Hvordan kjenne liv?

Synne1233

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg er førstegangsfødende og har ikke peiling på noe. Hvordan kjennes det ut når man kjenner liv i magen? Har hørt at det føles som sommerfugler eller bobler som sprekker, men hvor «store» sommerfugler / bobler er det snakk om? Hvor sterkt kjenner man det? Er det mulig å overse eller kjenner man det godt? Hvor må magen kjenner man det typisk? Er det likt som når tarmene jobber?

PS: jeg er i uke 19 og har en morkake som ligger foran, så vet at det kanskje kan ta litt tid før jeg kjenner noe.... er så vanskelig å vite når jeg ikle vet hvordan det skal kjennes ut.
 
Jeg er 19+0 i dag og har den siste uken kjent mye kiling (altså den typiske fiskehalen/sommerfugl), det er ikke store bevegelser over et stort området, det er ganske lite og er du ikke oppmerksom så merker du det ikke, men jeg tar meg selv i å klø på magen fordi det kiler :p
 
Jeg er 3 gangs, og jeg synes det er kjempe vanskelig å kjenne forskjell på luftbobler og bebis. Gleder meg til det blir mer tydelig og regelmessig.
 
Jeg er 3 gangs, og jeg synes det er kjempe vanskelig å kjenne forskjell på luftbobler og bebis. Gleder meg til det blir mer tydelig og regelmessig.
Enig i dette! Det kjennes veldig likt ut i begynnelsen :woot:
 
Hei! Jeg er også førstegangsfødende i uke 20 og kjente liv første gang i forrige uke (uke 19) Jeg ventet også på denne såkalte fiskehalen, følelsen av bobler eller kiling, men hos meg kjennes det ut som spark Noen veldig svake og diffuse mens andre andre ganger er det ganske kraftige dunk inni der.. sikkert ikke kraftig i forholds til hva jeg har i vente, men ja

Jeg kjenner det oftest ganske langt nede, men det kan variere
 
Kan minne litt om den følelsen når det er luftbobler eller evt kiling i magen. Forskjellen er lokaliseringen. Tenk på hvor livmoren ligger ut i fra hva du kjenner :) jeg synes det kjennes litt ut som om en lite dyr krabber på meg men på innsiden av livmoren om det er mer forståelig. Etter hvert går det over i en veldig mild dylting fra innsiden og da kjennes det mer som tydelige spark :)
 
Jeg syns det er vanskelig å kjenne forskjell på bevegelser fra babyen og andre bevegelser i magen i begynnelsen. Etter forrige svangerskap, tenkte jeg til tider at det kunne vært en som ble glemt igjen der inne, for jeg kjente jo fortsatt liv. Det går absolutt an å overse det. Jeg har ikke klart å kjenne noe, eller vite sikkert at jeg kjenner noe i hvert fall, før det blir mer ordentlige dult. Da kjennes det som om noen dulter eller tapper borti på innsiden (som vel er akkurat det som skjer), og jeg kan kjenne det i håndflaten hvis jeg legger den på magen. Dultene blir sterkere og sterkere, og mer og mer skikkelige spark og dytt.
 
Jeg er andregangs og 17 + 3, men er fortsatt usikker på om det jeg kjenner er luft, tarmbevegelser, innbilning eller baby. Med førstemann kjente jeg i uke 22/23. Jeg tenker at når du til slutt kjenner det, så vet du. Prøv å ligg på venstre side og slapp av, da er det lettere å kjenne etter. :Heartred
 
Jeg aner ikke om det er bevegelse jeg kjenner, da jeg er førstegangs. Fikk også beskjed om at det kunne ta tid før jeg kjente noe, for har morkaken plassert foran. Men nå har jeg kjent det samme, rare «trykket» nesten hver kveld og på samme plassering, nederste delen av magen, men over skambenet, så begynner å mistenke at det er mini jeg kjenner.

For meg er det ikke noe som luftbobler som sprekker, eller fiskehale som stryker, men mer som en slags leamus eller svake dunk :)
 
Jeg har aldri kjent type fiskehale og sånt, ville mer sagt det samme som deg. Små dunk og "leamus" følelse. Tror nok det er den lille du kjenner, ut fra hvor du kjenner det. :)
 
Jeg har aldri kjent type fiskehale og sånt, ville mer sagt det samme som deg. Små dunk og "leamus" følelse. Tror nok det er den lille du kjenner, ut fra hvor du kjenner det. :)
Håper det! :D Hehe har aldri skjønt hva folk mener med fiskehale. Helt sikkert forskjell fra person til person :)
 
Jeg er også førstegangs, og tror jeg begynte å kjenne liv i slutten av uke 16. Er nå i uke 18, og kjenner noen små dult eller bobler som sprekker innimellom. Tror nå har skjønner forskjell på hva som er mage/tarm som jobber og hva som er baby.
 
Last edited:
Jeg opplever det som leamus. Rett og slett.:)
Ganske sterkt også egentlig, til å være bare 16 uker. Kjenner god forskjell på det og luft i magen, fordi bevegelsene holder seg på samme sted og varer en liten stund, og luft i magen føler jeg flytter litt på seg, og så kommer det jo gjerne luft ut etterpå også da :hilarious:
Kjenner noen små bobler som sprekker inni mellom også. Som små "tikk" på en måte. :love017
 
Back
Topp