Hvordan gjør dere det med permisjon og barnehageopptak?

Bolletroll

Andre møte med forumet
Vi som får januarbarn er vel den gruppen med minst flaks med tanke på å få permisjon til å gå opp med opptak i barnehage.

Hvordan kommer dere til å gjøre det med permisjon/ulønnet permisjon/ferie etc frem til hovedopptaket i august? Eller er det sjanse for å få plass tidligere? I tilfelle hvordan vet man det når man skal planlegge for permisjonsperioden..?

Det er sjanse for å få plass i Januar, men det kan man ikke vite. Min 2018 gutt begynte i januar nå i 2020. Vi vil nok få plass til januarbarnet også, men vi ønsker ikke at de begynner før de er 1,5 år så da passer august fint for oss :)

Pappaen jobber turnus, så kommer jeg til å jobbe når han har turnusfri og ha ulønnet permisjon resten. Med kontantstøtta går det rundt økonomisk :)

ah, kontantstøtte - det må jeg lese meg opp på. Er ny i gamet, og begynte å se på hvordan vi skulle få kabalen til å gå opp!

ah, kontantstøtte - det må jeg lese meg opp på. Er ny i gamet, og begynte å se på hvordan vi skulle få kabalen til å gå opp!

Lurt å lese om ja. Man får 7500kr mnd fra barnet er 13-23 mnd hvis barnet ikke er i barnehage :)

Er opptak i desember! Så er vel mulighet for å få plass i desember å betale for den en måned om du ikke skal bruke den da??

Jeg kommer til å ta min pluss hele felles delen. Da far jobber på fiskebåt og mesteparten av årsinntekten kommer i september-desember er det lite gunstig for oss at han har permisjon i denne perioden. Etter min del + ferie er ferdig (september ish) kommer vi til å sende i barnehagen, da bestemor er sjef og det er en veldig liten bygd så regner jeg med å få plass. Far vil ta sin del av permisjonen fra april og ut sommeren 2022.

Sånn er hvertfall planen nå så får vi se når det nærmer seg, kanskje jeg må ta litt ulønnet også.. Men tenker i førsteomgang 100% lønnsdekning.

Er opptak i desember! Så er vel mulighet for å få plass i desember å betale for den en måned om du ikke skal bruke den da??

Ikke vanlig opptak? I alle fall ikke her..

I kommunen her har det vært mulig å få plass gjennom hele året tidligere, så jeg holder en liten knapp på det. Helt uaktuelt for oss å sende barnet i bhg når det er 7 mnd gammelt. Så i verste fall må jeg ta ulønnet permisjon, i beste fall slipper jeg. Vi kommer til å ta permisjon med 80% lønn uansett.

edit: Jeg kan også vurdere gradert permisjon for å forlenge permisjonstiden, da vi har besteforeldre nærme som eventuelt kan brukes som dagmamma de dagene jeg jobber.

Ikke vanlig opptak? I alle fall ikke her..
Her har vi opptak i august som er hovedopptaket også har vi opptak i desember :) da må man selvfølgelig ta den plassen man får om ikke det er første valget selvfølgelig! Men kan hende det er forskjell fra kommune til kommune! Her hvor jeg bor er det ikke fulle barnehager så har kanskje litt å si! Men i den kommunale barnehagen jeg jobber i så har vi alltid hatt opptak i august og desember :)

Jeg tenker søke i august om oppstart i januar.
mindre kommune med flere barnehager, så tror det skal gå.
Hvis ikke har vi besteforeldre som muligens kan stille opp 50%, så kan jeg jobbe 50% pluss kontantstøtte.

Jeg tenker søke i august om oppstart i januar.
mindre kommune med flere barnehager, så tror det skal gå.
Hvis ikke har vi besteforeldre som muligens kan stille opp 50%, så kan jeg jobbe 50% pluss kontantstøtte.
Kontantstøtten er ikke begrenset av arbeid, men av barnehageplass :) så hvis besteforeldre tar 50% så du jobber 50% så får du fortsatt 100% kontantstøtte :)

Vi tar 80% foreldrepenger for å kunne dra ut permisjonsukene, og så ser vi an om vi får barnehageplass fra januar 22 av. Mannen kan snakke med sjefen om å få hjemmekontor den perioden vi ikke har barnehageplass, pluss at barnets farmor antagelig kan stille opp en periode med barnepass:)

Her er deg løpende opptak heldigvis. Hadde ikke gått om vi måtte vært hjemme i 1,5 år for hverken meg eller min kjære:shy:

Jeg har egentlig tenkt at det ordner seg:happy090 mange barnehager og har tidligere ikke vært fullt så håper det går greit.

Vår aprilgutt starta i april fordi her har de opptak hele året. Så satser på det fortsatt er slik når nestemann skal begynne. Blir vel sikkert i januar det da:-)

Her blir det nok både 80% og gradert etter sommeren i 2021 for å strekke det mest mulig. Da blir det bare en måned eller noe med ulønnet. Vi er lærere begge to, så får litt gratis på sommeren, og det er flaks siden vi ikke har mulighet for å flytte ferie etter hverandre f.eks. Har dere testet ut NAV sin foreldrepengekalkulator? Syns den var veldig fin :)

I vår kommune er det kun opptak i august! ser de som har barn som begynner i desember/januar må betale fra august for å få plass...
Det er kun pga det er ikke økonomisk for barnehagene å ta inn barn resten av året, for du får en stønad av staten (altså barnehagene) for hvert barn som går, men det blir reknet på i auguast...ergo en får ikke støtte for et barn som begynner i januar før neste august igjen.

vi tenker at barnet begynner når det er 1,5 år, lapper det sammen med ulønnet, jobbe litt gradert og kontantstøtte.

Jeg jobber deltid i barnehage, håper vi kan få plass allerede neste høst slik at jeg kan ta med barnet når jeg er på jobb :) Er en veldig populær barnehage med få plasser, så det er overhodet ikke sikkert det går. Dersom det ikke ordner seg, må jeg sannsynligvis ta noe ulønnet siden mannen min jobber på båt.

Har ikke kommet så langt i tankene enda, men trolig blir det ikke barnehagestart før august 2022, så sant økonomien tilsier det:shy:

Back
Topp