Hvordan lærte du deg å strikke?

Jeg lærte det hos min mormor når jeg var lita. Men hadde ikke strikket på MANGE år da jeg begynte igjen, men husket hvordan jeg la opp, strikket rett/vrang. Så da var det bare å øve. youtube og google generelt er fantastisk når man skal lære seg noe

youtube og strikkebøker :)

Lærte det av besta (altså bestemor) da jeg var 7-8 år... Men jeg begynte ikke å strikke sånn ordentlig som hobby før jeg var 16 år. Etter det har det blitt masse sokker, votter, babypledd og diverse klær.
Viss du vil lære selv kan du jo låne en bok på biblioteket eller bruke instruksjonsvideoene på http://www.dropsdesign.no
Det er greit å begynne med tykke pinner og garn, for da får du raskere resultat i starten!

1980 skrev:
Mamma :)

youtube!

Ei venninne:)

Hekling er myyyye enklere!! Og syns produktene blir finere når de er heklet også:)
Men det er jo smak og behag da!

farmor:)

Lærte det grunnleggende av mamma, og senere ved prøving og feiling selv.

jeg fikk mamma til å vise meg hvordan jeg skulle legge opp, øke og minske antall masker og felle av når arbeidet er ferdi....også drar jeg til mamma hvis jeg trenger hjelp underveis med noe, men nå har jeg strikket to voksen gensere uten hjelp så nå klarer jeg det meste selv, eneste jeg trenger hjelp til er hvis man skal sy rundt og klippe opp erme åpningen der man skal sy i ermene, det trener jeg hjelp til siden jeg ikke kan å bruke symaskina ;-) også tør jeg ikke å klippe hehe :-)

Lærte det grunnleggende da jeg var 10-12 år og vi strikket blokkfløyteetui på barneskolen. Samme tid var jeg medlem i 4H og ett av årene hadde jeg strikking. Det var strengt tatt mamma som endte med å strikke mesteparten av oppgaven, da..
I voksen alder fikk jeg lyst til å gjenoppta strikkingen, og nå har jeg lært meg de fleste teknikkene og prøver i disse dager for første gang på sokker.

Har en lang vei å gå enda, men jeg greier å strikke luer, skjerf, pannebånd, bukser og gensere med mønster ihvertfall :o)

Back
Topp