Hvordan ha der hjemme?

MnBs

Glad i forumet
Ble litt inspirert av MTDC her..

Hvilke krav stiller dere til dere selv når dere skal ha gjester?
Her ryddes og aller helst vaskes det, gjerne i hele huset... Mat må man ha og ofte lager vi både middag og kake, eller evt boller og noe annet godt om det ikke er middagstid.. Jeg tenker at det må jo man om man får besøk..

men om jeg er på besøk bryr jeg jo meg ikke om det er litt rot rundt om eller om jeg får servert kjøpebrød med brunost...

Hvordan er det med dere? Forventer dere også litt mer av dere selv når dere skal ha gjester enn hva dere forventer av vertskapet når dere er på besøk?

Jeg rydder, vasker og baker noe å severe som oftest. Men kan også bare gå over med støvsugeren og servere kjøpekake og kaffe:-) det kommer Ann på hvor god tid jeg har og hvordan dagen har vært.

Hvis jeg vet at det kommer besøk en dag må hele huset ryddes, støvsuges og vaskes. Tørker støv oppå skap og polerer (!) Vannkraner og alle metallknotter på badet. All klesvask må være vasket (eller i hvert fall gjemt i kjelleren) og lagt på plass.
Er det middagsbesøk må maten være helt hjemmelaget, og jeg baker kake og lager hjemmelaget dessert.

Så ja, jeg har veldig høye krav til meg selv, i grunn. Er jeg på besøk hos andre gir jeg derimot blaffen i om kranene skinner eller middagen består av halvfabrikata.

Jeg hadde faktisk det problemet nå i mars på bursdagen min (middagsbesøk som var noe uønsket fra min side). Da var jeg snill mot meg selv; serverte gryterett fra toro, bestilte kake fra bakeren og satte gubben til å vaske.:D
Var litt stressa over at ikke alt var perfekt, men det gikk bra likevel.:p

* æpp'n *

Samme greia som her da, med andre ord... Skjønner ikke at jeg gidder, men lider vel av "flinkpike-syndromet"...

Samme greia som her da, med andre ord... Skjønner ikke at jeg gidder, men lider vel av "flinkpike-syndromet"...
Ja, er nok noe sånt.. gjorde det samme til storebror sin bursdag i fjor, til tross for at det endte med at jeg ikke kunne gå i en uke etterpå pga bekkenet.. håpløst. En gang burde man jo lære.

* æpp'n *

Jaja, tanken om en viss skjevfordeling av forventninger har i alle fall streifet meg, så det er vel ett skritt i riktig retning :) får satse på å gjøre det bedre, eller verre (?) neste gang :)

Ble litt inspirert av MTDC her..

Hvilke krav stiller dere til dere selv når dere skal ha gjester?
Her ryddes og aller helst vaskes det, gjerne i hele huset... Mat må man ha og ofte lager vi både middag og kake, eller evt boller og noe annet godt om det ikke er middagstid.. Jeg tenker at det må jo man om man får besøk..

men om jeg er på besøk bryr jeg jo meg ikke om det er litt rot rundt om eller om jeg får servert kjøpebrød med brunost...

Hvordan er det med dere? Forventer dere også litt mer av dere selv når dere skal ha gjester enn hva dere forventer av vertskapet når dere er på besøk?
Har det akkurat som deg:-P Jeg er i tillegg sånn at jeg MÅ ha med noe til verten om jeg er bedt til noen utenom de aller nærmeste:-P

Sendt fra telefonen min! <3Appen<3

Før måtte alt være på stell. Hjemmebakt og skinnende hus... Etter svangerskapsforgiftning, bekkenløsning, fødsel og skole på toppen har jeg endelig innsett at det ikke går an å styre på slik. Her holdes huset generelt på stell (støvsuges og ryddes...halvårsvaskin av gulv haha!) og om der kommer uanmeldte gjester får de ta det som det er. Kaffi skal de få! Men har jeg ikke tid må de (eller mannen) trykke på knappen selv(på kaffimaskinen) :) har vi invitert gjester må badene også være sullende rene (gjestetoalett og bad med stelleplass siden selvsagt alle vil være med å stelle baby). Maten er somregel hjemmelaget, men ofte enkel. Kake hvis det er bursdag, gjærbakst fra frysen hvis det er søndag. Rot hives inn på vaskerommet og ryddes en annen dag! Det nye er at mannen bidrar med støvsuging! om enn ikke så nøye som jeg ville gjort, men ihvertfall mye bedre enn ingenting. Må slippe litt på tøylene :)

Før måtte alt være på stell. Hjemmebakt og skinnende hus... Etter svangerskapsforgiftning, bekkenløsning, fødsel og skole på toppen har jeg endelig innsett at det ikke går an å styre på slik. Her holdes huset generelt på stell (støvsuges og ryddes...halvårsvaskin av gulv haha!) og om der kommer uanmeldte gjester får de ta det som det er. Kaffi skal de få! Men har jeg ikke tid må de (eller mannen) trykke på knappen selv(på kaffimaskinen) :) har vi invitert gjester må badene også være sullende rene (gjestetoalett og bad med stelleplass siden selvsagt alle vil være med å stelle baby). Maten er somregel hjemmelaget, men ofte enkel. Kake hvis det er bursdag, gjærbakst fra frysen hvis det er søndag. Rot hives inn på vaskerommet og ryddes en annen dag! Det nye er at mannen bidrar med støvsuging! om enn ikke så nøye som jeg ville gjort, men ihvertfall mye bedre enn ingenting. Må slippe litt på tøylene :)
Sånn har det egentlig blitt her også, men jeg greier ikke å trives med det:-P

Det kommer litt an på hvem som kommer :P så lenge jeg vet om besøket på forhånd blir det alltid ryddet og støvsugd, kommer noen overraskende på blir det ryddet litt i hyrten og styrten, og så får de tåle at alt ikke er helt på stell. Vi har ikke så mange her i byen, et vennepar som vi er mye sammen med bare, og med dem er det ikke så høytidelig, de kan slenge beina på bordet liksom (ikke at de gjør det, men for å illustrere hvordan ting er), så blir ikke stressa om det ikke er nyvasket når de kommer innom. Men inviterer jeg de på f. eks middag eller noe,er det noe annet, da ser jeg helst at alt er tipp topp :)
De fleste gangene vi har gjester kommer de langveisfra og blir hele helga. Da er det ryddet og vasket over alt :)

Har det akkurat som deg:-P Jeg er i tillegg sånn at jeg MÅ ha med noe til verten om jeg er bedt til noen utenom de aller nærmeste:-P

Ja, hva er greia med det liksom??? Hehe, rare er vi... Hadde jo aldri tenkt at gjester måtte ta med noe når de kom på besøk....

Ja, hva er greia med det liksom??? Hehe, rare er vi... Hadde jo aldri tenkt at gjester måtte ta med noe når de kom på besøk....
Nei, og det gjør de stort sett ikke heller:-P Vi får trøste oss med at vi antakelig er bedre oppdratt;-)

Back
Topp