Hvordan introdusere ny baby for 2-åring?

Bkno6711592

Andre møte med forumet
Hei!
Vi får et barn til i april når førstemann er 2 år og 9 mnd og jeg aner ikke hvordan jeg skal introdusere lillebror for sønnen vår. Han skjønner ikke at han kommer til å få søsken. Når jeg peker på magen og sier "baby" så peker han på seg selv og sier det samme - det er han som er baby! Lillebror/storebror er ikke ord han forbinder med noe ennå. Har prøvd å finne bøker om temaet, men finner ingenting.
Hva er deres tips for å unngå at det ikke oppleves som noe negativt å få søsken for et så lite barn?

Har 3 tette barn og vet akt om at det ikke går å forberede så små. Det som har vært viktigst her er å holde på de samme rutinene at storesøsken har fått alenetid med mamma hver dag. Tilpasset rutinene hjemme litt før fødsel sånn at endringene ikke kom samtidig med at små søsken kom hjem fra sykehuset. Tror nok alle små opplever det som negativt i perioder med små søsken, spesielt hvis de er veldig knyttet til mammaen sin. Viktig å la de få tid.

Bøker:
Astrid Lindgren: Jeg vil også ha et søsken
Brillebjørn blir storebror
Personlig bok fra MinBesteBok: X blir storebror/storesøster

Jeg lagde en kort fotobok til min fra japanfoto som han kunne bla i selv med litt diverse bilder av han fra baby i klassiske settinger som ammer/flaske, gråter, glad, skifter bleie, sitter i bæresjal, på fanget til bestemor, i babygym, har lært å krabbe osv.
Barn ser jo verden utfra seg selv rimelig lenge, og det er lettere for søsken å få en relasjon til babyen ved å se og snakke om at de selv har vært baby. Vi snakket mer om storebror som baby enn lillesøster med han de første månedene. Sånn «Se, lillesøster gråter. Det gjorde du også da du var baby og da ville du ha melk. Tror du babyen vil ha melk også?»
Lettere for barn å forstå babyen utfra seg selv/sin egen historie på et vis.

Også blir det et sjokk uansett da og vanskelig for søsken å se for seg akkurat hvordan det blir. Jeg mener, de fleste av oss synes det å få vårt første barn er en omveltning enda så mye vi har forberedt oss :)

Hvis du googler Bufdir+Søskensjalusi får du også opp en fin side med tips til overgangen og håndtering av storesøsken sine følelser når babyen vel er kommet.

Vi leste flere bøker om å være storesøsken, og storebror fikk en gave på sykehuset da han besøkte lillebror. Han visste hva en baby var, og vi snakket mye om at babyen var lillesøsken og at han skulle komme ut av magen til mamma og sånt. Han var 1,5 år da han ble storebror.

Jeg lagde en kort fotobok til min fra japanfoto som han kunne bla i selv med litt diverse bilder av han fra baby i klassiske settinger som ammer/flaske, gråter, glad, skifter bleie, sitter i bæresjal, på fanget til bestemor, i babygym, har lært å krabbe osv.
Barn ser jo verden utfra seg selv rimelig lenge, og det er lettere for søsken å få en relasjon til babyen ved å se og snakke om at de selv har vært baby. Vi snakket mer om storebror som baby enn lillesøster med han de første månedene. Sånn «Se, lillesøster gråter. Det gjorde du også da du var baby og da ville du ha melk. Tror du babyen vil ha melk også?»
Lettere for barn å forstå babyen utfra seg selv/sin egen historie på et vis.

Også blir det et sjokk uansett da og vanskelig for søsken å se for seg akkurat hvordan det blir. Jeg mener, de fleste av oss synes det å få vårt første barn er en omveltning enda så mye vi har forberedt oss :)

Hvis du googler Bufdir+Søskensjalusi får du også opp en fin side med tips til overgangen og håndtering av storesøsken sine følelser når babyen vel er kommet.

Det var gode tips! Tusen takk for svar vi har allerede en babybok med bilder av han i forskjellige situasjoner, og vi ser ofte i den. Tenkte ikke på at jeg kunne bruke det på den måten. Det var lurt! ❤️

Vil tipse om boka «I magen bor en baby» Den brukte jeg mye til mine tre tette eldste barn :)

Back
Topp