Hvordan går det med soving dag/natt? :-)

missme86

Betatt av forumet
Synes det alltid er fint å vite hvordan sovinga til de små går nå som de blir større og om noen har det likt som meg :-)
Her går det kjempe fint med legginga om kvelden, legges rundt 19 å sover da som regel til rundt 04 før han vil ha flaske (noen netter mister han smokken ofte å sutrer etter den). Nå som det er mange tenner på gang kan han og være litt urolig, men sover som regel veldig godt på natten.
Meeen, på dagtid derimot har han ikke så lyst å sove mer :-/ Han tar morgen fra 06, og når han skal ha første hvil rundt kl 8 så sover han kun 30 min, lysvåken, tar en ny lur rundt 11-11.30 og der sover han også kun 30-40 min. Men siste luren fra kl 15 sover han gjerne til kl 18, hmm... :-) Skulle heller ønske han sov en lang hvil midt på dagen (som han gjorde før) men etter tennerne er ankommet vil han da altså ikke sove noe særlig på dagen.

Ellers er han en blid gutt som elsker mat, og har nå fått veldig sansen for vann :-) Liker nå veldig godt å ligge på magen, å strever veldig med å komme seg opp på alle fire, rompa står rett til værs ;-)

Oi, min har ALDRI sovet mer enn max 1time på dagen siden han ble født...
Han vil heller ikke sove noe særlig på dagen lenger...Alt ifra 2-4 ganger på ca 20-30 minutter.. Hvis han ikke sover på ettermiddagen, legger jeg han 17.30, da er han helt slått ut..
men, hvis han får den hvilken, er det kl 19... Han sover som regel til 23 også 3-4 også sånn ca 7-8... veldig deilig og bare gi han flaske, sutter i 2min og sovner på et blunk!
Merker det er deilig, sover som regel litt på dagen jeg og.. Det tar på og være gravid samtidig med denne søte lille akrobaten :) :)

Han liker ikke noe særlig å ligge på magen, men gjør det litt hver dag.. Med rumpa opp ja hehe...
Han sitter mye og løper av gårde med gåstolen sin..Ler av han altså!
Drar i kjøkkenduken i et sett, og holder på å le seg ihjel! :D
Gjør alt han ikke får lov til ... Hehe, må smile litt av de søte små:D

Ja jeg har også flaskebarn og synes dette er veldig greit, spseielt på natterstider når far også spretter opp å gir mat av og til ;-) Noen har jo barn som er veldig glad å sove på dagtid, skulle ønske min lillekar også likte det, han er veldig aktiv fra morgen til kveld, så det hadde vært fint med noen timer hvor jeg kunne kanskje sovet litt eller gjort andre ting :-) Men er jo det man har kveldene til da ;-)

Gratulerer med ny spire i magen lennypenny, håper alt står bra til :-)

Her ammer jeg fire-fem gangerpå dagtid, og han er oppe i tre fulle måltider med annen føde nå (grøt morgen og kveld og grønnsaksmåltid midt på dagen, pluss litt fruktmos).

Han får pupp og legger seg 19 og sover til rundt midnatt, da får han pupp, sover så til ca sju, da får han pupp og så står vi opp.

På dagtid legges han ute i vogna halv ti, sover to og en halv til tre timer da. Så er det leketid, og jeg ser litt an når han blir trøtt igjen, men som regel begynner han å vise tegn til trøtthet i to-tiden. Da legges han i vogna igjen, og så sover han i en time eller to. Vi vekker han hvis han sover helt til 16, så er han våken til han skal legge seg. Legger han heller før 19 hvis han virker veldig trøtt, ser ikke ut til at det har noe å si på når han står opp på morgenen.

Lennypenny! Oi, løper gutten din rundt med gåstolen alt? Det var veldig tidlig ute syns jeg? Mini her kommer seg ikke av flekken enda, bare drar seg rundt i sin egen akse ;)

Missme86 : Takk for det <3 Blir to tette, får det nesten ikke tettere..Hehe

Mine oss nr 2: Jaa! Det er helt sant, ler så mye av han.. Og han ler av meg tilbake...
Har ikke vært så mye med barn i livet mitt, så har blitt så overrasket hvor fort ting går liksom.... :) Det kommer nok nå snart skal du se:) Plutselig så er han i farta hehehe

Har noen av deres begynt å si noen ord? Er vel litt tidlig ?
Men vi hørte han sa ; papapapa 3 ganger her en dag.. Også sa vi ; si papapapa og da gjorde han det igjen.... 3 dager før 6mndr dagen sin.. Kan man si at det er hans første ord? Eller er det bare mumling?Hehe

Hehe, det er jo noen barn som er kjempe tidlig i utviklingen mens andre bruker mye tid :-) Min lillemann sitter og i gåstolen sin, men spøler bare mest på samme flekk, hehe kommer seg ikke så mye avgårde ennå ;-) Han sitter helt selv nå :-) Tja, jeg vet ikke om det er tidlig for første ord, lillemann sier bababababa hele tide, så sier han heiiiiii ;-P å sier vi hei tilbake sier han igjen, heiiiiiii! Hehe, komisk!

Her sliter vi litt med nettene.. Lille sovner sjelden lett, da han hylskriker når vi legger ham (har vært slik de tre siste ukene), og ikke lar seg trøste av annet enn puppen. Pappen prøver, men det vil seg bare ikke.
Jeg begynner å bli litt sliten (og øm :s ), men mistenker sterkt at det er pga tannbrudd. Han fikk to tenner i påsken. tror tannbruddet kjennes verre på kvelden/natta, uten at jeg vet for sikkert.

Natta blir ca slik:
Legger seg mellom 1830 og 1930, sovner som regel etter litt trøst, sang, prat og kos/pupp.
Våkner etter ca tre timer for mat, sovner som regel greit. 
Amming igjen i 03-04-tiden, og i 06-07-tiden.
Våkner noen ganger av ubehag innimellom måltidene, og må da opp for trøst/pupp (tar ikke smokk). Noen ganger må vi skifte bæsjebleie, men han sovner kjapt etter det.

Sovner noen ganger etter siste måltid på morgenen, og kan da sove til 0830.

Sover to til tre dupper i løpet av dagen, og sovner da helt greit i vogna.  Legger seg med et smil og sovner raskt. Varighet 45 min til 2 timer, litt forksjellig, men mest to-timers.

Håper teorien med tennene stemmer og at de snart gir ham litt fred.. Også slik at jeg snart får sove litt (klarer sjelden å sove på dagtid).

Her har ting endret seg etter at gutten ble 5mnd, så nå sover han greit både natt og dag, godt for store og små:)

Natt: legger seg ca 18.30 og sovner etter 1-15min. Har vært grei og legge siden han var 3,5mnd, men nå sliter vi litt med å finne ett godt tidspunkt for siste duppen. Får vi den til riktig tidspunkt sovner han greit, hvis ikke styrer han litt i ca 10-15min. Ikke gråting, men suterer og klager. Hender han må få smokken en gang mellom kl 24 og 2, ett måltid mellom 2.30-5, står opp en gang mellom 6 og 7.
Dag: Har tre faste dupper nå, med tidspunkt som er relativt faste, varierer med ca 30min når de starter. Sovner fort og greit, må trilles litt med noen ganger før han roer seg, andre ganger legger han seg uten. Prøver å få han til å sovne mens vogna står stille, uten gråt. Duppene varer fra 30-120min.

Jøss, det var helt vilt tidlig å kunne gå/ løpe selv om man holder seg i ting! Men så morro da!Skulle likt å se en så liten baby gå rundt :) Hihi! Husker snuppa mi sa mamma og pappa rundt 5-6mnd alder, men mini her sier ingen bevisste ord enda. Har ikke hvert så flink til å sitte med bøker å peke på bilder osv som jeg var med største, kan jo hende det har litt å si!

Back
Topp