Hvordan klarer du å holde matbudsjettet nede??

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
I januar handlet vi mat + skyllemiddel, vaskepulver, rengjøringsmidler og sånne ting da for 4600 kr! :) er veldig fornøyd med det faktisk.
Det som gjelder da er å planlegge litt på forhånd. Særlig butikkturen og ikke dra når man er sulten :p så handler jeg skikkelig inn og fryser ned kjøttdeig, kyllingfilet, fisk osv. Baker brød selv og lager medisterkaker selv som og kan fryses. Lager farsen selv også, selv om det er mye å spare på å kjøpe bare farse og steke selv også :)
Så: planlegg uka, skriv handlelapp, gå ut ifra hva du har fra før av og hva du kan lage av det du har ! :)

Vi er to stk, mannen og meg som gravid :p jeg har unnet meg godt denne mnd, men heller bakt sjokoladefondanter i stedet for p kjøpe sjokolade fordi kokesjokolade koster mindre og smør, egg, mel og sukker har man som regel i skapet :p

Hm, etter jeg ble gravid så sprakk madbudsjettet. Er ikke så lett å planlegge middager når lystene går hit og dit, pluss jeg har en flott mann som vil kjører ut til alle tider etter hva jeg har lyst på :P

Vet ikke om vi holder budsjettet "nede", vi prioriterer å kjøpe god mat, det er det vi bruker penger på, men vi holder oss innafor budsjett ihvertfall.

Vi handler en gang i uken, evnt annenhver uke hvis det skjer mye. Da prøver vi å handle på torsdager så vi i tillegg sparer ekstra Trumf. Anbefaler et godt bonussystem, faktisk overraskende kjekt å ha i bakhånd.

Vi lager ukesmeny, og handler stort sett det vi trenger til den + litt. Blir stadig flinkere til å ikke kjøpe ting bare fordi det er nytt og spennende, eller fordi vi har lyst på det også, men heller vente til neste ukes meny, evnt bytte ut noe på menyen.

Vår utfordring er at vi 1) insisterer på å lage mat fra bunnen av og 2) har en del intoleranser å ta hensyn til. Vi tar derfor et par turer til Sverige i året og fyllter fryser og skap med billige allergiprodukter, kjøtt og ost.

Og så tenker vi på om det er noe å hente på tilbud på forbruksvarer som holder seg, feks dopapir og det lille vi spiser av hermetikk.

Handler 2 ganger i uka, fordi vi spiser mye frukt å salater, synst vi det er litt ufresht å handle det bare 1 gang. Men det har vært litt utskeielser i graviditeten, men nøkkelen er planlegging av middager hver dag slik man har det man trenger! :) dette bidrar til å holde matbudsjettet, samt stressnivået nede :)

Back
Topp