tykt nok.
Jeg syns det er viktig å brune mel og smør ganske lenge (ellers får man melsmak av sausen).
Har i så og si all kraften. Og nok melk til at jeg liker tykkelsen

Hvorfor ikke bare finne en oppskrift på nettet?
Du finner mange oppskrifter på nettet.
Jeg lager bare på slump. Et par spiseskjeer smør, ca samme med mel og melk/kraft til passe tykkelse, tar alltid i litt og litt, så den ikke blir for tynn. Smak til med salt/pepper og gjerne litt muskatnøtt.
Jeg har prøvd å oppskrifter på nettet, men står bare hvordan man lager en hvit saus, ikke noe om kraften til fiskebollene. En oppskrift sier 4 dl melk, men hvor mye kraft da? Kjenner bare jeg blir stressa..

Jeg lar samboeren min ta seg av det :D
Litt som his dere er det han som har lyst på det, så det er han som driver og perfeksjonere sausen.

Tror sist jeg lagde det så fulgte jeg bare oppskrifta på boksen (Bruker Vesterålens fiskeboller på boks).
Hehe, hadde jeg fått han til å lage det så hadde det nok blitt fiskeboller i brun/svidd saus. Han kan virkelig ikke lage mat i det hele tatt. Så jeg må nok ta meg av det. :)

Jeg slumper bare. Her går det myye saus [emoji23]

Smelter alltid en god del smør, tar oppi en god del karri til smøret får en god gul farge. Så tar jeg oppi mel til det blir ganske tykt.

Sper aller først med all kraften fra fiskebollene, og så fyller jeg på med litt og litt melk ettersom det tykner til.

Lar det koke en god stund sånn at melsmaken blir borte. Smaker til med litt salt også.
Jeg smelter smør, tar i like mye mel som smør. Typ to spiseskjeer smør, to spiseskjeer mel. Bruner det sammen til det er tykt. Har i mer mel om det ikke er tykt nok.
Jeg syns det er viktig å brune mel og smør ganske lenge (ellers får man melsmak av sausen).
Har i så og si all kraften. Og nok melk til at jeg liker tykkelsen
Takk for svar! Da får jeg prøve meg på fiskeboller, men det får bli i neste uke siden det blir travelt når datteren min kommer hjem. :)

Jeg har prøvd å oppskrifter på nettet, men står bare hvordan man lager en hvit saus, ikke noe om kraften til fiskebollene. En oppskrift sier 4 dl melk, men hvor mye kraft da? Kjenner bare jeg blir stressa..
Da må du ta vekk noe av melka og erstatte med kraft. Går helt fint uten kraft også ;)Jeg foretrekker det.
Det er litt sånn at man må prøve og feile litt om man ikke følger oppskriften slavisk. Men om du følger en oppskrift de første gangene, så er der lettere å prøve seg litt frem etterhvert.

Da må du ta vekk noe av melka og erstatte med kraft. Går helt fint uten kraft også ;)Jeg foretrekker det.
Det er litt sånn at man må prøve og feile litt om man ikke følger oppskriften slavisk. Men om du følger en oppskrift de første gangene, så er der lettere å prøve seg litt frem etterhvert.
Da prøver jeg på det. Takk for svar

Neida, det blir nok hvit saus. Den gangen jeg prøvde meg på hvit saus da ble sausen hvit, men mislykka pga for mye kraft eller melk siden ikke ble tykk og smakte ikke hvit saus
Joda, men hvis du lar smør og mel stå veldig lenge og "steke", så blir blandingen brunere. Og da blir ikke sausen helt hvit heller selv om du tar oppi melk

25g smør
2 ss mel

Smelt smøret og har i hvetemel og rør til melet er rørt ut i smøret. Ha i 1 dl melk or rør til det er klumpfritt over svak varme. Ha så i 2 dl melk til og rør til det tykner, spe på med en dl til og rør tilndubhar passe tykk saus. Smsk til med karri salt og pepper. Jeg bruker ikke kraft fra fiskeboller i hvit saus.

Tar det på slump.

Tar vel ca 50 g av meierismør. Tar etter det mel og lager det til litt grøtlignende. Så hiver jeg i all fiskebollekraft og rører det godt til den blir litt tjukkere. Sper med hmelk og gjerne en skvett fløte. Krydrer med karri, salt og pepper.

Lar det pludre til den føles litt tjukk saus og har oppi fiskebollene.

Her går det mye saus og vi liker den tjukk. Bruker halvt om halvt med kraft og h-melk. Evt kun lettmelk og bare litt kraft (1-2 dl).

Rører kald kraft og mel klumpefritt og tynt og tilsetter en god dæsj Melange. Smelter smøret under omrøring på svak varme. Sper med melk og evt mer kraft etterhvert som det tjukner. Stopper når den er passe tjukk etter vår smak, evt litt tynnere siden den tjukner når den står.

Back
Topp