Veeel.... ALT av såper og kjemikaler vil legge igjen en hinne på overflaten som enten kan matte eller etterlate stygge merker. (noen produkter kan også gi glans, men tro ikke at gulvet er rent fordet)
Men glansen i parketten din kommer mest ann på hva slags lakk det er på toppen... Noen parketter har høyglans og andre ikke, og noen lakker gulvet etter de har lagt det og andre ikke... Bare så det er sakt...
Og rent gulv får man faktisk ikke med vann å såpe.... Jeg har skura og skura for å få gulvene rene, og ofte heller jeg på litt vann etter jeg er ferdig og drar det vekk med nal...Da ser jeg at mitt nyvaskede gulv ikke er så rent alikevel....
Men jeg har kjøpt meg noe som er SINNSYKT bra... Dampvasker....Fy søren så kult det er å vaske gulv nå.
Jeg har parkett i stue, gang og kjøkken og det ble bare aldri heeelt rent... Jeg kunne ligge på alle fire å skure i evigheter... Men ble aldri helt fornøyd...(nå er jeg litt perfeksjonist av meg, så jeg gir meg ikke før resultater er perfekt...)
Anyway....før jeg prøvde den nye dampvaskeren så vasket jeg alle gulvene så rent jeg kunne... Så gikk jeg over med dampvasker`n etterpå...og fytti grisen så møkkete den damp moppen var etterpå...Jeg hadde ALDRI trudd at det skulle vært så mye møkk igjen i gulvet....(nå er ikke parketten vår mer enn 2 år gammel heller, så jeg hadde ikke trudd den skulle ha tatt til seg så mye møkk på så kort tid....) Og glansen i parketten er mye finere nå enn før [:D]
Oi...dette ble veeeldig langt....
Men skal du ha rene, rene gulv, men sin naturlige glans så prøv å bruk dampvasker..... Ingen såpe nødvendig i det heletatt....