Hvordan løser dere dette evt?

Bentleif

Forumet er livet
Septemberlykke 2016
Jeg får lønn den 15. hver mnd og mannen den 30. hver mnd.. Dere med felles økonomi, hvordan løser dere det med regninger og rent økonomisk? Føler det blir så opphakket når vi får det splittet. Og klarer ikke tenke til meg noen løsning på det?

Vi betaler de regningene som forfaller til sine datoer, men ellers er det et rent kaos føler jeg :(

Noen med gode løsninger og tips?

Vi har det også slik, og har aldri opplevd det som et problem.
Vi har autotrekk på alle utgifter der det er mulig (lån, bhg, strøm osv.), og utenom det betaler vi stort sett annenhver regning (dog det ikke er spesielt mange uforutsette utgifter), og handler mat for en noenlunde fast sum i måneden.

Det spiller jo egentlig ingen rolle hvem som betaler hva, så lenge man har penger til alle utgiftene. ;)

Vi har det også slik, og har aldri opplevd det som et problem.
Vi har autotrekk på alle utgifter der det er mulig (lån, bhg, strøm osv.), og utenom det betaler vi stort sett annenhver regning (dog det ikke er spesielt mange uforutsette utgifter), og handler mat for en noenlunde fast sum i måneden.

Det spiller jo egentlig ingen rolle hvem som betaler hva, så lenge man har penger til alle utgiftene. ;)
Takk for svar :)

Jeg har autotrekk på alle fakturaene jeg betaler, uten om mnds kort, for det betaler jeg på automaten, men mannen mener han får regningen så spredt til forskjellige datoer..Hmmm, han har autotrekk på noen av de han har, men de har spredt forfall, sikkert derfor jeg blir forvirret, for han sier han konstant har regninger:what:

Vi har en felles regningskonto, det er mest for å få oversikt. (Feks søk i arkiv).

Tenker ellers ikke over hvem som betaler hva.

Vi har samme som dere, vi har alt av utgifter ut den 15. I mnd. Pengene samles på samme konto og alt av forfall og penger til mat osv, ordnes også 15.

Jeg får lønn den 15. hver mnd og mannen den 30. hver mnd.. Dere med felles økonomi, hvordan løser dere det med regninger og rent økonomisk? Føler det blir så opphakket når vi får det splittet. Og klarer ikke tenke til meg noen løsning på det?

Vi betaler de regningene som forfaller til sine datoer, men ellers er det et rent kaos føler jeg :(

Noen med gode løsninger og tips?

For det første så går det an å se på alle regninger om det går an å endre forfall. Strøm, kommunale avgifter, lån, forsikring osv kan man som regel velge forfall 1., 15. eller 30. For de man ikke kan velge, føler jeg at rundt den 15. er vanligst.

Jeg foreslår så at dere oppretter en felles regningskonto der dere legger inn alle regninger. Enten at dere tar den store jobben med å endre trekkonto på alle fakturaer, eller dere har to faste dager i mnd der dere legger regningene på forfall (14. og 30. feks) og sørger for at det allerede da er dekning for de regningene som står til forfall.

I en felles økonomi skal det ikke spille noen rolle hvem som betaler flest regninger, dersom det feks blir deg fordi du har lønn den 15. så må dere være enige i at deres midler er felles og at han ikke skal sitte med sin lønn på sin konto og bruke fritt frem til 15., mens din lønn går til regninger

Vi har felles regningskonto, har regnet ut hvor mye vi har i regninger i året (og rundet litt opp), delt det på 12 og deretter på to (vi tjener nesten det samme), og har satt autotrekk fra lønnskontoen. Det meste av regninger ligger med autotrekk, resten betaler vi fra den kontoen.

Vi har så langt valgt å betale mat/utstyr til ungene utfra hvem som har mest penger igjen (får lønn 10. og 20.), men jeg tenker vi skal få satt opp en konto med to kort slik at vi har mer oversikt over hvor mye som brukes.

100% felles konto er ikke noe for meg, synes det er greit at mannen ikke kan se nøyaktig hva ting jeg har kjøpt koster og hva jeg bruker mine penger til ;) (er sikker på at han er like enig i den all den tid han har en relativt dyr hobby). Men nå bruker vi sjelden sååå mye penger, og større kjøp blir uansett alltid drøftet.

For det første så går det an å se på alle regninger om det går an å endre forfall. Strøm, kommunale avgifter, lån, forsikring osv kan man som regel velge forfall 1., 15. eller 30. For de man ikke kan velge, føler jeg at rundt den 15. er vanligst.

Jeg foreslår så at dere oppretter en felles regningskonto der dere legger inn alle regninger. Enten at dere tar den store jobben med å endre trekkonto på alle fakturaer, eller dere har to faste dager i mnd der dere legger regningene på forfall (14. og 30. feks) og sørger for at det allerede da er dekning for de regningene som står til forfall.

I en felles økonomi skal det ikke spille noen rolle hvem som betaler flest regninger, dersom det feks blir deg fordi du har lønn den 15. så må dere være enige i at deres midler er felles og at han ikke skal sitte med sin lønn på sin konto og bruke fritt frem til 15., mens din lønn går til regninger
Gode poeng her:) Takk, vi har opprettet en felles knt med to kort knyttet til den, som jeg i utg punktet tenkte til mat, men ser jo nå at det kanskje lønner seg å få lønna inn på den og så ha alle regninger til forfall på den knt.. Jeg har jo studielån, noe han inne har, så den må jeg jo evt trekke for meg selv? Jeg har jo alle regningen som forfaller den 15 og der er noen fler enn han, men så setter jeg over penger til han som går til lån og husleie, fast beløp hver mnd...
Takk for godt svar !

Gode poeng her:) Takk, vi har opprettet en felles knt med to kort knyttet til den, som jeg i utg punktet tenkte til mat, men ser jo nå at det kanskje lønner seg å få lønna inn på den og så ha alle regninger til forfall på den knt.. Jeg har jo studielån, noe han inne har, så den må jeg jo evt trekke for meg selv? Jeg har jo alle regningen som forfaller den 15 og der er noen fler enn han, men så setter jeg over penger til han som går til lån og husleie, fast beløp hver mnd...
Takk for godt svar !

Jeg vet ikke helt hvor etablerte dere er, men alt ved vår økonomi er felles. Regninger, sparing, innkjøp, biler, lån osv. Vi har separate lønnskontoer, men det er bare i praksis. Lurer på om det kan være slik at man må ha en lønnskonto i eget navn. Jeg tror feks ikke jeg kan bruke mannens konto som lønnskonto.

En delvis delt økonomi (som det høres ut som at dere har) passer vel gjerne samboere uten kontrakt eller barn? Da er det mer hensiktsmessig å holde ditt studielån separat, felles utgifter felles og fordelt enten 50-50 eller etter evne, og gjenstående lønn enten separat og/eller 50-50/etter evne på en felles sparekonto.

Vi har en felles regningskonto som vi setter inn et fast beløp på hver mnd :)

Takk for godt svar !

Jeg tenker at det kan være greit med en separat regningskonto, uten kort, jeg tenker det er enklere å holde oversikt når det eneste som går ut av den kontoen er regninger.

I forhold til studielån etc så kan dere jo regne ut at du betaler inn "ekstra" til studielån, samme om han har et særlån/utgift. Vi delte forresten regninger i forhold til prosentvis inntekt da jeg kun hadde deltidsjobb ved siden av studiene.

Vi har felles økonomi, hver sin konto som lønna går inn på, og videre ut til en felleskonto, han setter inn mer enn meg, siden han tjener bedre, men begge sitter igjen med et par tusen til egen sparing, "lommepenger" og lignende :p alt går fra felleskonto til regninger, hus/matkonto(egen konto med to kort) feriekonto, vi sparer også i fond, mest med tanke på frøkenen og billapp/leilighet om ca 20 år :p syns det er helt fantastisk med delt økonomi, har endel vennepar som "diskuterer" dette meg hvem betaler hva og sånn, det slipper vi :)

Vi fikk lønn med 10 dagers mellomrom før. Men så fikk mannen ny arbeidsgiver så nå er det vel kun 2 dagers forskjell. Men setter inn penger den dagen vi får lønn, på en forbrukskonto og en regningskonto. Så har vi pengene stående klare til regningene forfaller.

Her får mannen den 20. Og jeg den 30. Men mine penger er hans penger og motsatt. Vi eier bolig og har ikke billån. Jeg har 2000 igjen på studielånet mitt da, som jeg har betalt ned selv. Her er det rett og slett den som har pengene når regningen forfaller som betaler. Bortsett fra faste trekk fra kontoene våre da. Det går jo liksom sin vante gang.

Før fikk vi begge lønn siste virkedag i måneden og alle regninger ble trukket 1. i måneden, men så byttet jeg jobb og får lønn hver 12. og mannen får lønn 28. hver måned. Det fungerer helt fint. Jeg tok en telefon og har flyttet alle forfallsdatoene våre til 15. i måneden, og den andelen mannen overfører til meg hver måned sparer jeg bare utover måneden. Her føles det egentlig som det var mye bedre å få lønn på forskjellige datoer.

Vi har det også slik.
Vi har delt opp regninger som vi tar fast å betaler hver for oss, men I tillegg bare betaler vi de regningene vi har liggende.
Jeg står for brukspengene I mnd feks.

Vi har hver vår konto.

Vi har våre egne konti, ingen felles. Men økonomien er felles. Det vi gjorde da vi flyttet sammen var å se på alle faste utgifter og totalsummen, så dele på 2. Vi har da efaktura på alle disse utgiftene og fordelte fakturaene mellom våre konti slik at hver av oss betaler samme sum. Som et resultat: mannen betaler fellesutgiftene på leiligheten på 2700 kr, mens jeg betaler forsikring, strøm, nettleie, Internett, trening for begge, vann og avløp og dette kommer også på ca 2500-3000 kr hver mnd. Har aldri diskuttert løsningen siden. Det fungerer utmerket.

Back
Topp