Hvordan gjør dere det med mating?

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Hei! Lurer bare på hvordan dere gjør eller har tenkt å gjøre det ifht mating, tenker dere å amme, pumpe og gi fra flaske, eller erstatning eller andre alternativer? :happy:

Dette er min første og jeg har ammet hittil (dvs en uke i morgen). Første døgnet slet jeg veldig med at han ikke fikk tak (flate brystknopper) og jeg ble veldig sår. Dagen etterpå fikk jeg skjold på barsel, dette gjorde at han fikk bedre tak og ammingen gikk mye bedre. Har nå brukt skjold siden det (prøvd uten, får ikke tak), har åpne sår på knoppene og veldig vondt. Har derfor begynt å vurdere og pumpe og gi han på flaske, men er veldig usikker. Jeg spurte på sykehuset og på helsestasjonen men jeg føler jeg får utydelige og motstridende råd og blir mer usikker.. Langt innlegg men måtte få ut litt frustrasjon:banghead:
 
Jeg tenker dere må gjøre deg som føles rett og best for dere. Ikke høre på alle andre råd. Her er jeg med nr 2 og vi har også ammet en uke. Uten sår heldigvis. Jeg tenker å gi flaske innimellom som med førstemann for at jeg får litt frihet og at far kan bidra lit. Jeg opplevde med nr 1 at å gi flaske litt og amme litt var null problem. Men med førstemann pumpet jeg hver gang hun sku få flaske og det var enormt stress. Men morsmelk var jo best fikk jeg høre. Denne gangen hae jeg kastet pumpen og skal han ha flaske blir det errstatning:happy:
Ellers ammet vi bare 7-8 mnd sist og det var helt greit å gi seg å gå over på bare errstatning og mat da. Var hun ikke interessert i amming lengre. Så får vi se hvor lenge denne er
 
Hei! Lurer bare på hvordan dere gjør eller har tenkt å gjøre det ifht mating, tenker dere å amme, pumpe og gi fra flaske, eller erstatning eller andre alternativer? :happy:

Dette er min første og jeg har ammet hittil (dvs en uke i morgen). Første døgnet slet jeg veldig med at han ikke fikk tak (flate brystknopper) og jeg ble veldig sår. Dagen etterpå fikk jeg skjold på barsel, dette gjorde at han fikk bedre tak og ammingen gikk mye bedre. Har nå brukt skjold siden det (prøvd uten, får ikke tak), har åpne sår på knoppene og veldig vondt. Har derfor begynt å vurdere og pumpe og gi han på flaske, men er veldig usikker. Jeg spurte på sykehuset og på helsestasjonen men jeg føler jeg får utydelige og motstridende råd og blir mer usikker.. Langt innlegg men måtte få ut litt frustrasjon:banghead:
Et av mine 4 barn startet med 3 døgn på nyfødt intensiv etter fødsel med melk i sonde før han fikk prøve seg på puppen første gang. Pupp ble vanskelig for ham og han drakk seg ikke skikkelig mett. Store deler av natta sov han 45 min av gangen før han var sulten igjen. Jeg hadde nok melk. Donerte faktisk til melkebanken. Så med et håp om at han skulle sove lenger av gangen fikk han delvis ferdig pumpet melk på kvelden og natta. I begynnelsen fikk han da ved fingermating og kopp fordi tåteflaske var frarådet, men etterhvert fikk han fra vanlig tåteflaske. Min unge ble ikke sugeforvirret av å veksle mellom tåteflaske og pupp, og fra 2 mnd kunne vi legge bort flaskene.

Det å bare amme er mye mindre krevende enn pumping og flaske. Samtidig så kan pumpe være mer skånsomt enn baby ved såre brystknopper. Jeg vil råde deg til å gå uten bh hjemme og smøre brystknoppene med ammevenlig salve (som purelan). Og så kan det være lurt å se informasjonsvideoammehjelpen.no om å legge til riktig. Jeg har gjort feil selv ved å sikte brystvorta inn midt i barnets munn. Det blir det såre brystvorter og dårlig melkeutdriving av.

Jeg tror du bør prøve deg litt fram med amming og pumpe og se hva som virker for dere. Og ikke tenk på MME som et nederlag. Lykke til.
 
Hei! Lurer bare på hvordan dere gjør eller har tenkt å gjøre det ifht mating, tenker dere å amme, pumpe og gi fra flaske, eller erstatning eller andre alternativer? :happy:

Dette er min første og jeg har ammet hittil (dvs en uke i morgen). Første døgnet slet jeg veldig med at han ikke fikk tak (flate brystknopper) og jeg ble veldig sår. Dagen etterpå fikk jeg skjold på barsel, dette gjorde at han fikk bedre tak og ammingen gikk mye bedre. Har nå brukt skjold siden det (prøvd uten, får ikke tak), har åpne sår på knoppene og veldig vondt. Har derfor begynt å vurdere og pumpe og gi han på flaske, men er veldig usikker. Jeg spurte på sykehuset og på helsestasjonen men jeg føler jeg får utydelige og motstridende råd og blir mer usikker.. Langt innlegg men måtte få ut litt frustrasjon:banghead:

Sniker
Amming er hard jobb, og man skal ikke ha dårlig samvittighet om det ikke går av ulike årsaker og man pumper eller gir mme i stedet, MEN alt er helt ferskt og litt trøbbel i starten er veldig, veldig vanlig. Det snakkes ikke så mye om, men det er nok overvekt av de som sliter med ulike ting de første ukene, enn dem hvor alt går glatt.

Jeg hadde selv problemer med plate brystknopper så derfor deler jeg de erfaringene jeg gjorde meg i starten, da jeg også fikk vonde sår.

- brystskjold: det finnes 3 ulike størrelser. Har du prøvd litt ulike? Det er nemlig knoppens størrelse og ikke brystet som avgjør, ved feil størrelse vil du få egatra sug og sår på brystknoppen.

- ved bruk av brystskjold må du pumpe hvert bryst 1 gang per 24t for å opprettholde produksjonen

- Behandling av sårene: uansett hva du gjør - IKKE lufttørk. Sår på brystet behandles fuktig. Purelan etter hver amming, husk rene hender med antibac først eller bruk en q-tip/kompress. Multimam kompresser fra apotek kan også brukes, de kn du ha på 1 time om gangen og lindrer veldig. Ett kompress kan brukes av og på i 24 t. Klipp kompresset i 2, så sparer man litt penger.

- en god ammepute. Dette har du kanskje, men viktig for at babyen får rett tak at puta passer dere. Cozi-fix var min favoritt. Da får du babyen høyt nok opp til puppen.

- hvis du vil prøve å avvende skjold - omvendt plastsprøyte. En stor medisinsprøyte hvor du klipper av tuppen og drar ut oppsugeren og setter inn feil vei, så ikke klippekanten kommer inn mot brystet. Den bruker du til å suge ut brystknoppen før baby legges til. Jeg fikk min på ammepolieklinikk. Få gjerne time der om du har nærheten, hun jeg traff der var mye mer rutinert og tydelig på ammeveiledning enn barsel.

-brystets fasong sammen påvirker også, men vet jo ikke hvordan puppen ellers ser ut. Men pupp med flat knopp trenger ofte mer støtte for at baby skal få tak. Du kan bruke hamburgergrep når du legger til og noen må holde dette gjennom ammingen. Jeg måtte bruke C-grep hvor du holder rundt hele utsiden av puppen for å støtte. Da klarte min etterhvert å få tak på puppen riktig uten skjold. Måtte holde puppen sånn hele ammeøkta, og derfor avhengig av en god og stødig ammepute. Du finner begge grep om du søker opp på ammehjelpen.no sine sider.


Ellers vil jeg bare understreke at ingen er en dårlig mor for å droppe amming ❤️ men at det er veldig tidlig, og at jeg ville prøvd noen uker til. Å fullpumpe er skikkelig slitsomt, da går mye tid til forberedig av mat samt koking av flasker osv. Så amming er mer tidsbesparende. Men du kan jo godt pumpe og gi et par av måltidene i døgnet på flaske i stedet for å amme med skjoldet, og det kan avlaste sårene dine litt. Når du ammer med skjold må det jo uansett pumpes en gang i døgnet. Jeg gjorde det selv i starten. 2 måltider ble gitt på flaske, og da kunne jeg sove 3 timer på ettermiddag mens far matet og tok seg av babyen :)

Masse lykke til videre - barseltid er ikke bare bare. ❤️
 
Sniker
Amming er hard jobb, og man skal ikke ha dårlig samvittighet om det ikke går og man pumper eller gir mme i stedet, MEN alt er helt ferskt og litt trøbbel i starten er veldig, veldig vanlig. Det snakkes ikke så mye om, men det er nok overvekt av de som sliter med ulike ting de første ukene, enn dem hvor alt går glatt.

Jeg hadde selv problemer med plate brystknopper så derfor deler jeg de erfaringene jeg gjorde meg i starten, da jeg også fikk vonde sår.

- brystskjold: det finnes 3 ulike størrelser. Har du prøvd litt ulike? Det er nemlig knoppens størrelse og ikke brystet som avgjør, ved feil størrelse vil du få egatra sug og sår på brystknoppen.

- ved bruk av brystskjold må du pumpe hvert bryst 1 gang per 24t for å opprettholde produksjonen

- Behandling av sårene: uansett hva du gjør - IKKE lufttørk. Sår på brystet behandles fuktig. Purelan etter hver amming, husk rene hender med antibac først eller bruk en q-tip/kompress. Multimam kompresser fra apotek kan også brukes, de kn du ha på 1 time om gangen og lindrer veldig. Ett kompress kan brukes av og på i 24 t. Klipp kompresset i 2, så sparer man litt penger.

- en god ammepute. Dette har du kanskje, men viktig for at babyen får rett tak at puta passer dere. Cozi-fix var min favoritt. Da får du babyen høyt nok opp til puppen.

- hvis du vil prøve å avvende skjold - omvendt plastsprøyte. En stor medisinsprøyte hvor du klipper av tuppen og drar ut oppsugeren og setter inn feil vei, så ikke klippekanten kommer inn mot brystet. Den bruker du til å suge ut brystknoppen før baby legges til. Jeg fikk min på ammepolieklinikk. Få gjerne time der om du har nærheten, hun jeg traff der var mye mer rutinert og tydelig på ammeveiledning enn barsel.

-brystets fasong sammen påvirker også, men vet jo ikke hvordan puppen ellers ser ut. Men pupp med flat knopp trenger ofte mer støtte for at baby skal få tak. Du kan bruke hamburgergrep når du legger til og noen må holde dette gjennom ammingen. Jeg måtte bruke C-grep hvor du holder rundt hele utsiden av puppen for å støtte. Da klarte min etterhvert å få tak på puppen riktig uten skjold. Måtte holde puppen sånn hele ammeøkta, og derfor avhengig av en god og stødig ammepute. Du finner begge grep om du søker opp på ammehjelpen.no sine sider.


Ellers vil jeg bare understreke at ingen er en dårlig mor for å droppe amming ❤️ men at det er veldig tidlig, og at jeg ville prøvd noen uker til. Å pumpe er skikkelig slitsomt, da går mye tid til forveredig av mat samt koking av flasker osv. Så amming er mer tidsbesparende. Men du kan jo godt pumpe litt og gi et par måltider i døgnet på flaske i stedet for å amme med skjoldet, om det kan avlaste sårene dine litt. Når du ammer med skjold må det jo uansett pumpes en gang i døgnet. Jeg gjorde det selv i starten. 2 måltider ble gitt på flaske, og da kunne jeg sove 3 timer på ettermiddag mens far matet og tok seg av babyen :)

Masse lykke til videre - barseltid er ikke bare bare. ❤️

Takk for langt og utfyllende svar! Tror nok jeg blir å fortsette og prøve en stund til, kjente nok bare i dag at det har vært en litt tøff uke med mye vondter og plager oppå alt det nye som følger med en liten baby.

Angående det med pumping er jeg nå livredd for å få overproduksjon.. hvordan gjorde du det med pumping? Pumpet du begge brystene etter en ammeøkt?
 
Takk for langt og utfyllende svar! Tror nok jeg blir å fortsette og prøve en stund til, kjente nok bare i dag at det har vært en litt tøff uke med mye vondter og plager oppå alt det nye som følger med en liten baby.

Angående det med pumping er jeg nå livredd for å få overproduksjon.. hvordan gjorde du det med pumping? Pumpet du begge brystene etter en ammeøkt?

Ja, det skjønner jeg. Man er jo så sliten etter fødsel ogsp kommer ammestyr på toppen av det hele. ❤️

Jeg fikk masse melk etter en drøy uke, men det gikk bra å pumpe uten å få overproduksjon. Jeg pumpet bare 1 til 2 ganger i døgnet, og varierte litt om jeg pumpet etter ei ammeøkt eller til et annet tidspunkt. Det ble ettersom jeg fikk tid til det :) om du ikke pumper etter hver gang du har ammet går det sannsynligvis helt fint. Brystet stimuleres jo litt mindre når man ammer med skjold, så pumpingen hjelper bare til å opprettholde produksjonen heller enn å øke den når du pumper en gang i døgnet :)
 
Vil bare legge til at jeg brukte skjold hele ammeperioden med førstemann, og trengte ikke å pumpe i det hele tatt :) hadde mye melk hele perioden, så det er ikke alltid det er behov for pumping selv om man bruker skjold - men det er nok noe man skal være obs på.
 
Endte opp på legevakta igårkveld grunnet svært høy feber (var visst urinveisinfeksjon), far ble igjen hjemme med baby (lang vei til legevakta) og ga flaske. Vi har nå bestemt oss for å mate han med flaske et par dager fremover slik at sårene kan heles på meg samt at jeg får slappet av og far tar seg av matinga. Håper å få til amminga (må vel teste uten skjold etter hvert) etter hvert, men må innrømme at det var godt å mate han med flaske, han var rolig og jeg var avslappet og koste meg virkelig..
 
Sniker fra april.

Vi har samme problem. Hun får ikke tak på brystknoppen, så må bruke skjold. Kom til sjekk hos helsesøster uken etter fødsel og mini la ikke på seg som hun skulle. Gikk faktisk ned i vekt til neste vektkontroll. Måtte derfor begynne å pumpe og gi ved siden av. Med skjold må baby bruke ekstra energi på å få melka i munnen, så ikke alltid de gidder etter de er «mett nok». I tillegg kan det påvirke produksjonen som nevnt over. Så det vi gjør er jeg pumper og gir flaske ca 3 ganger om dagen. Men alltid pupp først!:) Har nå ei som er mye mer fornøyd :) blir jo faktisk mett!:)
 
Back
Topp