Hvordan klargjøre barn nr 1?

SnartMorTilTo!

Forelsket i forumet
Nå er det ikke lenge før baby nr 2 kommer i hus! Under 3 uker! Hvis det blir som storesøster så kanskje til og med under 2 uker! :O

Jeg gleder meg så sykt mye at jeg nesten sitter og hopper hver gang jeg tenker på det :P

Men storesøster da? Hun gleder seg sykt mye hun også (3år) <3 men jeg er så redd for at hun skal føle seg glemt når det nye vesenet kommer inn døra og plutselig krever mye av oppmerksomheten som hun er vant til å få.

Hvordan har dere med barn fra før forberedt storesøs/bror?

Her har vi snakket med hu om eventuelt ansvar hun har lyst til å ta, og hun har nevnt seg selv som smokkeansvarlig (hvis baby bruker smokken da) :P hun er veldig gira på at det er en storesøster-oppgave å passe på, så da tenker jeg hun føler seg mer inkludert på en måte med et sånt ansvar :P

Hun har tatt del i så og si alt av renovering på rommet hennes, iom at de skal dele rom. Valgt ut sengesett, "hjulpet" med å sette sammen møbler osv osv. Hun er generelt veldig engasjert, hver gang vi får besøk feks drar hun med seg folk på rommet sitt så de kan få se hvor babyen skal sove og hvor smokken ligger klart :P <3

I tillegg har jeg kjøpt inn en "storesøster-gave" til henne som hun skal få når vi kommer hjem. Det er ikke noe voldsomme greier, bare en liten ting som sier "gratulerer til deg også" på en måte.

Har ei venninne som fikk nr 2 for noen år siden som sier at nr.1 ble så sykt sjalu og sint på mammaen sin. Og det har vart i flere år liksom, det er ikke før nå at mamma er greit igjen på en måte.. Skjønner at pappa og nr 1 kommer til å bli litt mer close såklart, for hu mor kan på en måte ikke gi fra seg ammingen osv så da må jo pappa ta over enkelte ganger..

Men hva har dere gjort? Og hvordan gikk det??

Ikke erfaring å dele, men sitter I helt samme båt. Kommende storesøster på 3 gleder seg masse til babyen kommer, men jeg bekymrer meg veldig for hvordan det skal gå.... Hun elsker oppmerksomhet og er vant til å ha alle voksne helt for seg selv.
Bekymrer meg nok mest for søvn (eller mangel av søvn) og amming, for hun kan jo være med på det meste egentlig :-)

Det vi gjør er å lese storesøster bok og prate om babyen hver dag. Prøver også å gjøre henne mindre avhengig av meg, men er litt vanskelig men en pappa som ikke skjønner at han må trø til å ikke sitte på pc hele dagen...

Tror det står en artikkel om dette i månedens BabyDrøm? :)

Lillemor er så liten enda, at det er ikke så mye vi får gjort for å forberede.. Vi snakker om magen til mamma og babyen og sånn, men hun har ikke begrep til å forstå. Hun kan stryke på magen da ♥ Skjønne lille snupp! Men hva som er inni der vet hun nok ikke. Tror ikke husker meg som annet enn gravid heller [emoji14] Hun husker ikke meg uten stor mage. Så det blir mange overganger. Godt hun har barnehagen som en stabil arena når hjemmet blir annerledes.

Her gikk d veldig fint, var ikke noe problem i det hele tatt, men trur d er ulikt fra unge til unge da... Barn er ulike og vil reagere ulikt. Tror man må se ann ungen og hvordan hun reagerer for så å ta det der fra...
Men viktig å inkludere og sette av tid til bare storesøster... Mi jente var 23 mnd når lillesøster kom, så ho skjønner ikke nå at hun noen gang har vært uten henne:p

Her er storebror litt eldre da (4,5 år), men vi har han med på forberedelser som innkjøp, og snakker om situasjoner som at babyen skal ha mat av puppen, må bytte bleie, sove på rommet til mamma og pappa osv. Og så snakker vi om forskjellen på han som er stor gutt og babyen, og ting han kan gjøre som babyen ikke kan.

Lillemor er så liten enda, at det er ikke så mye vi får gjort for å forberede.. Vi snakker om magen til mamma og babyen og sånn, men hun har ikke begrep til å forstå. Hun kan stryke på magen da ♥ Skjønne lille snupp! Men hva som er inni der vet hun nok ikke. Tror ikke husker meg som annet enn gravid heller [emoji14] Hun husker ikke meg uten stor mage. Så det blir mange overganger. Godt hun har barnehagen som en stabil arena når hjemmet blir annerledes.
Aww <33 høres ut som ei go' frøken ^^, men du sier noe der altså, barnehagen vil iallefall være stabil selv om ting blir litt på hodet for henne her hjemme ^^,

Her gikk d veldig fint, var ikke noe problem i det hele tatt, men trur d er ulikt fra unge til unge da... Barn er ulike og vil reagere ulikt. Tror man må se ann ungen og hvordan hun reagerer for så å ta det der fra...
Men viktig å inkludere og sette av tid til bare storesøster... Mi jente var 23 mnd når lillesøster kom, så ho skjønner ikke nå at hun noen gang har vært uten henne:p
Er nok som du sier, huske å sette av alenetid :) det er ikke så godt å si hvordan dette blir, men moro blir det nok uansett :D

Her er storebror litt eldre da (4,5 år), men vi har han med på forberedelser som innkjøp, og snakker om situasjoner som at babyen skal ha mat av puppen, må bytte bleie, sove på rommet til mamma og pappa osv. Og så snakker vi om forskjellen på han som er stor gutt og babyen, og ting han kan gjøre som babyen ikke kan.
Det er nok lurt å gjøre som dere gjør ja :D vi prøver på det samme her, for hu har liksom fått for seg at når babyen kommer ut, har hun en lekekamerat hun kan leke med med en gang :P som om babyen kommer ut gjevngammel som henne eller noe? Hehe :P

Aww <33 høres ut som ei go' frøken ^^, men du sier noe der altså, barnehagen vil iallefall være stabil selv om ting blir litt på hodet for henne her hjemme ^^,
Ja, hun er ei skikkelig go jente ♥ Gir de beste klemmene, helt uoppfordret og hun er jo bare ett år og fire måneder!

Ja, og det blir godt for de å ha en arena som er som før tenker jeg :)

Ja, hun er ei skikkelig go jente ♥ Gir de beste klemmene, helt uoppfordret og hun er jo bare ett år og fire måneder!

Ja, og det blir godt for de å ha en arena som er som før tenker jeg :)
Ååå <3 1-2årsalderen er så hærlig altså!! De er liksom bare søte og gode og glad hele tiden ^^, savner litt den tiden noen ganger :P hver alder har sin sjarm altså, men 3års-trassen er jammen meg en utfordring noen ganger :P hadde akkurat en diskusjon med min om at

A) nei, du kan ikke gå i barnehagen i bare trusa og tøfler... (Der brista hele verden hennes, og å få på seg klær hørtes ut som tortur..) ble glad igjen etter å ha lokket med frokostblanding og yoghurt...

B) "denne tallerkenen er rosa, mamma!" ( nei jenta mi, den er blå...) og der rakna verden hennes igjen...

Heldigvis varer ikke de trassanfallene så lenge av gangen, men shitt ass :P
Haha!!

Ååå <3 1-2årsalderen er så hærlig altså!! De er liksom bare søte og gode og glad hele tiden ^^, savner litt den tiden noen ganger [emoji14] hver alder har sin sjarm altså, men 3års-trassen er jammen meg en utfordring noen ganger [emoji14] hadde akkurat en diskusjon med min om at

A) nei, du kan ikke gå i barnehagen i bare trusa og tøfler... (Der brista hele verden hennes, og å få på seg klær hørtes ut som tortur..) ble glad igjen etter å ha lokket med frokostblanding og yoghurt...

B) "denne tallerkenen er rosa, mamma!" ( nei jenta mi, den er blå...) og der rakna verden hennes igjen...

Heldigvis varer ikke de trassanfallene så lenge av gangen, men shitt ass [emoji14]
Haha!!
Hahaha!! Åh, sånt må skrives ned, jeg ler så av den trassen! Lillemor har faktisk begynt å legge seg på magen og sparke med beina når hun ikke får det akkurat som hun hadde tenkt, og jeg har så problemer med å holde meg alvorlig og ikke le! Tenker det er mindre sjarmerende når man har dårlig tid eller ute blant folk [emoji14] :O Jobber på småbarnsavdeling og treffer på den to- treårstrassen med de største der, kjære vene altså! Alt man kan henge seg opp i!

Du kan iallefall kommunisere med frøkna di! :D Vi må gjette oss frem til hva hun vil, og jeg mistenker at hun til tider ikke vet det selv [emoji14] (Hyler mens hun peker på koppen- får koppen- hyler mer og hiver koppen på gulvet- hyler enda mer fordi koppen ligger på gulvet..)

Som du sier- hver alder har sin sjarm ♥ :D

Back
Topp