Hvordan går det på jobb?

Advokato

Glad i forumet
Novemberlykke 2018
❤Januarlykke 2022❤
Februarlykke 2022❄️
Hvordan har du det i jobben din nå, som gravid? Trives du og er motivert, eller er alt mye tyngre pga formen?

Jeg jobber med matproduksjon denne gangen (jobb-hopper, heh) og har tunge løft og konstant støy, så er spent på hvor lenge jeg holder ut/får lov å jobbe. Legen sier det går fint så lenge jeg orker, men internett sier at på arbeidsplasser med støy på nivå hvor det er påbudt med hørselsvern så er det anbefalt med svangerskapspenger fra uke 24 (når fosteret utvikler hørsel eller noe sånt), eller bli omplassert. Skal ta det opp ved neste kontroll. Arbeidsgiver vet ikke noe så langt, men tipper også at de kan rådføre meg litt når jeg føler meg trygg nok på å fortelle de det. Ønsker i hvertfall å jobbe så lenge som mulig, for jeg vet ikke om jeg vil takle ventetiden så veldig godt uten noe å gjøre :bag: :nailbiting:

Går greit her, har hatt hjemmekontorpåbud hele juni så har hjulpet på. Ferie på fredag så blir godt :)

Går fint her! Er 10+2 og perioden h or jeg har vært helt sinnsykt trøtt og kvalm begynner å avta. Er leder i butikk så står 8 t h er dag. Foreløpig gått fint :-) Sist jeg var gravid klarte jeg å være på jobb frem til en uke før termin- håper på den formen denne gangen også :-)

Går fint her! Nå 5 uker ferie og det blir helt fantastisk!!

Jeg har klart å komme meg på jobb hver dag. Synes det er vanskelig å konsentrere meg når jeg har kontortid. Går bedre når jeg er ute på farten. Heldigvis snart fem uker ferie :happy:

Går fint her, vært på jobb hver dag og formen er bra:happy: Vært en del trøtt, mest på kveldstid, ser frem til 4 uker ferie om 4 dager:happy::happy::happy:

Det går. Har vært på jobb hele veien, jobber i butikk og har en del løft. Men bekkenet skranter allerede så da har jeg roet betraktelig ned. Er straks 13 uker. Har snart 4 uker ferie. Så kjenner det skal bli magisk:Heartred

Er så heldig å være lærer:happy: og når det kommer til sommeren så skal man ikke klage. Kunne ikke passet bedre med ferie+avspasering i 8 uker - tidligere år har det føltes litt lenge, men ikke i år. Skal nytes:happy:

Jeg har vært 100% sykemeldt fra uke 5 til 10. Nå er jeg 60% sykemeldt. Når man jobber som kreftsykepleier i turnus og har et enormt tempo, så var ikke jobb og nytt svangerskap forenelig. Jeg får mye vondt når jeg sitter fremoverlent forann pc og mye av mitt arbeid er også forann skjerm. Målet er 100% jobb, men ikke enda.

Jeg har vært i jobb hele tiden,har dog hatt mest påbud om hjemmekontor. Det kom godt med i de verste ukene,men kan ikke si arbeidskvaliteten var den beste :p
Er på kontoret i disse dager og det har egentlig gått fint. Har en stillesittende jobb men god stol og fleksibel jobb.

Jeg er så trøtt og utslitt.. jeg har en jobb hvor jeg jobber skift. Da første vakt er klokken 04:30, så jeg må stå opp 03:45.. det kjenner jeg på kroppen. Løfter også tungt. Jeg er også hormonell, som gjør at jeg blir fort lei meg og sint
( hadde ikke det med første )
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. hater å være syk/sykmeldt, men kjenner jeg er ganske sliten og trøtt.. er i første trimester enda.

Jeg er så trøtt og utslitt.. jeg har en jobb hvor jeg jobber skift. Da første vakt er klokken 04:30, så jeg må stå opp 03:45.. det kjenner jeg på kroppen. Løfter også tungt. Jeg er også hormonell, som gjør at jeg blir fort lei meg og sint
( hadde ikke det med første )
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. hater å være syk/sykmeldt, men kjenner jeg er ganske sliten og trøtt.. er i første trimester enda.
Jeg ville nok bedt om tilrettelegging til skift som starter senere om jeg har i din posisjon! Evt en gradert sykemelding om tilrettelegging er umulig. Det tærer på psyken også med vakter som starter/foregår på natten. Skjønner godt at du er sliten, første trimester er tungt! Det er litt undervurdert, når man sammenligner med tredje trimester, men sett bort fra en prolaps jeg påførte meg selv sist svangerskap så var jeg i langt bedre form de siste mnd enn de første.

Har vært i full jobb frem til nå (11+0), men har vært velsignet med veeeldig lite kvalme, så det har hjulpet på. Merker jeg er ganske trøtt og sliten, og det tærer på humøret på jobb, og kan få en del ryggvondt/bekken, så jeg kjenner jeg er spent på tiden fremover. Men først 4 uker ferie, så er jeg tilbake i barnehagen 14+6. veldig spent på høsten kan du si ja, spesielt siden det kun er to-åringer jeg skal jobbe med da.

Første gang jeg går gravid og ikke er i jobb. Ble sykemeldt i første og tredje trimester med de to andre, første trimester pga kvalme og tredje pga bekken- og gangvansker. Brukte krykker, og da er det ikke så lett å jobbe som kokk.

Savner som regel ALLTID å være i jobb, men kjenner at når kvalmen har herjet som verst, så har det vært litt godt å ikke ha en jobb å presse meg til..

Første gang jeg går gravid og ikke er i jobb. Ble sykemeldt i første og tredje trimester med de to andre, første trimester pga kvalme og tredje pga bekken- og gangvansker. Brukte krykker, og da er det ikke så lett å jobbe som kokk.

Savner som regel ALLTID å være i jobb, men kjenner at når kvalmen har herjet som verst, så har det vært litt godt å ikke ha en jobb å presse meg til..
Det skjønner jeg godt! Og som kokk, også! Håper du slipper unna ekstreme bekkenpmager denne gang :bag:

Var så heldig og var student da kvalmen var på det værste og hadde derfor mye hjemmeskole. Men nå derrimot jobber jeg 100% som sykepleier på en avdeling med alt for høyt tempo og mange tunge pasienter. Selv om kvalmen er borte kjenner jeg at jeg sliter veldig. Sjelden tid til pause og mye løping i gangene. Hvor lenge jeg holder ut vet jeg ikke, men må vertfall jobbe såppas mye at jeg får bonusen og rett til sykepenger. Arbeidgiver vet om situasjonen, og skulle legge til rette, men pga. økonomi og sykepleiermangel blir lite lagt til rette for øyeblikket… Får bare håpe de eldre klarer å holde seg friske og spreke i sommer og at vi får en rolig sommer på avdelingen:happy:

Jeg ville nok bedt om tilrettelegging til skift som starter senere om jeg har i din posisjon! Evt en gradert sykemelding om tilrettelegging er umulig. Det tærer på psyken også med vakter som starter/foregår på natten. Skjønner godt at du er sliten, første trimester er tungt! Det er litt undervurdert, når man sammenligner med tredje trimester, men sett bort fra en prolaps jeg påførte meg selv sist svangerskap så var jeg i langt bedre form de siste mnd enn de første.
Har fått sykemelding til den 9.7
Så håper jeg det blir litt tilrettelagt :) med min første, så hadde jeg ingen symptom.. var luftig i magen eneste så dette er veldig ukjent for meg. Men jeg skal ringe til jm imorgen, og snakke med henne. Off, prolaps.. det høres ikke godt ut.

Det gikk fint på jobb ca til ferien begynte, men mye kvalm og uggen og sliten.. heldigvis fått litt tilrettelagt slik ikke trenger løfte de aller tyngste løftene.. men fyttigrisen så kvalm har vært i det siste. Var godt å komme hjem fra en meget hektisk ferie.. jeg spydde i en søppelbøtte:dead::smiley-ashamed008:sick006:schocked028folk trodde jo at jeg var full..

Heldigvis ferie til er over uke 12 :love017 er 10+ 5 idag.

Men kjenner at hadde vært godt med ekstralang ferie :sick006:laughing005:sleep011

Vi har alle krav på at arbeidsgiver skal legge til rette så langt det er mulig for oss på jobb.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/graviditet-og-arbeidsmiljo/
Selvsagt, men i praksis er det ikke alltid så enkelt å gjøre. For arbeidsgiver. Jeg hørte en podcast fra Babyverden for litt siden hvor en jordmor sa at pasientene (?) hennes som jobbet i mannsdomimerende yrker gjerne hadde lettere for å få tilrettelegging og hjelp på arbeidsplassen og blir tatt vare på av "gutta", mens i "kvinneyrker" så er det konstant 1-2-3 kvinner som er gravide eller i permisjon etc som trenger tilrettelegging og hensyn, og det gjerne er da det blir vanskelig. Av en eller annen grunn, for egentlig så burde man jo ha opparbeidet seg en forståelse og erfaring med hvordan håndtere en tilrettelegging i favør for både den gravide og arbeidsplassen....

Back
Topp