Hvordan gjør dere med etternavn?

Guttemamma22

Elsker forumet
Januar 2017
Februarhjertene2017
Jeg har laget en lignende tråd i januar-forumet, men siden jeg nå hoppet over hit tenkte jeg å høre med dere også.

Sambo og jeg har ikke samme etternavn og heller ingen planer om å få det i fremtiden. Jeg ønsker baby skal få etternavn fra meg, mens samboer ønsker lillegutt skal ta navn fra han. Vi har tenkt å bruke navn fra begge, men vet ikke hva som skal være først og sist.
I utgangspunktet er det greit for meg at mitt "bare" blir mellomnavn da hans er litt mere spesielt. Problemet for meg er;
Navnet han ønsker å bruke er hans eget mellomnavn og dermed ender lillegutt opp med et etternavn som verken jeg eller far har..

Er jeg veldig vrang som mener at far selv må bytte om på sine navn slik at han får likt som baby om mitt navn skal være mellomnavn?
Hvordan har dere løst dette med navn?

For meg er det naturlig at mitt etternavn blir mellomnavn og samboers etternavn blir etternavn. Synes det er litt trist at mammas etternavn blir borte, men er jo fordi de gjorde det på akkurat samme måte. :p

Ville følt det litt rart om ungen hadde hatt et annet etternavn enn oss begge så nei, synes ikke du er vrang. :rolleyes:

her fikk knerten mannens mellomnavn og mannen min fjernet etternavnet sitt og tok også mellomnavnet som etternavn [emoji4]

Sønnen vår har begges etternavn med bindestrek mellom, så det samme får mageboeren :)

Her heter vi alle det samme til etternavn.. (vi kombinerte begge etternavnene våre med bindestrek)...

Mitt blir mellomnavn og sambo sitt blir etternavn, når vi gifter oss neste år blir det at alle har samme.. :)

Kun fars etternavn på barna våre:) Jeg fikk kun mitt fars etternavn, så for meg er det mer naturlig enn flere etternavn :)

Vi har ingen barn fra før, og har tenkt at om d blir gutt får han fars navn og om det blir jente får hun mitt. Håper da på en av hvert kjønn på sikt :p slik gjorde mine foreldre det, og jeg har deremed mor sitt etternavn og føler jeg må beholde det når vi gifter oss. Er ikke så fan av mange og lange etternavn heller og vil ikke at mitt skal falle bort som et mellomnavn.
Vi får en gutt nå, så da arver han etternavnet til far, og får også mest sansynlig farfar sitt fornavn. Om vi får jente seinere ønsker jeg at hun får etternavnet mitt og fornavn etter min bestemor.

Mange synes d er veldig uvant og rotete, men er slik jeg er vant til at d gjøres, og var ikke noe problem å ha et annet etternavn enn storebroren min i oppveksten:)

Vi bruker begges navn. Er jo mange søsken som har forskjellige etternavn, men da ville jeg tenkt at de hadde forskjellig pappa. uten at det gjør noe heller. Ingen fasit, men vanskelig valg! Vi brukte en del tid på å diskutere da storesøster kom

Da vi ventet første barnet fikk hun pappans etternavn fordi vi skulle gifte oss året etter, så nå heter vi det samme til etternavn alle sammen siden jeg tok mannens etternavn og tok vekk mitt mellomnavn + etternavn da vi giftet oss. Synes det er koselig at man som familie har det samme etternavnet :)

Her blir det bindestrek mellom våre :) Ingen av oss som er interesserte i å skifte etternavn heller ved et evt giftermål, så da syns vi det er beste løsning :)

Med guttungen på 4 år bestemte jeg at han bare kunne ta etternavnet til pappaen. Regnet med at jeg kom til å ta hans ved eventuelt giftemål. Men nå hat jeg igjen bestemt meg for at jeg vil beholde mitt (mine) etternavn når vi er gift, og ikke ta mannen sitt. Men barna får alikevell bare mannen sitt. Har ingen problemer med det:) hadde jeg ikke hatt noe forhold til barnefar, hadde jeg kanskje heller ønsket at di hadde mitt etternavn i tillegg.

Her er mitt navn mellomnavn og fars etternavn. Slik har vi begge våre navn på sønnen vår.
Hvis vi gifter oss så kommer jeg til å ta etternavnet mitt som mellomnavn og hans navn.
Jeg vil vi som familie skal ha samme navn.

Jeg synes du er vrang om du krever at far skal endre sitt navn fordi du mener han skal ha samme navn som baby ja.

Back
Topp