Hvordan kan jeg få i henne mat?

Sparklefart

Forelsket i forumet
Som dere sikkert har fått med dere så har Lea fjernet sonden i dag, og vi prøver for harde livet å få i henne mat.

Jeg er nylig operert og går for tiden på sterke smertestillende tabletter, som betyr at jeg ikke får ammet. Melkeproduksjonen min har stupt i tillegg så det hadde vel ikke utgjort store forskjellen om jeg kunne amme.

Den eneste Lea vil ta er pupp, og det kan jeg ikke gi, dessverre. Vi har prøvd MME (hipp) i hele dag, uten hell. Jeg har tvangsforet henne med grøt 3 ganger i dag, og hun virker fornøyd.

Før operasjonen hennes tok hun alle flaskesmokker. Uansett. Etter operasjonen vil hun ikke ta noen. Rett før hun fikk hjernehinnebetennelse klarte vi å få henne til å ta en spesiell type flaskesmokk, som hun også tok litt av mens hun var syk, før hun fikk sonde. Etter å ha fjernet sonden vil hun heller ikke ta den. Hun blir fly forbannet bare jeg nærmer meg munnen hennes med den. Hun tar tak i den, men med en gang det kommer væske vil hun ikke ha lenger. Etter det vrir hun seg bare unna og hyler til.

Vi har desperat prøvd alt mulig i dag, uten hell. Vi har prøvd sukker på smokken, 4 forskjellige type smokker, hipp, vann, sprøyte og til og med (superdesperat mor) prøvd å ta noen smuler sjokoladepulver i melka. Ingenting ser ut til å hjelpe. Det virker ut som hun bare venter på å bli mett.

Nå vet jeg ikke lenger hva vi kan prøve. Jeg vil så gjerne at hun skal få slippe sonde. Hun plages veldig av sonden, og jeg syntes det er så trist å måtte gi henne mat på den måten når jeg vet at hun har klart å ta mat på andre måter før....

Er det noen som har noen tips? Jeg er desperat og tar imot alle tips dere måtte ha....
 
På sykehuset snakket de om koppmating. Fikk aldri forklart hva det var, men antar man bare har melken i en kopp og heller.

Håper dere får i henne mat. <3 Og håper operasjonen din gikk bra!
 
På sykehuset snakket de om koppmating. Fikk aldri forklart hva det var, men antar man bare har melken i en kopp og heller.

Håper dere får i henne mat. <3 Og håper operasjonen din gikk bra!
 
Koppmating eller hjelpebryst? med hjelpebrystet må hun vel suge på brystet ditt, det er kanskje helt uaktuelt?
 
Les om koppmating på ammehjelpen. Man bruker et lite beger.

Tutekopp kan dere også prøve.

Og ta kontakt med tryggmammamedisin.no (de har en vakttelefon) og dobbeltsjekk at du ikke kan amme. Mange får visst feil beskjed av legene.
 
Her kan transprøyter brukes om han blånekter flaske. Men det er tungvint og tar tid.
 
Tidlig i min karriere som au pair satt jeg plutselig alene med en 5 mnd gammel baby som aldri hadde sett noe annet enn en pupp, og nektet å ta flaske. Brukte en myk plastskje i munnen på babyen og helte forsiktig melka på den, og så videre inn i munnen. Tungvindt, men det fungerte faktisk. Holdt på sånn en ukes tid, og prøvde med flaske innimellom, plutselig var flaske greit :)

Håper det løsner for dere, dere har vært gjennom utrolig mye :Heartred
 
Les om koppmating på ammehjelpen. Man bruker et lite beger.

Tutekopp kan dere også prøve.

Og ta kontakt med tryggmammamedisin.no (de har en vakttelefon) og dobbeltsjekk at du ikke kan amme. Mange får visst feil beskjed av legene.

Koppmating er prøvd, uten suksess. Takk for tips :happy:
 
Jeg sniker fra september. Når storebror hadde perioder hvor han nektet å spise, sprøytet jeg inn litt og litt melk inn i munnen hans med sånn transprøyte mens han satt i vippestol. Og hvis det ikke går å sprøyte rett inn, så hjelper det ofte å sprøyte inn i kinnene altså inn på siden. Tar tid men man får det ned hvertfall, også er det jo oftest i perioder bare så det går over. Da er det lurt å ta noen rapepauser underveis
 
Tidlig i min karriere som au pair satt jeg plutselig alene med en 5 mnd gammel baby som aldri hadde sett noe annet enn en pupp, og nektet å ta flaske. Brukte en myk plastskje i munnen på babyen og helte forsiktig melka på den, og så videre inn i munnen. Tungvindt, men det fungerte faktisk. Holdt på sånn en ukes tid, og prøvde med flaske innimellom, plutselig var flaske greit :)

Håper det løsner for dere, dere har vært gjennom utrolig mye :Heartred

Vi prøvde plastskje i går, uten hell. Det virker ikke ut som at hun vil ha væska i seg selv og spytter derfor alt hun klarer rett ut igjen... :(
 
Jeg sniker fra september. Når storebror hadde perioder hvor han nektet å spise, sprøytet jeg inn litt og litt melk inn i munnen hans med sånn transprøyte mens han satt i vippestol. Og hvis det ikke går å sprøyte rett inn, så hjelper det ofte å sprøyte inn i kinnene altså inn på siden. Tar tid men man får det ned hvertfall, også er det jo oftest i perioder bare så det går over. Da er det lurt å ta noen rapepauser underveis

Vi har prøvd dette også.. Hun slår seg bare helt vrang, og vrir seg unna alt som kommer i nærheten av munnen hennes.. Med god tålmodighet klarer jeg å få inn litt, men ikke nok til å slippe unna sonde :(
 
Vi måtte også få lille til å akseptere flaske og melkefri mme (som er litt sær på smak) for å få fjernet sonde.

Det hjalp litt i starten at jeg holdt meg unna og lot pappaen og sykepleierne prøve. Da var puppen ute av syne og han merket nok at jeg stressa litt med hele greia også. Tok i starten sukker i melka for å venne han til smaken og så trapper vi ned når han spiste greit.

For noen uker siden begynte han å spise mindre igjen, da pimpet jeg melka med 1/2 Ts vaniljesukker en ukes tid, til det snudde igjen.

Siden min får i seg lite og går opp lite pimper jeg grøten med kokosolje, og når han får grønnsaker bruker jeg olivenolje. Har også begynt smaksprøver på avokado. Han får også to skjeer ekstra mme-pulver i hver flaske, dette er i samråd med lege.

Ikke sikkert dette er til noe hjelp for deg, men masse lykke til.
 
Ingen råd uten de dere allerede har fått håper det ordner seg...
 
Sniker

Kan det være smaken hun reagerer på, at hun absolutt ikke vil ha noe annet enn morsmelk? Hvis du har noen i nær omgangskrets som ammer/har morsmelk i frysen og som du stoler på, kunne det vært aktuelt å prøve og gi morsmelk på flaske?
 
Tusen takk for gode tips! Etter å ha prøvd alt x antall ganger løsnet det endelig. Nå tar hun flaske til hvert måltid :Heartpink
Når vi fjernet sonden var vi heldig om hun drakk 10ml, så det går helt klart fremover!
Snapchat-717760504.jpg
 
Back
Topp