Hvordan håndtere angst?

Agnete

Forumet er livet
Jeg sliter med angst om dagen, kjenner på det hele tiden og har også hatt flere anfall.
Mange i landet vårt sliter med dette, så kanskje noen har noen triks til hvordan man skal få litt kontroll? Jeg vet ikke hvorfor jeg har angst nå tror bare det er innvendig stress jeg ikke helt får kontrollert. Noen triks til å få det til å roe seg?

Mitt beste tips er at når du kjenner angsten begynner komme gjør ett eller annet du liker at gjør. Føler det bli bedre visst jeg ikke lar det gå så lang.

Forebyggende (i vanskeligere perioder) prøver jeg å komme meg på en tur om dagen (mellom 20-30 min) med lydbok eller en tlf samtale. Om ikke det passer finner jeg på noe jeg liker å gjøre. Jeg sier også ifra til noen (gjerne mannen) om jeg kjenner at det brygger opp til panikkangstanfall.

Om jeg får anfall så er det som hjelper meg å fokusere på pusten. Jeg holder pusten til jeg tvinges til å ta dype åndedrag, for ellers hyperventilerer jeg til jeg nesten besvimer. Jeg tar også på ting rundt meg for å prøve og "grounde meg".

Back
Topp