Hvordan holder dere ut kvalmen?

EmEm

Flørter med forumet
Julibarna2024☀️
Jeg er nå i uke 19, er fortsatt veldig plaget av kvalme og oppkast (og sure oppstøt). Ikke i så stor grad at jeg har hyperemesis altså, men nok til at jeg fortsatt er sykemeldt og ikke klarer å gjøre særlig mye. Jeg har gode stunder, og da går jeg gjerne tur, blir med og handler mat, lager noe godt å spise, eller lignende. Men er hovedsakelig sliten og kvalm, brekker meg ofte og bruker mye energi på å ikke kaste opp. Vanskelig å lage avtaler med venner da jeg ofte har måttet avlyse pga jeg har vært dårlig. Savner å gå på kino, kafé, møte kollegaene mine på jobb, møte venner etc.

Jeg kjenner det begynner å slite på meg mentalt og lurer på om det er andre som har det på samme måte, og om noen har noen gode råd eller tips til hvordan jeg kan håndtere denne hverdagen best mulig. Setter stor pris på alle svar <3
 
Jeg er i samme situasjon, også i uke 19 og er fortsatt kvalm. Jeg jobber delvis da, så får litt kontakt og er med i loopen, men det er ikke alle jobber hvor det er så lett. Jeg hadde det sånn sist graviditet også, og da holdt det på ganske lenge. Hadde et veldig fint tredje trimester uten kvalme og uten store plager. Denne gangen tok jeg det kanskje litt mindre tungt enn sist, visste jo litt hva jeg gikk til og at det går over etterhvert. Veldig glad for at jeg ikke visste hvor lenge det skulle bare første gang, for da lurte jeg seriøst på hvordan jeg skulle takle det i seks uker til da jeg var i uke 6.

Vet ikke om jeg har noen veldig gode råd egentlig, annet enn å finne det du faktisk kan tenke deg å spise som gjør deg godt, her har det vært appelsiner. Hvil så mye du kan, og gå tur i frisk luft sånn som det ser ut som du gjør. For meg hjelper frisk luft ganske masse, men du skal jo ha overskudd til det også, og ikke gå fortere enn hva du er komfortabel med. Ta gjerne med deg venner på disse turene om du har noen som kan stille på relativt kort varsel ❤️

Du vil i alle fall komme deg gjennom det, og forhåpentligvis være ferdig om ikke altfor lenge. For meg slapp det rundt uke 25 sist, men det var mye bedre den siste måneden.

Så skal du vite at du ikke er alene! Håper du får en fin innspurt på graviditeten hvor du får gjøre litt av de tingene du savner. Jeg satser i alle fall alt på at det blir slik her!
 
Jeg har det helt likt som dere. Er i uke 19 (straks 20 og halvveis, hurra!). Jeg er også noe bedre enn jeg var fra uke 6-15, men er fortsatt 100% sykemeldt. Uten Xonvea havner jeg rett tilbake i oppkastmarerittet, med konstante brekninger og oppkast 10-15 ganger daglig. Jeg syns du er flink som klarer å gå turer og lage god mat. Det høres allerede ut som om du gjør mye rett. Men det er beintøft for psyken det her. Før graviditeten var jeg på fjellet flere ganger i uka, og på jobben var jeg et arbeidsjern og "ja-menneske". Så det er ganske tøft for selvfølelsen å plutselig gjøre ingenting, ha null energi, måtte si nei til det meste, bo på sofaen og se kroppen endre seg såpass mye. Jeg prøver å minne meg selv på at det er midlertidig, og prøver å praktisere litt selvmedfølelse. I stedet for å tenke "jeg er ubrukelig fordi jeg bare klarte å gå tur med hunden og lage middag i dag", prøver jeg å fortelle meg selv at "jeg er flink som tar vare på meg selv" og at hvile også er en viktig aktivitet. De dagene jeg har mer energi, prøver jeg å gjøre noe fornuftig eller hyggelig. Hvis du syns at det blir for mange negative tanker, kan det jo kanskje være lurt å lufte det med jordmor. Min helsestasjon har hvertfall ansatt en psykolog som følger opp gravide og nybakte mødre med ulike utfordringer. Jeg håper uansett at kvalmen snart gir seg for oss alle sammen :Heartred
 
Samme båt her altså. Uke 20 her og har mange dårlige dager og få gode dager. Spis det du kan når du kan. Istedenfor å gå ut, få vennene inn. Det er lite som fungerer for meg, for det meste er det bare ting som ikke fungerer. Og det er alt fra å være i aktivitet til maten jeg spiser.
Tar dagene en etter en. Er ikke gøy, men sånn er det bare av og til.
 
Sliter fortsatt med oppkast (har startet på uke 26 nå), men har det bedre nå mentalt. Det hjalp så enormt mye når jeg begynte å kjenne bevegelse og spark! Har også fått vært sosial siden jeg opprettet innlegget, og gjorde som ChristineCarter foreslo, og begynte å be folk på besøk. Er veldig sliten, og har en del vondt i spiserøret (har fått sår som blør noen ganger), men føler at det viktigste er at det mentale er blitt såpass mye bedre. Jobber litt, men sliter veldig på det punktet fordi jeg da blir mer sliten = kaster opp mer. Ønsker full sykemelding, men legen vil jeg skal øke og jobb mer... Spent på hva jordmor sier om situasjonen når jeg om noen uker endelig får kommet på time der. Hvordan har det gått med dere andre?
 
Sliter fortsatt med oppkast (har startet på uke 26 nå), men har det bedre nå mentalt. Det hjalp så enormt mye når jeg begynte å kjenne bevegelse og spark! Har også fått vært sosial siden jeg opprettet innlegget, og gjorde som ChristineCarter foreslo, og begynte å be folk på besøk. Er veldig sliten, og har en del vondt i spiserøret (har fått sår som blør noen ganger), men føler at det viktigste er at det mentale er blitt såpass mye bedre. Jobber litt, men sliter veldig på det punktet fordi jeg da blir mer sliten = kaster opp mer. Ønsker full sykemelding, men legen vil jeg skal øke og jobb mer... Spent på hva jordmor sier om situasjonen når jeg om noen uker endelig får kommet på time der. Hvordan har det gått med dere andre?
Ikke forsvunnet her enda heller, men det er bedre. Blir jo verre av anstrengelser som jobb da, så jeg skjønner deg godt.
 
Sliter fortsatt med oppkast (har startet på uke 26 nå), men har det bedre nå mentalt. Det hjalp så enormt mye når jeg begynte å kjenne bevegelse og spark! Har også fått vært sosial siden jeg opprettet innlegget, og gjorde som ChristineCarter foreslo, og begynte å be folk på besøk. Er veldig sliten, og har en del vondt i spiserøret (har fått sår som blør noen ganger), men føler at det viktigste er at det mentale er blitt såpass mye bedre. Jobber litt, men sliter veldig på det punktet fordi jeg da blir mer sliten = kaster opp mer. Ønsker full sykemelding, men legen vil jeg skal øke og jobb mer... Spent på hva jordmor sier om situasjonen når jeg om noen uker endelig får kommet på time der. Hvordan har det gått med dere andre?
Jeg har som så komt meg helt. Må sørge for at jeg spiser og drikker godt for hvid ikke blir jeg kvalm. Men med mindre jeg spiser noe helt feil, som noen tilstander av smelted ost, så spyr jeg ikke lengre.
 
Back
Topp