Hvordan lære baby til

Trultan

Gift med forumet
å sovne av seg selv? Storesøstra sovna i babygymmen og når jeg ladet som jeg sov ved siden av. Lillegutt hyler når han er trett og får ikke sovnet uten at jeg busser eller ammer han. (våkner når jeg slutter) Og nei, han nekter smokk og ja har prøvd mange forskjellige smokker og har prøvd smokketriksene. Har ikke skrikemetode på han siden han er altfor liten til det. (han er 2mnd og ei uke gammal). Takk for råd! Er sliten i arm og bein bevegelsene og brystknoppene er og slitne..

Har du prøvd med bæresele? Mange barn som sovnar da.

Min gut sovna nesten kun ved bevegelse på vogna, byssing eller å få ligge oppå mamma eller pappa. Han har aldri hatt lyst å sove, og er fremdeles ikkje så enkel å legge, han er snart 2 år.

Helsesøster sa til meg at du skal gjera det babyen krever for å få den til å sove når den er under 6 mnd, så eg ville ikkje stressa med at du gjere noko gale i allefall. Men eg forstår godt frustrasjonen din, syns mykje av dagane i permisjon gjekk med til å få mini til å sova...

Gutten vår lærte det ganske nettopp. Han er snart 11 mndr;) Såeh..har ikke så veldig mange gode råd da...
Skjedde aldri når han var baby at han lå et sted for seg selv, og plutselig sovnet. Han har måttet bysses, gynges eller trilles i søvn ganske lenge. Veeldig fortvilende husker jeg, for som sogn78 skriver gikk jo store deler av dagene med til å få ungen med lakenskrekk til å sove. Det var ikke lett:/

Men sånn i forhold til normalen (sett bort fra at du er sliten), så er det ingenting i veien for å bysse og amme han i søvn en god stund til!

Vi har nøyaktig samme problem, bare at hun er 6 mnd... Må bysses eller puppes i søvn, og nekter å ta smokken. Kjeeeeeekt! Storesøster var bare stikk motsatt, hun har vi alltid bare kunnet legge i sengen, så pludrer hun til hun sovner. Lillesøster sovner av og til i bæreselen, men våkner med én gang jeg legger henne ned, så da kan jeg like gjerne bysse eller puppe...

Kiropraktor?

Fru Slick Chick skrev:
Kiropraktor?

Det tenkte jeg også! Det er godt mulig gutten sliter med låsninger som gjør at han ikke klarer å sovne pga smerter.

Sånn har vi hatt det her også. Har kommet seg litt nå, men han sover ikke på egenhånd på dagtid. Når jeg skal legge han om kvelden legger jeg dynen mot kinnet hans og da sovner han til slutt.

På dagtid sover han bare hvis vi kjører bil eller vogn. Hvis ikke er han våken fra 7-8 tiden til klokken er 1300. Så han er på armen ihvertfall stort sett hele dagen.

Even kunne jeg bare legge fra meg også sovnet han.

Fru Slick Chick skrev:
Kiropraktor?

Har vært på 4 behandlinger. Pga magevondt- fin nå. Nå sover han godt på natta (bank i bordet) men må jo busses/ammes til søvn. Sover dårlig på dagtid- vil sove men må busse han. Jeg ønsker at han kan ligge og sovne av seg selv. Men ja han er liten ennå og busser og styrer.. Skal ikke klage. Men slitsomt når jeg har en unge til som ikke får min oppmerksomhet pga dagene går til å få lillegutt til å sovne. Når han har passert 6mnd får vi ta en liten kamp slik vi gjorde med søstra. (ho sovna ikke til natta av seg selv).

LillianneLie skrev:
Gutten vår lærte det ganske nettopp. Han er snart 11 mndr;) Såeh..har ikke så veldig mange gode råd da...
Skjedde aldri når han var baby at han lå et sted for seg selv, og plutselig sovnet. Han har måttet bysses, gynges eller trilles i søvn ganske lenge. Veeldig fortvilende husker jeg, for som sogn78 skriver gikk jo store deler av dagene med til å få ungen med lakenskrekk til å sove. Det var ikke lett:/

Men sånn i forhold til normalen (sett bort fra at du er sliten), så er det ingenting i veien for å bysse og amme han i søvn en god stund til!

Hun skriver jo at hun er sliten i armer og bein... Så det står jo noe i veien for det. Det er ingen selvfølge at folk har rygg, bein og armer til å trakke rundt med en liten baby for å få dem til å sove..

Lissyjane skrev:

LillianneLie skrev:

Hun skriver jo at hun er sliten i armer og bein... Så det står jo noe i veien for det. Det er ingen selvfølge at folk har rygg, bein og armer til å trakke rundt med en liten baby for å få dem til å sove..

Det har jeg vel også skrevet! I parentesen!?
Jeg mente bare at det er ikke noe unormalt som foregår! Og det treeenger ikke alltid være at unger har vondt noe sted om de ikke sovner når vi vil de skal sovne! Ungen min har så og si ikke sovet siden han kom for snart ett år siden, men ingen (inkl.manuellterapeut, kiropraktor +++) har funnet noe galt med han. Vi tok tiden til hjelp og nå har det gått seg til (bank i bordet);)

Hos oss hjalp det å rulle et helseteppe og legge rundt hodet til babyen i senga. Gnur hodet mot det og koser seg. Også fikk hun en bamseklut, som hun elsker og ha over ansiktet. Hun la den slik selv, og da gjorde vi og det. Vel og merke må man passe på så ikke hele bamsen dekker munn og nese da;-) Og så hjalp det med faste rutiner hver kveld, og at etter stellet og etter kl.18 gikk vi inn på det mørke soverommet og ble der, uansett byssing eller mating. Var slitsomt i starten, men vi fikk lønn for strevet og for å være konsekvent.

Når det gjelder dagsoving har det vært litt værre. Men et triks har vært og legge henne ned med en gang jeg ser tretthetstegn (gnir seg i øynene, blir grinete), før hun blir overtrett. Masse smådupper altså. Men har troen på at søvn avler søvn. Hun lå enten i vogna eller i vugga på dagtid. Vugget/trillet litt, for å roe henne om hun gråt, og stoppet før hun falt i søvn, så hun sovnet mens vogna/vugga var stille. Ikke voldsom bevegelse, men minimalt for at hun holdt roen og trappet fort ned. Kunne bli noen runder der hun skrek til igjen, men fortsatte likevel til hun omsider ga seg.

Takker! Gjør mye av disse triksene. (vel alle). Men i disse varme dagene har vært pyton- han er nok for varm. Har faktisk lagt han i vogna på dagtid og han sover relativt greit. Men er så mye bråk og støy av naboer her at det ikke er lett. Vil kun sove ute på dagtid. På kveldene prøver jeg å legge han tidligere å tidligere. Men går somregel ikke før 22. Så sitter i vippestol hele kveldene- eneste ting å roe han i .

har du prøvd svøping?
min lille var sånn som din, skrek når han ble trøtt og ble enda mere sliten. klarte ikke å roe seg. vi bysset og vugget bar og trillet.av og til hjalp det godt å pakke et tynt teppe stramt om han, hvis du søker på youtube på baby swadle så får du opp noen filmer som viser hvordan du kan svøpe. Vi bare tok teppet over kroppen, men armer langs siden og pakket det godt under kroppen hans, da roet han seg ofte litt lettere.

Men dessverre kan jeg ikke si at vi har fått noe særlig dreisen på soving føre nå i det siste, og han er nå 14 mnd.

men alle barn er ulike, oppdaget også at enkelte ting fungerte i enkelte perioder. så vi måtte ofte bytte på ring og prøve ulike ting.
hvis du er lsiten i armene ville jeg anbefalt en bæresele eller sjal, det brukte vi endel og har brukt ganske lenge, da fikk i alle fall armene slappet av. hvis du har en gym ball e.l. du kan sitte å hoppe på i tillegg så er det fin måte å få babyer til å sove ;)

stor klem til deg og lykke til! det er fortvilende og frustrerende slitsomt, men det blir lettere etterhvert

Sønnen min ble nettopp 1 år, og nå de siste par månedene har jeg klart å lære ham til å sovne selv. Det gikk ikke før. Han trengte kroppskontakten og den tryggheten det å være nær. Det var slitsomt da han ble tyngre og tyngre, men bæresjal gjorde ALT mye bedre. Det fordeler vekta. Men er varmt nå da.

Jeg har aldri hatt noen sovebaby, fikk aldri den spebarnstiden med baby som sov tungt den første tiden osv. Med nitidig trening har jeg lært ham til å sove i lett støy, og nå er det ganske mye som skal til om han først sover.

jeg har altså ingen tips, men det kommer til å gå seg til! Han er så liiiten enda, han har kanskje ikke helt vent seg til å være utenfor livmoren enda. 

LillianneLie skrev:

Lissyjane skrev:

LillianneLie skrev:

Jeg mente bare at det er ikke noe unormalt som foregår! Og det treeenger ikke alltid være at unger har vondt noe sted om de ikke sovner når vi vil de skal sovne! Ungen min har så og si ikke sovet siden han kom for snart ett år siden, men ingen (inkl.manuellterapeut, kiropraktor +++) har funnet noe galt med han. Vi tok tiden til hjelp og nå har det gått seg til (bank i bordet);)

Ingen vondter her heller, og det gikk seg til. Det tok bare tre år før han sov gjennom hele natten .. Har vel aldri skrevet noe som helst om at han har vondt noen steder jeg.

Lissyjane skrev:

LillianneLie skrev:

Lissyjane skrev:

LillianneLie skrev:

Ingen vondter her heller, og det gikk seg til. Det tok bare tre år før han sov gjennom hele natten .. Har vel aldri skrevet noe som helst om at han har vondt noen steder jeg.

Neeeei, men jeg forklarte hvorfor jeg skrev det jeg skrev! At utenom at det er slitsomt for henne (TS), er det ettersom jeg forstår, ikke uvanlig å måtte bysse og vugge i lange tider, mange måneder.
Sånn....

Mi sovna hver kveld i vippestolen til hun var over året... Så måtte vi legge oss sammen med henne etter det. Det funket her. 

Trultan skrev:
Svøping er gullverd... Men ikke nå... Han er dau varm:(

Stumpen her må også svøpes, men nå som det er så varmt ligger han kun med et dynetrekk over seg som jeg stapper tett rundt han. Ikke like varmt. Her hjalp det veldig med kiropraktor. Han sov ikke mer enn 30 minutter ett par ganger om dagen og måtte da bysses. Om kvelden måtte vi ha han oppå brystet eller bysse helt til i ti tiden. Bye bye voksen tid.. Nå har vi hatt nazi regime med stell kl 18, mat og legging kl 18.15-18.30 en stund og endelig kan han sovne innen en halvtimes tid i stedet for 2 timer. Utrolig deilig å ha den sist halvtimen til storesøster. Håper lillegutten snart finner ut av soving er digg! Trøsteklem til mor!

nr 3 her sovna i vogna. når ungen sov ordentlig så tok jeg bagen ut av vogna og satte den oppi senga hans. det var kun det og amme han i søvn hver kveld som funket her.

Back
Topp