Hvordan kjennes livmoren?

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Mulig det er en tråd om dette fra før, men jeg finner den i såfall ikke :p

Men altså, hvordan kjennes livmoren ut hvis man skal prøve å finne den i begynnelsen av svangerskapet?

Jeg er 12+1 og vet liksom ikke hva jeg skal lete etter når jeg kjenner på magen.
 
Mulig det er en tråd om dette fra før, men jeg finner den i såfall ikke :p

Men altså, hvordan kjennes livmoren ut hvis man skal prøve å finne den i begynnelsen av svangerskapet?

Jeg er 12+1 og vet liksom ikke hva jeg skal lete etter når jeg kjenner på magen.
Noe hardt like over skambenet, kjennes ut som en muskel, så ikke like hardt som bein enda ihvertfall! Jeg er 14+1 og kan kjenne den helt opp til navlen!
 
Hos meg kjennes den ut som en litt myk ball, og den når nesten opp til navlen. Er 11+6 i dag :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
'I 12. svangerskapsuke kan livmortoppen føles like over symfysen (skambenet), i 20.–24. svangerskapsuke når den til navlen, og i 36. svangerskapsuke nesten til brystbenspissen. I 36–40. svangerskapsuke synker livmoren som regel 3–5 cm nedover og fremover, fordi den delen av fosteret som ligger dypest, da glir ned i bekkenet.'

Altså rundt uke 12 kan man begynne å kjenne livmoren. Når den er så liten kan det vær litt vanskelig å kjenne den. Prøv å ligg på ryggen å slapp helt av å kjenn litt ovenfor skambenet, kan kjennes ut som en liten ball. Men den vil bli tydeligere og større med tiden :) Som sagt når den jo ikke navlen før ca. uke 20. Min nådde vel nesten navlen ved uke 18-19, men navlen begynte ikke å flate ut før ca. uke 20. Jeg er nå i uke 24 og livmoren har nå kommet noen cm over navlen.
 
Last edited:
'I 12. svangerskapsuke kan livmortoppen føles like over symfysen (skambenet), i 20.–24. svangerskapsuke når den til navlen, og i 36. svangerskapsuke nesten til brystbenspissen. I 36–40. svangerskapsuke synker livmoren som regel 3–5 cm nedover og fremover, fordi den delen av fosteret som ligger dypest, da glir ned i bekkenet.'

Altså rundt uke 12 kan man begynne å kjenne livmoren. Når den er så liten kan det vær litt vanskelig å kjenne den. Prøv å ligg på ryggen å slapp helt av å kjenn litt ovenfor skambenet, kan kjennes ut som en liten ball. Men den vil bli tydeligere og større med tiden :) Som sagt når den jo ikke navlen før ca. uke 20. Min nådde vel nesten navlen ved uke 18-19, men navlen begynte ikke å flate ut før ca. uke 20. Jeg er nå i uke 24 og livmoren har nå kommet noen cm over navlen.
Er jo også veldig individuelt hvor langt den går opp på ved de forskjellige ukene;) Hadde det ikke vært for at legen bekreftet at den nesten var ved navlen i uke 11+5 så hadde jeg ikke trodd det selv. Men jeg venter nr 3 så kan ha en del å si ;)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Er jo også veldig individuelt hvor langt den går opp på ved de forskjellige ukene;) Hadde det ikke vært for at legen bekreftet at den nesten var ved navlen i uke 11+5 så hadde jeg ikke trodd det selv. Men jeg venter nr 3 så kan ha en del å si ;)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Klart det :) første delen kopierte jeg bare fra store medisinske leksikon. Det varierer jo fra person til person, og flergangsgravide kan vel ofte vokse fortere og bli en del større :) Men det er vel ikke like vanlig at livmora har nådd navlen før uke 12 hos en førstegangs
 
Jeg kjenner den nå. Nå er jeg 14+4 og det er hardt nesten opp til navelen.
I tillegg har jeg kjent spark de siste dagene, så da vet jeg jo akkurat hvor babyen er. :)
 
Oj, så heldig du som kjenner sparkene så tidlig! :) Var fortsatt noen uker til jeg kjente noe spark jeg da.. var stressende å ikke vite :p
 
Vokser livmoren fortere om man har vært gravid før og hatt SA?
Hadde sa i uke 7 og i uke 10, vil det si at jeg kan kjenne livmoren ( få mage fortere) neste gang jeg er gravid? :)
 
Jeg venter tvillinger og i uke 15 var mitt symfysemål 18 cm, nå er jeg 27 uker på vei og målet er på 35 cm... Men kjente den som en liten avlang sosiss over skambeinet i starten.
 
Da jeg kjente den rundt uke 12 kjentes det litt ut som en litt hard vannballong rett over skambeinet.
 
Back
Topp