Hvordan kan jeg vite om mitt barn trenger hjelp..?

Bibbi82

Andre møte med forumet
Sommerfuglene
Jeg har ett barn på 20 med som pga vann i ørene ikke kan prate enda. Barnet rister på armer og bein når hn er glad f.eks ved spisetid eller når barnet kjeder seg. Dette skjer ikke så ofte gjennom dagen, og jeg bekymrer meg heller ikke, men noen folk som har sett barnet (som heller ikke kjenner det så godt) har satt spørsmålstegn ved denne ristingen av bein og armer. Burde jeg være bekymret?

Vi hjemme får god øyekontakt med barnet, det tuller og tøyser med oss, og blir med i leker som vi leker, og er sånn ellers rolig av seg.
Jeg vurderer ppt men pga vann i ørene så tenker jeg at det kanskje er best å involvere de først etter barnet har fått dren. Hva tenker dere og har dere noen erfaringer rundt dette?
Jeg føler meg hjelpesløs og vet ikke helt om jeg bør bekymre meg over barnet eller ikke :(
 
Er det for tidlig med å sette inn dren? Ville kanskje få satt inn det først, før jeg hadde gått videre. Hva sier bhg/hs?
 
Er det for tidlig med å sette inn dren? Ville kanskje få satt inn det først, før jeg hadde gått videre. Hva sier bhg/hs?

Barnehagen vil undersøke nå, men jeg har sagt til dem at jeg vil sette inn dren først for å utelukke det. Barnet er dessverre for lite til å få satt inn dren enda :(
 
Så rart at det praktiseres ulikt - storesøster her fikk satt inn dren da hun var 18 mnd (1.5 år). Ble oppdaget væske i øret hennes da hun var 6 mnd, og det ble aldri bedre, mye urolig søvn. Under innsett så de også at hun hadde kronisk mellomørebetennelse. Så jeg ville ha stått på ditt, fått henvisning og snakket med legen.

Synes også det er fint at barnehagen tenker tidlig innsats og vil bidra dere allerede nå ❤️ Ville ha takket ja til det, også vil dere raskt se om det løsner når barnet får satt inn dren. Hvis det ikke bedrer seg, så har dere allerede startet den (lange) prosessen med observasjoner og samarbeid med andre instanser, og det vil være til god hjelp for både dere og barnet. ☺️
Jeg forstår du blir litt bekymret, - når det kommer til barna våre! ❤️ Men om er grunnlag til det eller ei er vanskelig å si, da alle barn er forskjellig og utvikler seg i ulikt tempo. Det kan være ørene, det kan være noe annet, det kan hende det ikke er noe som helst. Ville ha tatt i mot all den hjelpa du får fra de i rundt til å utelukke, for å ligge et steg foran, ift saks-gang.
Lykke til og stor klem!❤️
 
Så rart at det praktiseres ulikt - storesøster her fikk satt inn dren da hun var 18 mnd (1.5 år). Ble oppdaget væske i øret hennes da hun var 6 mnd, og det ble aldri bedre, mye urolig søvn. Under innsett så de også at hun hadde kronisk mellomørebetennelse. Så jeg ville ha stått på ditt, fått henvisning og snakket med legen.

Synes også det er fint at barnehagen tenker tidlig innsats og vil bidra dere allerede nå ❤️ Ville ha takket ja til det, også vil dere raskt se om det løsner når barnet får satt inn dren. Hvis det ikke bedrer seg, så har dere allerede startet den (lange) prosessen med observasjoner og samarbeid med andre instanser, og det vil være til god hjelp for både dere og barnet. ☺️
Jeg forstår du blir litt bekymret, - når det kommer til barna våre! ❤️ Men om er grunnlag til det eller ei er vanskelig å si, da alle barn er forskjellig og utvikler seg i ulikt tempo. Det kan være ørene, det kan være noe annet, det kan hende det ikke er noe som helst. Ville ha tatt i mot all den hjelpa du får fra de i rundt til å utelukke, for å ligge et steg foran, ift saks-gang.
Lykke til og stor klem!❤️

Hei❤️ hvor lenge siden var det hun fikk dren, og hvor i landet var dette? Den ØNH-legen jeg var hos sa at det kun gis dren til barn med underliggende sykdommer dersom de er under 2 år, jeg ble såklart fortvila for da må vi leve i usikkerhet enda lenger i tillegg til tikkende ørebetennelser hele tiden :(
Jeg setter pris på at bhg har tatt dette opp, men jeg er også redd for at hvis jeg involverer ppt for tidlig (uten å ha lagt inn dren enda)så kan de fort mistolke barnet. For det er som sagt kun den ristingen som er «unormalt», utover det så er barnet engasjert i andre mennesker, er med på leker og smiler og søker øyekontakt.
 
Hei❤️ hvor lenge siden var det hun fikk dren, og hvor i landet var dette? Den ØNH-legen jeg var hos sa at det kun gis dren til barn med underliggende sykdommer dersom de er under 2 år, jeg ble såklart fortvila for da må vi leve i usikkerhet enda lenger i tillegg til tikkende ørebetennelser hele tiden :(
Jeg setter pris på at bhg har tatt dette opp, men jeg er også redd for at hvis jeg involverer ppt for tidlig (uten å ha lagt inn dren enda)så kan de fort mistolke barnet. For det er som sagt kun den ristingen som er «unormalt», utover det så er barnet engasjert i andre mennesker, er med på leker og smiler og søker øyekontakt.

Vi bor i Trøndelag, og det var fastlegen vår som valgte å henvise, og ØNH legen var aldri i tvil på at dren skulle settes inn, og hun har ingen underliggende sykdommer. Innsett skjedde på St. Olavs januar 2017 ☺️ Hun er nå snart 5 år, og ikke vært plaget med ørene i etterkant. Begge drena falt ut da hun var rundt rundt 3 år.
 
Mye bedre å få inn ppt unødvendig tidlig, enn for sent!
 
  • Liker
Reactions: he2
Hei❤️ hvor lenge siden var det hun fikk dren, og hvor i landet var dette? Den ØNH-legen jeg var hos sa at det kun gis dren til barn med underliggende sykdommer dersom de er under 2 år, jeg ble såklart fortvila for da må vi leve i usikkerhet enda lenger i tillegg til tikkende ørebetennelser hele tiden :(
Jeg setter pris på at bhg har tatt dette opp, men jeg er også redd for at hvis jeg involverer ppt for tidlig (uten å ha lagt inn dren enda)så kan de fort mistolke barnet. For det er som sagt kun den ristingen som er «unormalt», utover det så er barnet engasjert i andre mennesker, er med på leker og smiler og søker øyekontakt.
Der min la inn dren måtte de være et visst antall kilo
 
Sånn ellers så vil nok ppt vente om de får vite at barnet skal ha inn dren , for mange blir bedre i språk etter det.
 
Hva et vitsen med å få inn ppt unødvendig tidlig?

Fordi systemet tar tid, og hvis det viser seg at barnet ville hatt glede av tiltak, så er det på plass i tide. Mitt barn ble henvist i mars i fjor, fikk spesped på plass 1.12. Ppt kan gjøre utrolig mye bra som barnet kan ha glede av også frem til hørselen kommer seg med dren. Og om den ikke kommer seg, har dere da noe å falle tilbake på som uansett ikke skader barnet.
 
Uansett hvilken årsak det er til at barnet ikke har språk, så hadde jeg sjekka opp og jeg hadde involvert barnehagen/ppt osv.
Mitt barn fikk satt inn dren da han var 12 mnd gammel, og en gang til etter at de hadde falt ut. Han er nå 4.5 år, og har fortsatt dårlig språk og andre vansker.
Jeg hadde ikke venta så lenge med å involvere andre, da det av erfaring tar veldig lang tid å komme inn i et system.
Det skal mye til å få satt en eventuell diagnose, det blir ikke satt etter en observasjon.
 
Jeg vill takket ja til att kontakte ppt . Du trenger ikke ha henvisning du kan søke selv . Det tar tid att komme in i systemet. Jeg har en super helsesøster og hun hjalp meg søke vi fikk time i løpet av 2 uker .
 
Jeg har en på 2 år nå som heller ikke har språk og noen andre ting. Bhg har vært på siden i fjor høst. Vi er helt enig i bekymringen deres. Og en ting er sikkert, ting tar tid. Fikk første møte med ppt rett før corona utbruddet, men nå er alt satt på vent igjen. Frustrerende. Jeg hadde nok også tatt kontakt med ppt. Dersom man skulle få få hjelp og det viser seg å ikke være nødvendig så kan man jo bare avslutte det:)
 
Jeg ville koblet på ppt nå, både på grunn av mulig ventetid, og at tidlig innsats er så viktig ved forsinket språk, uavh årsak til dette. Dersom det skulle være noe annet er også tidlig innsats viktig for best mulig utvikling. Særlig dersom bhg ønsker å kontakte ppt- de har et veldig godt sammenligningsgrunnlag mtp hva som er vanlig og ikke. Lykke til, uannsett hva du velger å gjøre.
 
Jeg ville også absolutt fått inn ppt nå. Å ikke ha språk ved nesten to år er ikke gunstig, når det mest sannsynlig vil ta enda lenger tid pga vann i ørene også. Alt som kan hjelpe barnet ditt så tidlig som mulig er gull verdt!
Jobber selv med hørselshemmede og det er STOR forskjell på de som fikk tilrettelegging fra tidlig av og de som ikke fikk det før det ble bittelitt for sent. Så jeg ville ikke vært i tvil engang om det var mitt eget barn ❤️
 
Back
Topp