Hvordan holde baby våken??

*Huldra*

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Gutten min er 5 dager gammel, og har bokstavelig talt vært klistret til puppene hele sitt liv ! Han var stor når han ble født, 4470gr, og på veiedagen når vi dro hjem hadde han kun mistet 1% av kroppsvekten, Så jeg antar det er mat i dem, og melka flommer.

Men jeg får ikke fri, jeg har ikke sovet mer enn 5timer i døgnet etter han kom. Han sovner med en gang jeg legger han til og "tutter" i seg maten, så han bruker jo eeeevigheter. Har enda tilgode å oppleve at han slipper puppen av seg selv.

Jeg masserer låret, kinnet, øret, foten, ryggen hans. Tar av han klær osv. Prøver å rape han ofte for han våkner jo når jeg tar han fra puppen, og blir rasende. Jeg har prøvd med tutt i 3 dager, men han vil ikke ta den.

Noen tips??

Jeg er så sliten og skal lese på eksamen som jeg skal ha om 2 uker, det får jeg jo ikke til nå, så er rett før jeg dropper hele ammingen og hiver han på flasken.

Beklager å måtte si det, men velkommen til mammalivet

Helt sikkert ikke det svaret du vil ha - men jeg synes dette høres helt normalt ut for en nyfødt baby!
Mange sover neppe mer enn det du forteller om i flere uker på grunn av hyppig amming, baby med vond mage, "feil" døgnrytme osv.
Så jeg beklager å si det, men jeg tror det du opplever nå er helt typisk i barseltiden.
Fortsett å prøve med smokken og å stimulere slik at han får spist seg mett.
Men at de sovner ved puppen og bruker pupp som "smokk" er nok ikke veldig uvanlig...

Gutten min er 5 dager gammel, og har bokstavelig talt vært klistret til puppene hele sitt liv ! Han var stor når han ble født, 4470gr, og på veiedagen når vi dro hjem hadde han kun mistet 1% av kroppsvekten, Så jeg antar det er mat i dem, og melka flommer.

Men jeg får ikke fri, jeg har ikke sovet mer enn 5timer i døgnet etter han kom. Han sovner med en gang jeg legger han til og "tutter" i seg maten, så han bruker jo eeeevigheter. Har enda tilgode å oppleve at han slipper puppen av seg selv.

Jeg masserer låret, kinnet, øret, foten, ryggen hans. Tar av han klær osv. Prøver å rape han ofte for han våkner jo når jeg tar han fra puppen, og blir rasende. Jeg har prøvd med tutt i 3 dager, men han vil ikke ta den.

Noen tips??

Jeg er så sliten og skal lese på eksamen som jeg skal ha om 2 uker, det får jeg jo ikke til nå, så er rett før jeg dropper hele ammingen og hiver han på flasken.
Nå er jo våre små ca like gammel :p mi også er sånn. Sover, sover, sover. 22 timer i døgnet sikkert.
Men har du testa smokk? Har ikke fått mi til å ta enda, men skal prøve mer etterhvert når jeg ikke kan ha henne på puppen hele tida liksom.
Er jo kjekt for samboeren din og de andre guttene at de også kan få se ansiktet til lillebror :p her er storesøster skikkelig utålmodig for hun får jo ikke holde henne når HUN vil :p

Høres ,desverre for deg, helt normalt ut... Det eneste tipset jeg har å komme med er hvordan du får mer søvn; amme lillegull mens du ligger! Tok et par ganger med prøving og feiling før vi fikk det til, men det reddet meg etter 2 uker med maks 4-5 timer søvn i døgnet :)

Høres ,desverre for deg, helt normalt ut... Det eneste tipset jeg har å komme med er hvordan du får mer søvn; amme lillegull mens du ligger! Tok et par ganger med prøving og feiling før vi fikk det til, men det reddet meg etter 2 uker med maks 4-5 timer søvn i døgnet :)
Ja det gjør jeg, men jeg fikk beskjed på sykehuset at det var viktig å ligge på magen, er tredjegangsfødende og hun sa at da var det spesielt viktig for å få livmor til å trekke seg sammen. Nå sover han jo kun med puppen i munnen så har ikke fått ligget på magen en eneste gang.

Nå er jo våre små ca like gammel :p mi også er sånn. Sover, sover, sover. 22 timer i døgnet sikkert.
Men har du testa smokk? Har ikke fått mi til å ta enda, men skal prøve mer etterhvert når jeg ikke kan ha henne på puppen hele tida liksom.
Er jo kjekt for samboeren din og de andre guttene at de også kan få se ansiktet til lillebror :p her er storesøster skikkelig utålmodig for hun får jo ikke holde henne når HUN vil :p
Har testa smokken ja, men den kommer bare i retur :p prøver hele tiden da :) Hadde vel bare håpet om at det fantes en lur måte å holde han våken på så han fikk spist skikkelig. :p

Helt sikkert ikke det svaret du vil ha - men jeg synes dette høres helt normalt ut for en nyfødt baby!
Mange sover neppe mer enn det du forteller om i flere uker på grunn av hyppig amming, baby med vond mage, "feil" døgnrytme osv.
Så jeg beklager å si det, men jeg tror det du opplever nå er helt typisk i barseltiden.
Fortsett å prøve med smokken og å stimulere slik at han får spist seg mett.
Men at de sovner ved puppen og bruker pupp som "smokk" er nok ikke veldig uvanlig...
Nei jeg trodde heller ikke det var uvanlig, har 2 fra før og de har tatt smokken med engang, så når de først har spist så har de vært sultne og spist seg skikkelig mett uten å sovne :) derfor har jeg ikke opplevd problematikken med å prøve å holde han våken, håpte derfor noen andre hadde noen tips :)

Kjenner dessverre ikke til så mange tips siden jeg ikke har hatt det problemet. Lillegullet ville nesten ikke sove. Eneste jeg har hørt er å kle av de og det å kile under bena.
Lykke til med eksamenslesing.

Har testa smokken ja, men den kommer bare i retur :p prøver hele tiden da :) Hadde vel bare håpet om at det fantes en lur måte å holde han våken på så han fikk spist skikkelig. :p
Hehe :D men det virker som han får i seg det han trenger :) her er det mye sutting på puppen også, så tror jeg må dra frem smokkene snart :p

Ja det gjør jeg, men jeg fikk beskjed på sykehuset at det var viktig å ligge på magen, er tredjegangsfødende og hun sa at da var det spesielt viktig for å få livmor til å trekke seg sammen. Nå sover han jo kun med puppen i munnen så har ikke fått ligget på magen en eneste gang.

Håper det går seg til fort for dere! Du får bare fortsette å prøve med smokken, satser på han skjønner greia med den snart :)

Tror jeg hadde droppet alle sarkastiske og bedrevitende svar og heller gitt henne noen råd dersom man har det. Ellers er det ikke vits i å svare slik jeg ser det hvertfall.

Kan dessverre ikke gi deg noen tips da min ikke var slik og pga sykdom hos meg måtte jeg gi flaske fra dag 6.

Hva sier de feks på ammepoliklinikken der du fødte da?

Hmm... Da eg ikke har noen barn enda, vet eg ikke om dette blir veldig feil. Så dere får bare overse det dersom :-p

Men å ta litt malt på tutten?! Kan det hjelpe om den smaker litt? Eller sukkervann? Mulig det blir feil på så små barn. Men det var det første som slo meg :-p

Om du ser på det som problematisk, vanskelig ville jeg nok snakket med HS og/eller ammepoliklinikken :) min første begynte slik, men han tok raskt smokken :) minste mi var også slik, hun tok aldri smokken og holdt på slik i mange mnd, men jeg fikk ikke ammet mer enn ca 6-7 uker med gutten min, noe som plaget meg så når hu minste ville ha puppen så var jeg mest bare glad for det :) så dessverre ingen andre råd enn det du har gjort og ellers kontakte noen for mer råd og hjelp :) Lykke til :-)

min tok ikkje smokk før han va 3 mnd..etter prøving av ALLE merker! tok den som heter "trøst" fra apoteket til slutt.

Kjedelig når dem bare "kosedrikker" og sovner ved puppen uten å helt bli mette.

Min første HS sa max 15 min på hver pupp..i en amming..og da holde babyen våken v å kile under bena.
Har ikkje så veldig mange andre råd desverre..

pumpe, ta over i flaske og la babyen bli mer mett slik?
(hvis du ikkje er redd for å "ødelegge" sugeteknikken da, mine to ble aldri sugeforvirret selv om eg mixa pupp og flaske men folk er forskjellige)

Vår var slik, sov og sov og kosa seg med puppen. Måtte massere henne inni håndflatene for å få henne til å patte. Likevel tok måltidene 45 min :confused: Bare når hun var nyfødt da, etter noen uker spiste hun seg ferdig på 5min!

Men kan du ikke prøve bæresjal, Caboo baby carrier eller noe slikt som man kan "stroppe" fast babyen i så kan han puppe mens du leser til eksamen?

Du er utrolig tøff som skal ha eksamen så kort tid etter fødsel synes jeg :D

...men samtidig ville jeg ikke droppet ammingen, når den går så bra, "bare" pga en eksamen ;)

Tusen takk for tips! Jeg var vel litt motløs i går, jeg vil ikke gi opp ammingen. Det har jo ikke gått en uke en gang, så det krever sikkert litt innkjøring som noen av dere nevner ! :p

Snakket med hs på telefonen i går og skal opp dit på fredag for å veie og vi kunne snakke litt da:) ammepoliklinikk har jeg ikke hørt om, men skal prøve med litt malt på tutten. Eksamen får bare gå som den går, har bestemt meg for å ikke stresse med den, tror kroppen min har nok å styre med :)

Back
Topp