Hvordan løser dere gaveåpninga med små barn?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Jeg sitter her og er smånervøs for julaften. Overtenker sikkert, men jeg ser for meg en overtrøtt 1,5 åring som blir umulig å få i seng etter alt for mye stimuli. Vi skal feire hjemme, men får besøk av familien. Han blir det eneste barnet i hus, og vi tenker å ikke åpne gaver så alt for sent, men vil gjerne vite hvordan dere andre gjør/har gjort det med så små barn.

Lar det ta så lang tid det vil uansett om resultatet er grinete barn?
La dem åpne et par tre pakker og åpne resten for dem selv når de har lagt seg?
Spare resten til dagen etterpå?

Han får fryktelig mange gaver, som vi jo setter pris på, men han er også for liten til å forstå så mye av julen likevel. Til vanlig legger han seg kl 18, svigers nekter å åpne gaver før tidligst 17.30, så jeg ser for meg bare styr..

Vi startet tidlig på dagen rett og slett ( altså kun med gavene hennes for hun hadde også flest), da var snuppa mi 1 år og 3 mnd først jul. Jeg vist jo hva som var i de fleste gaver å hun fikk rett og slett bare åpne jevnt utover dagen:) da fikk hun også god tid til å leke med gavene og de holdt henne underholdt mens vi voksne fikk stelle i stand julemiddag og lignende:)

tanken vår var også å spare noen gaver til dagen etter om behov, men vi fikk åpnet allt den kvelden. Noe av klærne var det de voksne som åpnet for henne når hun var for opptatt med å utforske nye leker:)

Her åpner vi pakker på formiddagen / utover dagen. Husker selv hvor kjipt det var å ikke kunne leke med det nye fordi det var forbi sengetid.
Synes det er koselig at ungen kan kose seg utover dagen med alt av gaver. Julen er jo for barna, så sånn tenker vi .
Mange måter å feire den fine dagen på:happy: litt annerledes med større barn vil jeg tro.

De eldste åpnet så mange gaver som de orket, som ikke var stort mer enn halvparten, (og da bare gaver til ungene, vi voksne ventet til de var lagt) og resten av gavene åpnet de dagen etter

For minstemor åpnet vi resten av gavene for henne etter at hun var lagt hennes første jul. For neste morgen ventet det henne et nytt lass med gaver. Hun er født første juledag.

Vi sparer til dagen etterpå fremdeles, fordi min mor kjøper 20-50 gaver til hver av dem. Rekker uansett ikke åpne alt på en kveld

Alltid åpnet kl 19, aldri vært noe problem. Vårt barn holdt ut til midnatt. Har holdt på med åpnihg i mange timer og det har fingert supert , aldri stresset med å være streng pø rutiner sånne dagee

Men hvis dere skal feire hjemme hos dere, så er det jo ikke svigers som bestemmer når gavene skal åpnes? Da får de bare vente til klokka passerer 17:30 med å åpne sine gaver :p

Det vi har gjort når ungene har vært små, er å åpne noen gaver i løpet av dagen. Så får de tid til å leke med dem også, for det er ikke bare-bare å fortelle unger at de må vente med å leke til i morgen fordi det begynner å bli sent :rolleyes:
Før unger var jeg vant med å åpne 1 og 1 gave etter tur, men etter at ungene ble født og skulle åpne gaver så fikk de åpne sine gaver hver gang en voksen hadde gjort det. Så ble de mye fortere ferdig med å åpne gavene sine, og kunne legges til noen lunde riktig tidspunkt. Deretter åpnet vi voksne resten av gavene våre etter at ungene var lagt :)

Enig i det de fleste skriver. Hos oss blir det det samme, hun skal få åpne pakke fra morgenen av og utover. Jeg skal hvertfall "leve" som henne på julen, ta det i hennes tempo. Orker ikke stresse med å åpne. Blir det for ille, åpne vi mer dagen etter.

Vi åpner tidlig. Vår gutt har aldri vært noe koselig å ha oppe lenge. Blir bare sur og grinete og våkner like tidlig uansett hvor sent han legges.
Nå har vi bodd mesteparten av livet hans i Storbritannia da, så vi har på en måte alltid feiret alene. Vi spiser middag i fire tiden, litt tidligere enn vanlig middag og åpner gaver rett etter det.
Noen år har vi åpnet på morgenen den 25, ettersom det er tradisjon her. Men jeg liker å gjøre det sånn jeg er oppvokst :p

De første 2 åra (6mnd og 1,5 år) pakka vi opp gjennom hele dagen. Myke pakker tok vi og han lekene. Han måtte legges omtrent på minuttet kl 19 frem til ca 20 mnd og mye på en gang ble kaos. (Sånn et det enda) etter det, vanlig julefeiring med pakker fra ca kl 19. Men vi pakka gjerne opp et par tidlig på dagen et par år til.

Svigers kan ikke nekte deg noe i ditt eget hus, så om du vil starte litt tidligere er det helt i orden.

Her har ungene fått pakket opp det de orker, resten fikk de ta når de står opp om de blir for trøtte. Mellomste på 6 må i seng før han bikker over, men satser på han holder ut lenger i år. For to år siden gikk han i oppløsning fordi klokken bikket 22 og han måtte hives fort i seng :P

Jeg tenker du må se litt an hva som barnet ditt trenger. :) Det som gikk fint for andres barn i denne tråden er ikke sikkert det går bra for din.

Jeg sitter her og er smånervøs for julaften. Overtenker sikkert, men jeg ser for meg en overtrøtt 1,5 åring som blir umulig å få i seng etter alt for mye stimuli. Vi skal feire hjemme, men får besøk av familien. Han blir det eneste barnet i hus, og vi tenker å ikke åpne gaver så alt for sent, men vil gjerne vite hvordan dere andre gjør/har gjort det med så små barn.

Han får fryktelig mange gaver, som vi jo setter pris på, men han er også for liten til å forstå så mye av julen likevel. Til vanlig legger han seg kl 18, svigers nekter å åpne gaver før tidligst 17.30, så jeg ser for meg bare styr..
Jeg hadde nok ikke godtatt at gaver åpnes så sent med en som er så liten. Det må jo bare ende i tårer. Barnet utsettes for store inntrykk like før leggetid når de er slitne, og dere ender med valget å enten ta barnet i seng før så gavene ikke ble åpnet, at barnet får åpne gaver og sitte oppe lengre (noe sannsynligvis ikke barnet har noe glede av og heller ikke dere) eller å ta barnet vekk fra alt det nye spennende før hen er ferdig å se og dermed få hyl og skrik.

Mine er nå 2 år og snart 4. De forrige julene har de åpnet noen av gavene i 3-tida, og så har vi åpnet resten. For når første gavene er åpnet vil de leke med tingene. :-) Da tenker de ikke på å åpne flere.

I år gjør vi det nok slik at vi åpner flere ganger med julegaver fra morgen og ut over dagen. Slik får de kanskje åpnet alt selv og virkelig sett hva de får. Når de blir større håper vi å samle det litt og ta det litt senere på dagen, men aldri slik at de bare såvidt har åpnet gavene og så må gå og legge seg.

Med et så lite barn som deres kan dere nok la barnet åpne gave litt tidligere på dagen, og så blir nok dere å måtte åpne mange gaver for barnet. De mister jo fokus og interesse til slutt. Jeg tror nok dere får barnet til å sovne, de blir ofte ualminnelig slitne av alt som skjer. :-)

Her følger vi ungenes rutiner. Vi har gjort det klart for de som kommer på besøk. Har bare møtt forståelse. Gjør som andre her og åpner barnas pakker tidligere. Når de heller vi leke enn å åpne flere pakker har vi åpnet de for de. Etter at ungene er lagt så åpner vi pakkene til oss voksne mens vi roer ned med kaffe og kaker. Da blir det en fin feiring for både store og små.

Åpner noe på julaften, resten spres utover julen.

I ditt tilfelle ville jeg åpnet fra de som er der og så lagt til normal tid. Så evt litt dagen derpå :)

Ditt hus, dine regler. Du åpner pakker når du bestemmer det. Men på den andre siden, så trenger man ikke lage mye styr ut av dette. Minsten kan få åpne sine pakker kl 16. Så leke med de. Så vanlig rutine og legging kl 18 pr rutine. Så åpner de voksne pakker når minsten har lagt seg. Mindre styr og stimuli for minsten, og de voksne får åpne pakker i ro og mak på kvelden.
Om minsten sover dårlig, så avtal på forhånd hvem som skal gå glipp av hva for å sitte med minsten. Her avtalte vi (når vår var så liten at han ikke sov skikkelig på kvelden enda), at vi hadde skift: første skiftet var fra legging til ca kl 20:30. Neste skift fra 20:30-23:00. Osv.osv...

Har alltid holdt på tradisjonene selv med babyer og småbarn :) får seg en hvil ekstra på dag/ettermiddag. Å da har spenning og julens glede holdt de våken til gavene var åpna( hos sviger er dette rundt kl.00.00 på grunn av fjøs) sloknet som lys når det var over :) min filosofi er egentlig å ikke ta stresset på forskudd, lese barnets signaler å go with the flow. Dagen går som den går :)

Vi har stort sett feiret alene, så vi har spist kl 15 når de var små. Så begynte vi å åpne Gaver rundt kl 17. Kanskje før.

Har vi hatt besøk må de pent innrette seg etter oss.

Nå er de så store at vi spiser kl 17 og gaver etter det.

Aldri åpnet Gaver før middag, utover hele dagen eller ellers i jula.

Gjør det som passer for dere, så får de som kommer bare holde munn og gjøre som dere bestemmer, eller dra hjem.

Ifjor hadde vi en på nesten 3 og en på nesten 1 år. De fikk åpne til de ble trøtt så fikk de resten dagen etterpå. Eldstemann sa fra selv at nå hadde han nok for han skulle leke med det han allerede hadde åpnet opp. Han på 1 år skjønte jo ikke så mye enda da. Blir spennende å se hva de gjør iår. Har tenkt å gi de noen få tidligere på dag

Utrolig nok så har det aldri vært ett problem med barna her. Går kjempe fint å åpne gaver sent. Når de car så små så måtte de jo ha hjelp. Minste fikk en gave i fjor og leke med mens de to større åpnet sine gaver. Nå vil eldste vente til alle barna er lagt så Hu kan åpne gaver i fred.

Back
Topp