Hvordan grøt ?

spispilladisjøl

Gift med forumet
Risgrøt VS havregrøt, hva bruker dere og hva er forskjellen ?
Er risgrøten mildere for magen enn havregrøten, samt at risgrøten er uten gluten ?

Hva med maisgrøt ?

Er det ikke alle grøtvarianter man kan blande med MM ?

Hvordan grøt bør jeg velge - og hvorfor ?

Er ikke så lenge før jeg må begynne introdusere grøt for lillemor, så er påtide å begynne sniffe litt rundt på alternativene :)

Jeg prøvde havregrøt først, men det var ikke veldig populært... fikk tips om å prøve risgrøt med banan, og den var mye bedre tydeligvis ;-) Jeg har bittelitt sviskesaft i også, for han kan slite litt med treg mage...

Aner ikke hva som er "best" egentlig, det har han egentlig bestemt selv ;-)

jeg har begynt med ris-hvete grøten med alle tre. og de har elsket den!!! har også prøvd den risgrøten, slo an den også=) begge fra nestle=)

Vi har prøvd ris og banan, havregrøt, og den med fersken fra hipp. Nestle ris og banan er en klar favoritt! Og jeg syns den er ganske god selv, skal jeg være helt ærlig ;) Hehe

Jeg ser ikke hva de andre har svart før jeg svarer selv..

Vi bruker risgrøten, den med banan. Egentlig bare fordi den er uten gluten og helsesøster sa at den var grei og begynne medemoticon Mikkel elsker den! De første gangene syns han bare det var rart og skjønte ikke helt hvordan han skulle spise det. Nå liker han den veldig godt og spiseteknikken kommer seg.
 Jeg har egentlig veldig lite peiling på grøt. Vi gir foreløpig bare noen skjeer, så jeg skal sette meg mer inn dette med grøt hos helsesøster på 5 mnd kontrollen.

Blanding av grøt og mm kan jeg dessverre ingenting om..

Håper noen over her har gitt deg svar, eller at det kommer noen under heremoticon

Jacob liker Nestle sin risgrøt med banan og Nestle sin ris-havregrøt. Den med banan er nok en klar favoritt emoticon

Har også prøvd Hipp sin med fersken og banan, den ville han ikke ha! =)

nå er ikke jeg ekspert, men rådene jeg fikk på helsest kan jeg videreformidle. Eneste grøten som blandes med mm er maisgrøten, foruten å være ekstremt vanskelig å få tak i, er den vist ikke så sund som de andre, men snillest for magen. Risgrøt og grøt med banan kan for små mager virke stoppende og føre til tregere mage. Risgrøten er naturlig søt og lett for ungen å like. Havregrøten er litt grovere og ikke særlig søt. (fordel med søt i starten for melken din er søt)

vi gir både risgrøt og havre/risgrøten (men ikke oppe i full posjon enda og får ikke tak i maisgrøt). har ikke prøvd  noen av de med tilsatt frukt fordi det kan jeg heller tilsette selv ved behov. Er enda en fordel med maisgrøten som blandes med mm, når du tilsetter mm i maten deres så begynner nedbrytingen av maten alt da og gjør jobben lettere for magen. er også derfor det er lurt å amme før man gir grøt.

men dette er jo bare råd... er jo bare å prøve seg litt fram til hva som funker best for dere.

nancy drew skrev:
nå er ikke jeg ekspert, men rådene jeg fikk på helsest kan jeg videreformidle. Eneste grøten som blandes med mm er maisgrøten, foruten å være ekstremt vanskelig å få tak i, er den vist ikke så sund som de andre, men snillest for magen. Risgrøt og grøt med banan kan for små mager virke stoppende og føre til tregere mage. Risgrøten er naturlig søt og lett for ungen å like. Havregrøten er litt grovere og ikke særlig søt. (fordel med søt i starten for melken din er søt)

vi gir både risgrøt og havre/risgrøten (men ikke oppe i full posjon enda og får ikke tak i maisgrøt). har ikke prøvd  noen av de med tilsatt frukt fordi det kan jeg heller tilsette selv ved behov. Er enda en fordel med maisgrøten som blandes med mm, når du tilsetter mm i maten deres så begynner nedbrytingen av maten alt da og gjør jobben lettere for magen. er også derfor det er lurt å amme før man gir grøt.

men dette er jo bare råd... er jo bare å prøve seg litt fram til hva som funker best for dere.

Tusen takk! :) Kanskje jeg bare burde ta meg en prat med HS før jeg setter igang, Har ikke funnet maisgrøt her, men har jo heller ikke lett noe særlig etter det.

Men, amme før jeg gir grøt. Altså - at hun får puppen rett før hun får litt grøt ?
Kan legge til at jennie ikke har hatt en eneste magevondt siden hun ble født  (som jeg vet, da sier hun ihvertfall ikke ifra), så tror ikke hun har så sensitive mage, men vil jo alikvell starte opp med det som er finest for magen i første omgang.

Vist maisgrøt er det som de fleste anbefaler (lest litt på andre forum), hvorfor er det så forb* vanskelig å få tak i den ? haha.. Og hvorfor kan man ikke blande andre grøter med MM egentlig ? :P

Jeg startet med risgrøt med banan og Liv-Marion elsket den . Nå har jeg skiftet litt på og også kjøpt den med havre ...Jeg blander alle grøtene ut med malt og morsmelk  det går helt fint det .Det eneste en bør være obs på er at enzymene i morsmelken løser opp grøten så den blir mye tynnere når den står litt ...

Jeg kikka litt på denne testen og før jeg valgte hvilken grøt jeg skulle starte med:
http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article416541.ece

De anbefaler å starte med Havregrøt Ris-Hvete for å gi en forsiktig start på introduksjon av gluten: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article416591.ece og informasjon om hva grøtene bør inneholde: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece

Dessuten brukte jeg også Nestle sine grøter på gutta mine, og de hadde ingen problemer med magen og slikt, selv om de ble introdusert for grøt ganske tidlig.

En annen grunn til at jeg valgte denne før de med Banan etc, er at jeg ikke vil at hun skal få for store preferanser for søte grøter og annet. Jeg er nemlig en stor godtegris selv, og det er kjekt om hun lærer seg å like andre typer smaker og.
Jeg leste også i ett Foreldre og Barn her for en stund siden, at barn som i 4-7/8 måneders alder smakte masse forskjellige smaker, hadde ett mer variert kosthold som 7-åringer. At denne tiden var ett bra tidspunkt å lære barna å like forskjellig smaker.
Mine to 8-åringer er veldig sære matmessig. (De fikk nok litt ensformig med smaksprøver den første tiden. Delvis fordi de var premature og dels fordi jeg ikke visste bedre. Det var mine første barn) Jeg var ganske sær matmessig som liten, og flere i slekta til gutta er litt sære matmessig. Så jeg tenkte at denne gangen skulle jeg prøve å la litjpia få smake mye i denne perioden, og se om det faktisk fungerer. Foreløpig har hun smakt sviskemos og Havregrøt Ris-Hvete. Men har tenkt å la henne prøve litt forskjellig etterhvert.
I samme artikkel sto det forresten at det lønte seg å gi grønnsakmoser etc med bare en smak, slik at de lærte seg å like den enkelte matsort. Feks gulrotmos,potetmos etc. De man kjøper har jo gjerne flere grønnsaker eller flere frukter i en mos.

Kleiven skrev:
Vi har prøvd ris og banan, havregrøt, og den med fersken fra hipp. Nestle ris og banan er en klar favoritt! Og jeg syns den er ganske god selv, skal jeg være helt ærlig ;) Hehe

Sign

jeg har prøvd litt av hvert til snuppa vår. Risgrøt vil hun ikke ha! Men risgrøt med banan går ned på høykant!! Hun spiser nesten en hel porsjon om kvelden nå (1dl grøt blanda med 1dl vann)

Jeg har prøvd både nestle og hipp sin risgrøt med banan og begge går ned på høykant. Men min favoritt er hipp da. Den er mye mindre søt enn nestle sin, og jeg synes det er greit å ikke venne på jenta mi at alt skal smake så søtt. Jeg synes nestle sin grøt lukter vaniljesukker, den smaker vaniljesukker og jeg synes hipp sin grøt får en mye bedre konsistens.

Men smaken er som baken, og det er nok mange forskjellige meninger om dette, men dette var nå i alle fall min erfaring da :)

Jeg har gitt Maiken risgrøt fra nestle. Den har funket veldig bra, hun fikk plutselig sansen for det her for noen dager siden og jeg fikk i henne en hel porsjon nesten.  Men igår ville hun plutselig ikke ha mer :( Merkelig
Jeg har også prøvd den fra hipp med banan og fersken men hu skreik som et uvær i kanskje 12 timer, hun fikk veldig vondt i magen stakkar (tror jeg hvertfall, kan vel ikke ha vært noen annen grunn) Så her tørr jeg ikke helt å prøve noe annet enn risgrøten :)

vi bruker risgrøt med banan og vanlig risgrøt fra nestle :) sander liker begge lige godt :) så bruker jeg ofte å gi litt sviskemos eller fruktmos attmed :)

Frøken Lillan skrev:
nancy drew skrev:

Tusen takk! :) Kanskje jeg bare burde ta meg en prat med HS før jeg setter igang, Har ikke funnet maisgrøt her, men har jo heller ikke lett noe særlig etter det.

Men, amme før jeg gir grøt. Altså - at hun får puppen rett før hun får litt grøt ?
Kan legge til at jennie ikke har hatt en eneste magevondt siden hun ble født  (som jeg vet, da sier hun ihvertfall ikke ifra), så tror ikke hun har så sensitive mage, men vil jo alikvell starte opp med det som er finest for magen i første omgang.

Vist maisgrøt er det som de fleste anbefaler (lest litt på andre forum), hvorfor er det så forb* vanskelig å få tak i den ? haha.. Og hvorfor kan man ikke blande andre grøter med MM egentlig ? :P

sorry seint svart men er alene med ansvar for unga så nok å gjøre...

jeg ammer ca en halvtime 45 min før jeg gir grøt. er jo bare nå i starten når jeg serverer smaksprøver og da er de også i bedre humør og mer nygering på  smaker og ikke bare sluker maten i følge hs. og grøt som skal blandes med vann inneholder mme og ved å blande med mm da får grøten feil forhold med melk i seg...

du finner nok ut av dette selv egentlig:)

skal begynne me hirse grøt æ =) fikk ei sån bok på helsestasjon me masse oppskrifte =) blir å lage sjøl siden d e kumelk i di fleste kjøpe grøtan, å d har vi litt løst å holde oss unda så lenge som mulig... =) glede mæ til å prøve, e så spennende

Her går det i Nestlè Risgrøt med banan..
Lille liiiiiker den ;)

Oda har fått hipp risgrøt med banan og fersken + ein økologisk risgrøt fra helsekosten. Ho likar begge, og det går ned på høgkant her i gården!

Maisgrøt er den mildaste for magen, men mettare ikkje så lenge.. så eg valgte risgrøt. Me begynte med grøt, siden Oda våkna 1000 gongar om natta for mat.. så her var me ute etter noko som varte leeenge i magen.

Her i Haugesund selges forresten maisgrøt på obs! hypermarked, så då er det sikkert på obs butikkar rundt om i landet og! Her kom den i pose, ikkje i eske som dei andre grøtane!

Back
Topp