Hvordan kom babyen inn i magen mamma?

Rufsetulla

Betatt av forumet
Jeg er tilhenger av å si ting som det er å ikke rote seg bort i blomsten og bien osv... Noen som har en fin video som egner seg for en tre-fireåring? Så litt på en video fra newton blandt annet.
 
Kan ingen videoer om dette. Vet nrk3 hadde flere episoder om jente og guttekroppen som jentungen syntes var ganske fine. Viser kropper i forskjellige størrelser og fasonger og perioder av livet. Der blir også sex forklart. Vi kjører også der ærlige løpet med tiss mot tiss osv. Tror jentungen er rimelig oppdatert. Har også snakket om hva som er greit og ikke greit i forhold til om andre vil ta på kroppen hennes i samme slengen. Mi er snart ni da.
 
Jeg er veldig fan av babyhullet når man skal forklare! For det høres veldig rart ut med tiss i tiss for min del :hilarious: Så har forklart yngste her at jenter har tre hull, et man tisser med, et man lager babyer i og babyen kommer ut av, og et man bæsjer med. Og er generelt enig med deg i at blomsten og bien skaper mer forvirring enn oppklaring. :D Det var derimot småkleint da en treåring jeg kjenner skulle dra ned buksa for å vise at i tissen hans var det frø :hilarious: Fikk heldigvis stoppet han, og pratet heller om at ja det er det :hilarious:

Og så kan man fint starte med en forenklet versjon når de er veldig små, og heller forklare mer i detalj om hva som skjer for å lage barn når de blir større.
 
Last edited:
Har sakt til vår sånn at vi har lagd babyen, men at vi kan vente til han blir litt eldre med å fortelle hvordan :)
 
Har ikke barn fra før, men jeg har aldriiii vært den typen som forklarer tiss mot tiss nei. Her i gården kjører vi på med "vi har hentet babyen på sykehuset" eller storken har vært innom :hilarious: Det er nok av seksuelle ting overalt. Er ikke sånn at ungene går glipp av viktig seksualundervisning i en kjempeung alder :confused: De trenger ikke vite mer enn de må.. mener jeg da :)
 
Her sier vi ting som det er. Etter hvert som de spør og lurer. Min har ikke lurt enda. Kommer og til å forklare om assistert befruktning etter hvert.

Det er mer forvirrende når de får høre av andre barn at de er på viddene med sine skrøne-historier tenker jeg. Dessuten kan det jo gi grunn til å føle skam om temaet, at mamma og pappa ikke er trygge å snakke med om dette. At sex må man ikke snakke om, men kamuflere og dekke over. Det synes jeg er skummelt både mtp eventuelle overgrep, men også normal utvikling hvor jeg synes det absolutt burde være rom for å ta opp temaet med mamma og pappa gjennom barndom og ungdom. Min mening. :)
 
Har hatt samtalen med 4 åringen min når hun lurte når jeg hadde lillesøster i magen og hatt hele babyprosessen med barna i barnehagen når de lurte på hvordan babyen min kom inn der :)
 
Å gode gud, hadde jeg fått det spørsmålet så tror jeg at jeg skulle slitt med å svare faktisk!

Men likte den med "babyhullet" som var foreslått lenger oppe her :)
 
Jeg sa det som det er uten å legge noe mellom. Sa at pappa puttet tissen inn i tissen min også svømte sæden inn til egget i meg som laget en baby. Så nå må bare babyen vokse seg stor nok til å komme ut. Han vet hva sæd og egg er etter å ha sett på litt av en jobb.

Syns det er viktig med åpenheten så han alltid føler han kan komme til meg om det er noe uten at det er flaut/feil. Vi snakker også en del om det å bestemme over sin egen kropp. Er så viktig å ikke gjøre kropp å sex til noe tabu
 
Guttungen vår på 4 år lurte på hvordan babyen kom inn i mammas mage. Han godtok det korte svaret "pappa puttet den der". Har ikke snakket mer om det etter det. :)
 
Har ikke barn fra før, men jeg har aldriiii vært den typen som forklarer tiss mot tiss nei. Her i gården kjører vi på med "vi har hentet babyen på sykehuset" eller storken har vært innom :hilarious: Det er nok av seksuelle ting overalt. Er ikke sånn at ungene går glipp av viktig seksualundervisning i en kjempeung alder :confused: De trenger ikke vite mer enn de må.. mener jeg da :)

Dette er ikke ment som en kritikk,men et oppriktig spørsmål,men hva tenker dere om dette med sex og overgrep? Jeg er nok på den andre siden her og vil snakke med mine barn om sex og om grenser fra veldig tidlig av fordi jeg tenker at det skal være en ekstra sikkerhet mot at de utsettes for overgrep. Tanken min er både at de skal forstå hva det er som skjer mot dem,men også at de skal vite hva voksne og barn får lov og ikke får lov å gjøre mot dem. Det har jeg tenkt å gjøre ved å snakke om grenser og sex tidlig. Tenker du å snakke om grenser,men uten å sette det i sammenheng som seksuelle handlinger til ungene? Jeg er bare nysgjerrig.
 
Dette er ikke ment som en kritikk,men et oppriktig spørsmål,men hva tenker dere om dette med sex og overgrep? Jeg er nok på den andre siden her og vil snakke med mine barn om sex og om grenser fra veldig tidlig av fordi jeg tenker at det skal være en ekstra sikkerhet mot at de utsettes for overgrep. Tanken min er både at de skal forstå hva det er som skjer mot dem,men også at de skal vite hva voksne og barn får lov og ikke får lov å gjøre mot dem. Det har jeg tenkt å gjøre ved å snakke om grenser og sex tidlig. Tenker du å snakke om grenser,men uten å sette det i sammenheng som seksuelle handlinger til ungene? Jeg er bare nysgjerrig.
Jeg mener det er utrolig viktig å fortelle barn i en tidlig alder om at de skal si ifra hvis de føler at de blir tatt på sine private deler uten samtykke. Og grenser selvfølgelig, for det er ikke greit når hun er 10 f.eks med hennes samtykke heller. Men jeg føler ikke behov for å forklare at pappa førte tissen sin inn i mammas, for å lage baby, hvis du skjønner..? Det kan sikkert vente til hun er litt eldre
 
  • Liker
Reactions: B
Jeg mener det er utrolig viktig å fortelle barn i en tidlig alder om at de skal si ifra hvis de føler at de blir tatt på sine private deler uten samtykke. Og grenser selvfølgelig, for det er ikke greit når hun er 10 f.eks med hennes samtykke heller. Men jeg føler ikke behov for å forklare at pappa førte tissen sin inn i mammas, for å lage baby, hvis du skjønner..? Det kan sikkert vente til hun er litt eldre
Ok, du snakker mer om kropp og grenser, men ikke om sex ennå. Da skjønner jeg. For meg henger disse tingene veldig sammen. :)
 
Jeg er tilhenger av å si ting som det er å ikke rote seg bort i blomsten og bien osv... Noen som har en fin video som egner seg for en tre-fireåring? Så litt på en video fra newton blandt annet.

Husker du bøkene om Thomas og Emma?
Det er en bok som heter «Thomas skal bli storebror» som er veldig fin! Den forklarer ved bruk av tegninger og ord hvordan barn blir til. Der er d tegnet foreldre i senga på en side, tissen inn i vagina om jeg husker korrekt(må en veldig informativ delikat måte), den viser hvordan sædceller befrukter egget i livmoren, hvordan barnet vokser i mors mage, og hvordan det faktisk kommer ut.
Jeg husker den boken fra jeg selv var liten, husker dem som veldig fin og opplysende! Ville søkt etter den evt, er beregnet for alderen 3-4 år.

Ellers så vil jeg slå et slag for åpenhet rundt hvordan barm blir til! Barnet er da ikke opphengt i sexen, det er opphengt og undrende over skapelsen og hvordan det er mulig å bli til! Fortell de, god informasjon og gi de muligheten til å undre seg! Jeg har hatt denne samtalen med mange barn, d et ikke så vemmelig om du veit hva som skal sies! Og som det er flere som sier, grenser for egen kropp o samme slengen må snakkes om! Det betyr, bruk rette betegnelser på kroppsdeler! Vulva, klitoris, kjønnslepper, penis, pung, glans osv osv osv osv! Det gjør at ved feks overgrep, så kan de sette ord direkte på hvor de har blitt tatt på! Hilsen ho som har vært på alt for mange foredrag med sexologer
 
Husker du bøkene om Thomas og Emma?
Det er en bok som heter «Thomas skal bli storebror» som er veldig fin! Den forklarer ved bruk av tegninger og ord hvordan barn blir til. Der er d tegnet foreldre i senga på en side, tissen inn i vagina om jeg husker korrekt(må en veldig informativ delikat måte), den viser hvordan sædceller befrukter egget i livmoren, hvordan barnet vokser i mors mage, og hvordan det faktisk kommer ut.
Jeg husker den boken fra jeg selv var liten, husker dem som veldig fin og opplysende! Ville søkt etter den evt, er beregnet for alderen 3-4 år.

Ellers så vil jeg slå et slag for åpenhet rundt hvordan barm blir til! Barnet er da ikke opphengt i sexen, det er opphengt og undrende over skapelsen og hvordan det er mulig å bli til! Fortell de, god informasjon og gi de muligheten til å undre seg! Jeg har hatt denne samtalen med mange barn, d et ikke så vemmelig om du veit hva som skal sies! Og som det er flere som sier, grenser for egen kropp o samme slengen må snakkes om! Det betyr, bruk rette betegnelser på kroppsdeler! Vulva, klitoris, kjønnslepper, penis, pung, glans osv osv osv osv! Det gjør at ved feks overgrep, så kan de sette ord direkte på hvor de har blitt tatt på! Hilsen ho som har vært på alt for mange foredrag med sexologer

Thomas bøkene hadde jeg helt glemt, men den skal jeg gå til innkjøp av :)
Barn tenker jo ikke sex som vi gjør så er nok best å si ting som de er. Når jeg forklarte hvordan det var ble oppfølgingsspørsmålet om farmor som er sykepleier kan ta i mot babyen. Så han hang seg ikke akurat opp i det mange av oss voksne syns er ubehagelig med samtalen.
 
Thomas bøkene hadde jeg helt glemt, men den skal jeg gå til innkjøp av :)
Barn tenker jo ikke sex som vi gjør så er nok best å si ting som de er. Når jeg forklarte hvordan det var ble oppfølgingsspørsmålet om farmor som er sykepleier kan ta i mot babyen. Så han hang seg ikke akurat opp i det mange av oss voksne syns er ubehagelig med samtalen.

Er som oftest voksne som kvier seg fordi de tror spørsmålene blir kleine :)
Jeg lo godt med mine tantebarn når vi fortalte om nr 2, «heeeeeerreguuuud tante, dere har hatt sex toooo ganger!» Altså, de forstår ikke hva sex er og d som følger med, d får vi ta når de blir tenåringer :hilarious:
 
Jeg liker også å si det som det er til sønnen vår. Har såvidt snakket om hvordan baby blir til. Han er veldig nyskjerrig på alt rundt seg for tiden og grubler mye på div fenomener. Hadde han spurt hadde jeg svart ærlig. Hadde jeg forklart det med storken hadde han helt garantert krevd en troverdig forklaring :hilarious: Han er bare 3,5 år, så er ikke nødvendig med veldig omfattende forklaringer helt enda da. Kropp og grenser har vi allerede snakket litt om. Har tenkt å kjøpe boken «Jeg er meg! Min meg» av Eli Rygg. Handler i hovedsak om å få et godt og bevisst forhold til kroppen sin og å tørre si fra til voksne om man blir utsatt for noe, men den har også et kapittel om hvordan man blir til. Så ikke et videotips her, men et boktips. Har ikke lest den selv enda, men hørt mye skryt om den :) Skal passe fra ca 4års alder
 
Jeg liker også å si det som det er til sønnen vår. Har såvidt snakket om hvordan baby blir til. Han er veldig nyskjerrig på alt rundt seg for tiden og grubler mye på div fenomener. Hadde han spurt hadde jeg svart ærlig. Hadde jeg forklart det med storken hadde han helt garantert krevd en troverdig forklaring :hilarious: Han er bare 3,5 år, så er ikke nødvendig med veldig omfattende forklaringer helt enda da. Kropp og grenser har vi allerede snakket litt om. Har tenkt å kjøpe boken «Jeg er meg! Min meg» av Eli Rygg. Handler i hovedsak om å få et godt og bevisst forhold til kroppen sin og å tørre si fra til voksne om man blir utsatt for noe, men den har også et kapittel om hvordan man blir til. Så ikke et videotips her, men et boktips. Har ikke lest den selv enda, men hørt mye skryt om den :) Skal passe fra ca 4års alder

Bøker er kanskje bedre enn film sånn egentlig. Da kan man stoppe mere opp å snakke underveis :)
 
Njaaa jeg likte "babyhullet". Tror jeg hadde gått for noe sånt... tilpasset alder seff...

"Mamma har tre hull. Et tissehull, ett bæsjehull, og i midten et babyhull. Inni babyhullet blir det laget et egg en gang i mnd, det er så pyttelite at man ikke kan se det engang! Det egget kan bli til en baby, men da trenger det et frø! -Frøet kommer fra pappa. Tissen til pappa har en slags pose under seg, her blir frøene laget! Når man skal lage baby putter Pappan tissen inn i babyhullet og skyter inn et frø! -Om magen til mamma har lagt et egg akkurat da, smelter frøet og egget sammen og begynner å vokse. Men det tar laaaaang tid før det blir en baby altså!"

Tror det hadde blitt noe sånt...
 
Back
Topp