Hvordan håndtere dette

Jeg har en kollega jeg har betrodd meg til ( ja, utrolig dumt). Jeg fortalte henne om en intern stilling som jeg søkte på. Jeg fortlate henne at jeg også har søkt meg til et oppdrag i utlandet med familien, noe jeg neppe får noe napp på ( meget usannsynlig). Hun er god venninne med leder av den stillingen jeg søkte på og mener jeg må opplyse om dette som en slags betingelse for å ha lagt inn et godt ord om meg. Dette kommer hun med i etterid. Jeg var rask til å si «jada» ved første mas, men innser at jeg ikke har noe å vinne på å fortelle om noe som jeg verken kommer til å få tilslag på eller er sikker på om jeg vil. Det blir storm i vannglass. Jeg har mottat mange meldinger der hun spør om jeg har snakket med potensiell ny leder vedr. oppdraget og presser meg til stadighet. Jeg vil bestemme dette selv og har jo ikke hatt noe 2. gangs intervju heller. Jeg tenker at om jeg i det hele tatt sier noe, blir det ikke før enn i siste intervju.

Så hvordan forholder jeg meg til henne? Jeg har jo ingen forklaringsplinkt til en kollega
Jeg skjønner ikke helt hva som er greia. Hun (A) er venninne av leder (B), og vil at du skal opplyse B om at du er kollega med A? Når A har lagt inn et godt ord hos B, burde vel B vite det allerede? Eller er det bare det at A vil at du skal snakke om henne på intervju?

Jeg skjønner ikke helt hva som er greia. Hun (A) er venninne av leder (B), og vil at du skal opplyse B om at du er kollega med A? Når A har lagt inn et godt ord hos B, burde vel B vite det allerede? Eller er det bare det at A vil at du skal snakke om henne på intervju?
Kanskje dårlig formulert. Min kollega presser meg til å måtte meddele at jeg har søkt en jobb i utlandet ( et verv jeg med 99% sikkerhet ikke får og som jeg ikke vet om jeg ønsker , altså usannsynlig). Jeg var dum og delte at jeg hadde søkt foe moroskyld med henne, og fordi hun kjenner leder i en stilling jeg søkte på internt der jeg er, noe jeg også meddelte fordi stillingen passet min profil, la hun inn et godt ord for meg til denne lederen. Nå ber hun meg fortelle til denne ledren at jeg også søkte meg til utlandet for å være real mot arbeidsgiver og ikke sette de i en dårlig situasjon selv om min kollega er klar over at jeg neppe får vervet.

Kanskje dårlig formulert. Min kollega presser meg til å måtte meddele at jeg har søkt en jobb i utlandet ( et verv jeg med 99% sikkerhet ikke får og som jeg ikke vet om jeg ønsker , altså usannsynlig). Jeg var dum og delte at jeg hadde søkt foe moroskyld med henne, og fordi hun kjenner leder i en stilling jeg søkte på internt der jeg er, noe jeg også meddelte fordi stillingen passet min profil, la hun inn et godt ord for meg til denne lederen. Nå ber hun meg fortelle til denne ledren at jeg også søkte meg til utlandet for å være real mot arbeidsgiver og ikke sette de i en dårlig situasjon selv om min kollega er klar over at jeg neppe får vervet.
Aaaaah, skjønner! Tror jeg ville sagt til kollegaen min at det vervet er ganske usannsynlig, så du vil ikke ødelegge prosessen for en jobb du ønsker og har mulighet til å få, på bakgrunn av en drøm. Hvis du tenker hen ikke respekterer det, så hadde jeg i verste fall tatt en hvit løgn - avhengig av forholdet deres - og sagt at du ikke fikk den. Så får du heller løse det om du mot formodning skulle bli tilbudt det vervet.

Aaaaah, skjønner! Tror jeg ville sagt til kollegaen min at det vervet er ganske usannsynlig, så du vil ikke ødelegge prosessen for en jobb du ønsker og har mulighet til å få, på bakgrunn av en drøm. Hvis du tenker hen ikke respekterer det, så hadde jeg i verste fall tatt en hvit løgn - avhengig av forholdet deres - og sagt at du ikke fikk den. Så får du heller løse det om du mot formodning skulle bli tilbudt det vervet.
Takk. Kanskje greit å si jeg ikke fikk den, ja.

Si at du får tilbud om begge stillingene, hvilken tror du at du kommer til å takke ja til?

Jeg tenker som du sier at det ikke er noe du trenger å fortelle før i alle fall et andregangsintervju.
Likevel kan jeg forstå hvorfor din kollega mener du burde være ærlig med lederen i stillingen du søkte på.
Hun har lagt inn et godt ord for deg, og sikkert sagt noe om at du er pålitelig og sånne ting, så det reflekterer dårlig på henne dersom de tilbyr deg jobben og du en uke senere dropper den fordi du får napp på den andre jobben.

Likevel tenker jeg at hvilken jobb du har mest lyst på er noe som burde spille en rolle i om når du eventuelt forteller om den andre stillingen du har søkt på.
Dersom du tenker at du tar den interne stillingen dersom du blir tilbudt begge to så tenker jeg at det ikke er noe du trenger informere om uansett.

Back
Topp