Hvordan koke kaffe på kaffetrakter?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jeg har nettopp begynt å like kaffe og skal til å kjøpe meg kaffetrakter da jeg syns det smaker bedre enn pulverkaffe som man bare rører utbi varmt vann. Jeg har aldri kokt kaffe på en kaffetrakter før så dette blir første gangen. Så da trenger jeg litt hjelp til å finne ut hvor mye filterkaffe jeg skal ha til x-antall kopper. Siden det kun er jeg som drikker kaffe av jeg og samboeren min så vet jeg ikke om jeg gidder å lage til en hel kanne, men tenker at 2-4 kopper er nok så får jeg heller koke kaffe 2 ganger om jeg trenger mer i løpet av dagen.

Hvor mange måleskjeer med kaffe skal jeg ha til 2 eller 4 kopper?

Det normale er 1 måleskje på 2 kopper, og evt "og en for kanna"

Men noen liker sterkere enn andre

Har du en trakter som er laget for å trakte mindre mengder kaffe? Hvis ikke kan det være at du ikke får samme smaken om du trakter to kopper som hvis du trakter full kanne...har noe med hvor lenge kaffen er i kontakt med vannet (ideell traktetid ligger på rundt 5 min og det får man vanligvis ikke av 2 kopper).

Men til spørsmålet ditt:
WS_Presisjon_1AB_watertank_Wilfa_LR-400x400.jpg

Gram kaffe til antall liter vann, litt mer nøyaltig enn kopper og måleskjeer. Men mange har 10g måleskjeer. Så kan du jo evt måle hvor mye din trakter regner som en kopp (bildet er fra Wilfa sin kaffetrakter som kan trakte mindre mengder kaffe).
3 skjeer til en halvliter vann gir jo to kopper av god størrelse iallefall

Det finnes både stor og liten kaffe skje. Så hjemme har vi 13 skjeer på 8 kopper og vi har liten skje. Men elsker sterk kaffe. Men vi har testet oss frem. Antall skjeer kommer også veldig ann på hvilken type kaffe vi har.

Tusen takk for svar [emoji4] kjøpte meg Moccamaster nå så gleder meg til nytrakta kaffe etterpå [emoji16] men hvor lenge holder kaffen seg varm i ei kanne?

Tusen takk for svar [emoji4] kjøpte meg Moccamaster nå så gleder meg til nytrakta kaffe etterpå [emoji16] men hvor lenge holder kaffen seg varm i ei kanne?
Spørs veldig på kanna og hvor mye kaffe som er på den. Jo fullere den er jo lengre holder den seg gjerne varm.

Kan anbefale gran cru kaffekanne, de holder varmen godt. Ellers er en liten termos også en god løsning.
Husk at kaffen ikke bør stå i trakteren for lenge. Den blir gjerne besk og vond av det.

Det vanlige er 60 gram kaffe pr liter vann. Om du bruker en sånn friele-måleskje, vil det si 6 strøkne måleskjeer pr liter. Om du bare skal lage noen få kopper, regner man da 0,6 g pr dl vann, altså litt over en halv måleskje pr dl vann.

Tips: skyll kaffefilteret i vann før du trakter kaffen. Da kvitter du deg med papirsmak.

Om du ikke har sånn moccamaster som trakter direkte i thermokanne, vil jeg anbefale å helle kaffen over i en thermokanne. Da både holder den seg varm lenger, og du unngår at den blir så besk som den blir av å bli stående lenge på varme på trakteren.

Jeg pleier 6 måleskjeer pr liter. Når det er sagt, syns jeg kaffe fra presskanne er mye bedre enn traktekaffe [emoji1360] har både stor og liten, og bruker den lille når det er bare til meg (gir en stor kopp). Er vi flere så bruker jeg den store og heller over i kanne for å holde på varmen.

Her liker vi sterk kaffe og bruker 3,5 måleskje til 0,5 dl vann, men det er vel ca dobbelt så mye som vanlig. Vi har også moccamaster.

Om du har samme størrelse måleskje som meg, dvs sånn standard, så er det.... vel, om du faktisk mener en halv dl så blir det jo absurd sterkt, men mener du en halv liter, sånn som er mer vanlig kvantum, så er det fortsatt ganske mye ja, jeg drikke ikke kaffe selv men bruker 2-3 på en halvliter vann og det pleier de jeg koker til å synes er greit

Om du har samme størrelse måleskje som meg, dvs sånn standard, så er det.... vel, om du faktisk mener en halv dl så blir det jo absurd sterkt, men mener du en halv liter, sånn som er mer vanlig kvantum, så er det fortsatt ganske mye ja, jeg drikke ikke kaffe selv men bruker 2-3 på en halvliter vann og det pleier de jeg koker til å synes er greit
hahaha! Ja, jeg mente en halv liter. :hilarious: Ja, den er sterk, men vi liker den slik. :)

hahaha! Ja, jeg mente en halv liter. :hilarious: Ja, den er sterk, men vi liker den slik. :)

Det er jo litt smak og behag, så en må nå nesten bare prøve seg frem, men standard er sånn litt mindre enn det ja.

Men på en halv dl, da tror jeg den ville "stå av seg selv"....

Jeg pleier 6 måleskjeer pr liter. Når det er sagt, syns jeg kaffe fra presskanne er mye bedre enn traktekaffe [emoji1360] har både stor og liten, og bruker den lille når det er bare til meg (gir en stor kopp). Er vi flere så bruker jeg den store og heller over i kanne for å holde på varmen.

Enig. Og jeg drikker mye kaffe.

Jeg prøvde 6 måleskjeer til 8 kopper(1 liter), men syns det ble sterkt. Så prøvde 4 måleskjeer til 8 kopper og syns det var bedre [emoji4]

Jeg prøvde 6 måleskjeer til 8 kopper(1 liter), men syns det ble sterkt. Så prøvde 4 måleskjeer til 8 kopper og syns det var bedre [emoji4]
Smak og behag :-)

Jeg lager med 4-5 skjeer på 8 kopper (en liter)
Men jeg drikker altså ikke kaffe da, så jeg bare gjør som jeg er blitt fortalt.

Back
Topp