Hvordan kjennes bekkenløsning ut?

Januarbaby2017

Glad i forumet
Tror jeg begynner å få det. Kjent stikkende smerte i bekkenet nedover låret ved noen tilfeller, i tillegg kjennes bekkenet veldig stivt ut etter aktivitet.

Bekkenløsning kjennes gjerne forskjellig fra person til person. Men er nok bekkenløsning, ta kontakt med lege og få henvisning til fysio :)

Syns det høres ut som bekkenet jeg også, men som hun sier over, alle er ulike og opplever det ulikt. Få deg en henvisning til fysio også hjelper det godt å strekke ut setemusklaturen

Min bekkenløsning kjennes som smerter i og rundt halebeinet og rumpa. Når det er ille så er smertene ganske kraftige også rundt symfysen med kraftige strålinger nedover begge lårene.

Alle kjenner det litt forskjellig, men mest vanlig er vel rundt symfysen og halebeinet.

Jeg har vært plaget med alle 3, men denne er hittil værst.
Strekking av setemuskelen kan hjelpe, og det å variere sitte/liggestillinger.
Ikke sitte med beina i kryss (kne oppå kne).
Når du ligger på siden, så legg en pute mellom beina, slik at bekkenet er i mest mulig nøytral posisjon.

Stå med litt avstand mellom beina. Det gir god balanse. Fordel tyngden på begge bein. Unngå å henge på den ene hoften.

Jeg er også redd for å ha fått det. Får ta en tur til fysioterapi begge to :)

Her kommer en liten avhandling etter å ha måttet oppdatere meg godt selv på temaet de siste ukene:

Tradisjonellt sett kjennes bekkenløsning fremme i skambeinet og fremmre del av bekkenet mens bekkenLÅSNING kjennes i korsryggen og bekkenets bakre del.

Bekkenløsning blir tradisjonellt værre av belastning, det å stå og gå mye, bære og ujevn belastning av bekkenet (feks i diverse treningsaktiviteter) Låsninger derimot blir værre av stillesitting og avhjelpes ofte av å gå.

Man kan gjerne ha begge deler samtidig. Men dette med bekkenlåsning er litt mindre snakket om men like vanlig, og mye lettere å få avhjulpet. Har vært hos kiropraktor fire ganger nå for låsninger i bekken/nedre korsrygg. Fikk god effekt av det. Har også smerter i bekkenet (særlig siden jeg har gått mye tur siden det hjalp på ryggen) men der finner jeg lettere ut hva jeg bør unngå for å ikke belaste for mye.

Nå må jeg bare finne en god øvelse for uttøying av setemuskelatur. Foreløpig setter magen og bekkenet begrensninger for øvelsene som funker... Går også til trening hos fysioterapaut via jobben for å få tips om øvelser for rygg og bekken. Visste ikke om dette med låsninger i første svangerskap, kunne nok fått mer hjelp for det den gangen og.

Skal til legen på fredag for å sjekke om jeg har fått det sjæl :/ vondt :(

Back
Topp