Hvordan irettesette en ettåring?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Vi har en ettåring i hus som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal irettesette når hun er «slem».
Hun er egentlig ganske snill og grei, men det er visse ting jeg skulle ønske vi kunne prøve å ta tak i før det blir verre. Jeg vet at det ikke nytter å heve stemmen til et barn, men jeg har prøvd å ikke reagere, si bestemt nei og vise med ansiktsutrykk at jeg blir sint/lei. At vi sier nei og ser sint ut får henne bare til å smile, og ignorering hjelper ikke for hun bare fortsetter. Det er spesielt snakk om klyping som begynner å bli plagsomt fordi det gjør utrolig vondt. I tillegg så er jeg bekymret for barnehagestart når hun ikke forstår at klyping er noe som gjør andre vondt. Jeg tror ikke hun gjør det for å være slem, for hun vet når hun gjør noe hun ikke har lov til, da ser hun på oss og gliser fra øre til øre. Når hun klyper så virker det som om det bare er «kos».

Hva er egentlig det beste å gjøre i en slik situasjon? Hun er jo liten så jeg forstår at man må ha litt tålmodighet, men er det jeg har gjort til nå feil? Er det en mer effektiv måte å gjøre det på?
 
Vis henne hvordan hun kan kose. Ta hånda hennes, vis strykebevegelser og si f.eks kose. Eventuelt avled eller gå unna/sett henne ned om det blir for ille. Å irettesette i den alderen har ikke så mye for seg, og de klarer ikke å se sammenhengen klyping = vondt uansett. Vis heller alternativ til den uønska oppførselen. Å si nei og lage fjes kan bare få henne til å fortsette for oppmerksomheten. Vis henne alternativet og gi masse oppmerksomhet for det.


Ikke vær bekymret for barnehagen. Helt vanlig oppførsel som de i barnehagen kan hanskes med. Og ofte oppfører barna seg helt annerledes i barnehagen uansett.
 
Som XuperB skriver: vis alternativ oppførsel og ikke prøv å irettesette. De forstår ikke. Selvsagt gjør hun ikke dette for å være slem, så små barn har ikke noe begrep om slikt. Hun smiler fordi hun søker bekreftelse fra deg i situasjonen, kanskje hun blir usikker når du lager surt ansikt og vil muntre deg opp.
Når min gutt på 18mnd dasker eller klyper, så sier jeg rolig (men bestemt) nei og stopper hånda hans. Så viser jeg hvordan han kan stryke istedenfor og sier «kose» eller «stryke». Og så smile og si jaaaaa når han stryker istedenfor. Neste gang har det da holdt å si «nei, kose», om han begynner igjen.
Barnehagen fikser dette om det oppstår situasjoner der. Det trenger du ikke bekymre deg for.
 
Denne! (Håper bildet blir lesbart). Dette fant jeg på forumet her for lenge siden, og måtte bare ta en skjermkopi. Synes det var så godt beskrevet! (Husker ikke hvem som skrev det, for jeg har dessverre "klippet" bort brukernavnet).
Dette er jo ikke svar på spørsmålet ditt - mer hvordan en 1-åring tenker.

Ellers anbefaler jeg gruppa Foreldremestring på fb. Fabelaktig! :)

20200401_195645.jpg
 
Denne! (Håper bildet blir lesbart). Dette fant jeg på forumet her for lenge siden, og måtte bare ta en skjermkopi. Synes det var så godt beskrevet! (Husker ikke hvem som skrev det, for jeg har dessverre "klippet" bort brukernavnet).
Dette er jo ikke svar på spørsmålet ditt - mer hvordan en 1-åring tenker.

Ellers anbefaler jeg gruppa Foreldremestring på fb. Fabelaktig! :)

Vis vedlegget 361677
Det der er nok spot on! Hos oss er det å klå på tven :hilarious: Den skal henges opp på veggen, men vi skal flytte så vi har ikke hengt den opp her vi er nå. Det gjør egentlig ingenting at hun klår på den, jeg er bare så fryktelig redd hun skal klare å rive den over seg. Når hun først har kommet seg bort til tvbenken og klatret opp så snur hun seg og smiler fra øre til øre som i den teksten du delte, jeg kan ikke annet enn å bare smile tilbake da fordi hun er så søt. Vi går bare å henter henne da og prøver å få oppmerksomheten over på noe annet gøy. Der jeg blir frustrert er klypingen fordi det gjør så vondt.

Vi har også nettop hatt besøk av en annen ettåring som etter hva jeg kunne se skjønte hva nei var, så da begynte jeg jo å lure på hva man egentlig skal gjøre og hva jeg selv har gjort feil, men det vil jo alltid være noen som er litt mer frempå enn andre.

Nå har jeg prøvd i dag å gjøre som dere foreslo, vise hva jeg ønsker hun skal gjøre og sagt kose istedenfor å ta bort hånda og si nei. Så får vi se etterhvert hvordan det går :happy: I dag var ingen suksess i hvert fall :hilarious::hilarious: men sånt skjer ikke over natta :happy:
 
Back
Topp