Hvordan hjelper pappaen til i hverdagen med babyen?

Godt spm.. :-)

Pappaen her er en god og kjærlig pappa, men samtidig ikke verdens mest praktiske og nokså glemsk. Vil heller ha det sånn enn omvendt, la det være sagt.

Så i helgene, når ting blir fordelt mer likt nå som jeg har permisjon, så bør han få gjøre ting på sin måte hvis han skal gjøre ting. Jeg skjerper meg skikkelig for ikke å legge meg for mye borti, men han vet hvordan jeg liker at ting blir gjort.

Noen ganger tar han initiativ til bleieskift og bading ol på kveldene i ukedagene, og det syns jeg er fint. 

Man har lett for å la rutiner bli en vane når det gjelder hvem som gjør hva. Greit å tenke litt på dette innimellom.

Pappan her er helt unik :-) Kunne ikke klart meg uten han i hverdagen (selvfølgelig kunne jeg det om jeg måtte men) ;-) Vi står opp sammen hver dag halv syv med lillemann, da spiser vi frokost ilag, så går han på jobb. Når han kommer hjem tilbyr han meg en hvil om jeg trenger det, så legges den lille rundt kl 19, da er det jeg som tar meg av kveldsmatingen og pappan bader den lille og legger han i senga :-) Kjempe fine rutiner har vi fått. I helgene sover pappan så lenge han vil på lørdagen og jeg så lenge jeg vil på søndagen :-)

Vi er veldig like når det kommer til hvordan ting skal gjøres, så dette går veldig bra :-)

Her hjelper han stort sett kun med gutten vår når eg ber om det... Men jenta vår er han veldig flink med! De to har et heilt spesielt bånd og pappa er beste vennen hennes vil eg tro :) Så eg syns ikkje det gjør så mye at han ikkje deltar like mye med broren, er jo tross alt eg som ammer og her fullammes det ennå (har komt opp i nesten 1/2 porsjon grøt om kvelden, men han er fortsatt mest interessert i puppen).

Siden jeg er alene og han er bosatt på andre siden av jorda er det ikke mye hjelp å få gitt. Men han ringer ofte og sender meldinger på facebook, og han bryr seg virkelig så det er godt å vite. Heldigvis har jeg har ei fantastisk søster som hjelper meg kjempemasse i hverdagen :) 

Mannen er borte mandag til torsdag, så da tar naturlig nok jeg alt. Når han er hjemme er han en fantastisk pappa, men det blir nok jeg som tar mini mest siden vi har en storesøster som krever pappaen sin når han er hjemme :)

Hvis jeg ber han om å gjøre noe, så gjør han det da og han er også superflink til å se hva som bør gjøres i hus og hjem. Det er jeg som har mest oversikt over tingene til ungene, men det blir sånn når det er jeg som er mest hjemme :)

Så bra da!  :)  Her er det ting annerledes! 
 Pappa er veldig snill, leker, tuller, prater masse med lillegutt og gutten elsker pappa masse, men får ikke veldig mye hjelp..... bare hvis jeg spørr om ting da sjkjer noe, men han ''ser'' ikke ligsom ting som må gjøres!
Hvor mange ganger har sakt at jeg ønskerå sove par timer ekstra på morningen, men han bare svarer at han har jo ikke pupp og da lille gutt blir større, da skal han passe på han mer. (Pappa er sykmeldt og er hjemme hver dag), kjenner at jeg blir så iritert på han innimellom, det skjer når jeg er trøtt! Får akkuratt ikke veldig mye hjelp hjemme eller! :(  Men han har passet på lillegutt da jeg har vært ute med venniner 3 ganger i noe timer og har ikke klaget over!:)
Men jeg forsatt drømmer om  at en lørdags morningen han kommer å sier til meg : Kjære, du kan sove i par timer til, jeg passer på lillegutt!

Her har vi det veldig greit mtp fordeling. Vi gir grøt og kveldstell annenhver kveld, jeg sover ut lørdag og han søndag :-) 

Nå i påsken (når han har skoleferie) har jeg fått beskjed om at jeg bare skal ligge om morgenen og at han skal stå opp med lille. Det trenger ikke dreie seg om mer enn én time ekstra hvile for min del, men så godt at han tar initiativ til det.

Jeg får lillegutt servert på sengen når han blir sulten, og så blir han lagt av pappaen når han trenger det, slik at jeg selv kan bestemme om jeg vil sove litt til, dusje eller lese bok. Egentid er jeg ikke bortskjemt med og jeg nyter det, og det er godt å se at han trives med å gjøre det slik, da han ikke kommer til å ha pappaperm (han har ingen grunnlag for foreldrepenger).
Godt for både lille og papsen, de trives veldig bra sammen.

Inguciitis:

Har du bedt ham direkte? Jeg syns du burde gjøre det. 
Jeg har funnet ut at hinting og uklare meldinger ofte bare gjør ting verre, og har etterhvert blitt mer og mer tydelig.
For det jeg vet er du kanskje veldig klar og tydelig ;-) Syns du fortjener litt hjelp uansett, og håper du får det. 

Her er pappaen flinkest til å leke og tulle og underholde han :)
Jeg er fryktelig sliten pga jeg er gravid igjen.. Såå, han hjelper meg da kan du si med og; skifte bæsjebleier ( hvis ikke, kaster jeg opp ), idag f.eks fikk jeg sov helt uforstyrret fra 7-9, pluss at jeg får ta en middagshvis hver dag.. Alt ifra 30-60 min ca..Vi tar kveldsbadet sammen, men, han det er kun 2-3 gr i uken.. Fordi han har atopisk eksem..

Jeg står for koking av vann til å ha på termosen når vi skal ut.
Vasking av flasker.
Og jeg står opp om natten, da jeg ikke har noe imot det, pluss at jeg sovner veldig fort igjen :) Det gjør ikke han derimot hehe..

Vi er så heldige og bo i utlandet..Så her koster det 80 kr, og få vasket hele leiligheten :)
Inkl.bad,vaske opp,henge opp klær, vaske terrassene :)
Jeg er veldig glad jeg "slipper" dette ..Hehe
Men, jeg tar det daglige da.. Så er hun her ca 1 gang i uken..
Deilig når man er kvalm

Han er veldig flink. Når han kommer hjem fra jobb tar han alle bleiene, gir mini middag og er med og "går raperunder" hver gang jeg ammer. Han tar de fleste bleiene i helga og. Det eneste jeg gjør som ikke han gjør, er å amme :-)

Back
Topp