Hvordan håndterer du negativ adferd?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Hva gjør du når barnet gjør noe han eller henne absolutt ikke får lov til?
Får det reaksjoner? Hvilke reaksjoner da? Og hvordan tar barna det?

Prøver å ikke gi de oppmerksomhet og ha fokus på det de gjør som er galt, men heller avlede eller si hva de heller kan gjøre. Kommer jo helt an på hva det er.
Kommer an på alder også. Jeg orker ikke å være kjeftete, og hisse meg opp for småting.
Det jeg sliter mest med er at de ikke hører etter når jeg ber de om noe, og at jeg må mase... det er slitsomt. De gjør skjelden noe som er helt forbudt, men mer ting som rote til kjøkkenet når de skal lage smoothie og ikke tørke opp etter seg typ. De må jo få prøve seg også, selv om det for meg kan bli et lite sukk.

Min er bare ett. Men jeg setter meg ned på hans nivå, og sier nei, prøver å forklare hvorfor vi ikke kan gjøre sånn og sånn. Så finner jeg noe annet han kan gjøre.
Da får han helt raserianfall i et par minutter før han leker igjen [emoji23]

Kommer helt ann på hva det er og alder. Hadde ungen stått med tusj på veggen hadde jeg ikke oversett det, jeg hadde fyra meg opp og ikke hvert pedagogisk riktig :shifty:

Nå er jeg ganske bestemt og sier klart ifra , ikke noe kose snakk og jamring for at ungen er jo bare 5 år ...

Har hvert relativt heldig og sjelden behov for reaksjon annet enn å tilby noe annet til de minste isteden for å triple på ting de ikke skal . Time out fungerte veldig godt .

Ellers funker muntlig reaksjon best her og eventuelt ta ifra leker .

Kommer helt an på mitt humør, hva som skjer og hvor drita lei jeg er av å gjenta meg selv. Noen ganger er jeg bestemt i stemmen, andre ganger blir jeg sint og/eller fjerner de fysisk.

Det kommer ann på situasjonen. Prøver å være konsekvent i å si nei og forklare hvorfor, men etter x-antall repetisjoner, hvis lillemor ikke gir seg, så tar jeg henne ut av situasjonen. Prøver å ikke være sint, bare bestemt, men skal nok ikke påstå at jeg alltid klarer det.

Back
Topp