Hvordan går det med søvnen?

Lynna19

Glad i forumet
Greier dere å få tilstrekkelig med søvn eller er det vanskelig?

Jeg synes det er vanskelig å få nok, egentlig trodde jeg ikke at jeg kunne greie meg med så lite søvn over så lang tid. Blir til gjengjeld ekstremt sliten og litt som har gått nå. Jeg blir vare skiten, surete og ør i hodet. Får alt fra 2,5 timer til 4 timer på en natt. Da er søvnen oppstykka. Prøver å sove på dagen, men sliter med og sovne.
 
Oi, det var lite! Forstår godt at du blir sliten av det. ❤️ Du har ikke mulighet for å få noe avlastning?

Her går det opp og ned, men stort sett får jeg nok søvn. Enkelte netter sover han 3-5 timer i ett strekk, og så kanskje 3 timer i neste strekk. Det er perfekte netter. Mens andre netter er det amming annenhver/hver time, og da blir jeg helt gåen. Heldigvis pleier han uansett å sove 1-2 timer i vugga si minst en eller annen gang i løpet av dagen, og da kan jeg også få tatt meg en hvil.
 
Her er bedre siden han har litt mindre mage og luft smerter og våkner å spise hver 2 timer men spiser fortere og jeg legger meg når han gjør det eller 15min senere,rundt kl 8. Det betyr at jeg har ingen kveldstid med mannen min(første sønnen vår er i seng eller nesten der, allerede) men jeg vet at det blir bedre etterhvert. Alt dette gir meg nok energi gjennom dagen men jeg blir litt sur om kvelden også.
 
Gutten på snart 4 uker har de siste dagene begynt å få en viss rytme, virker det som. Så han får pupp når jeg legger meg mellom 22-23, så våkner han mellom 2-3 og 5-6 for nye doser. Dette fungerer veldig fint, han har ogåsdisse siste dagene ikke vært så mye plaget på natta og sovnet fort igjen etter mat. Men før dette var han gjerne våken og hadde ubehag i både en og to timer. Så må krysser jeg fingrene for at ting er i ferd med å stabilisere seg :)
 
Nå er vi inne i en god periode på natta så bruker å få 2x3 timer søvn. Sover i tillegg 1 time etter lunsj når babyen sover og 1 time rett etter storesøsken har lagt seg.
 
Her er det anming minst hver 2 time. Så blir litt lite søvn sammenhengende som er utrolig slitsomt. Det som redder meg er at barnefar tar lille 1-3 på kvelden før jeg legger meg så jeg får sove litt i fred. Pluss at jeg sover lenge på dagtid når det trengs.
 
Oj, da er nok jeg veldig bortskjemt. Her sover lillemann, 3uker, fra ca 23.30-5/5.30, og så frem til ca 9.00.
I tillegg har har 2 dupper på dagtid som er 3-4t lange. Så får slappa av en del jeg ja.
 
Det går ganske bra. Får i følge Fitbit-klokka totalt 7 - 7,5 timer med søvn i løpet av natta (er i senga 22:00 - 08:00). Ammer 1 - 2 ganger i løpet av en natt.
 
Oi, det var lite! Forstår godt at du blir sliten av det. ❤️ Du har ikke mulighet for å få noe avlastning?

Her går det opp og ned, men stort sett får jeg nok søvn. Enkelte netter sover han 3-5 timer i ett strekk, og så kanskje 3 timer i neste strekk. Det er perfekte netter. Mens andre netter er det amming annenhver/hver time, og da blir jeg helt gåen. Heldigvis pleier han uansett å sove 1-2 timer i vugga si minst en eller annen gang i løpet av dagen, og da kan jeg også få tatt meg en hvil.

Jo, jeg blir veldig sliten av det. Har avtalt med mamma nå at hun skal komme på dagen en gang i uka og ta mini noen timer. Har også en fantastisk samboer som hjelper til. Håper nettene snart blir bedre slik at jeg får sove mer :)
 
Ser ut som det varierer veldig hvor mye søvn folk får her. Nesten godt å se at det ikke bare er meg som får så lite i løpet av natta. Håper det bedrer seg snart. Dere er helter alle sammen!
 
Last edited:
Greier dere å få tilstrekkelig med søvn eller er det vanskelig?

Jeg synes det er vanskelig å få nok, egentlig trodde jeg ikke at jeg kunne greie meg med så lite søvn over så lang tid. Blir til gjengjeld ekstremt sliten og litt som har gått nå. Jeg blir vare skiten, surete og ør i hodet. Får alt fra 2,5 timer til 4 timer på en natt. Da er søvnen oppstykka. Prøver å sove på dagen, men sliter med og sovne.
Kjenner meg igjen i det du skriver.
Får maks 2,5 t sammenhengende søvn. I går var fantastisk. Da sov jeg to timer sammenhengende x3 den natta! I natt var ikke så bra.. sto opp kl 7 etter 2,5 t søvn
 
Med tvillinger blir det max 2 t sammenhengende søvn på natten. Normalen er 1,5 t. De spiser hver 3 time og bruker vanligvis 1,5 t på å sovne igjen.
Legger meg tidlig, så får totalt nok søvn om jeg sover en lur på formiddagen også.
 
Her går det rett vest med alt som heter søvn :p
Prøver å sove litt på dagtid når de andre barna er på skolen, å er egentlig blitt avhengig av en dupp da, hvis ikke kommer hodepinen snikende.
Frøkna vil kunn ligge på puppen, altså med puppen i munnen, noe som gjør søvn vanskelig for både meg og henne! I går kveld var hun stappmett å mer til, så da tok gubben henne med i stua i godstolen å vugget til hun sovnet, mens jeg fikk ligge alene i senga et par timer (halleluja sier jeg bare) :hilarious::angelic:
 
Her går det rett vest med alt som heter søvn :p
Prøver å sove litt på dagtid når de andre barna er på skolen, å er egentlig blitt avhengig av en dupp da, hvis ikke kommer hodepinen snikende.
Frøkna vil kunn ligge på puppen, altså med puppen i munnen, noe som gjør søvn vanskelig for både meg og henne! I går kveld var hun stappmett å mer til, så da tok gubben henne med i stua i godstolen å vugget til hun sovnet, mens jeg fikk ligge alene i senga et par timer (halleluja sier jeg bare) :hilarious::angelic:

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Det er koselig med små, men også invaderende.
 
Med tvillinger blir det max 2 t sammenhengende søvn på natten. Normalen er 1,5 t. De spiser hver 3 time og bruker vanligvis 1,5 t på å sovne igjen.
Legger meg tidlig, så får totalt nok søvn om jeg sover en lur på formiddagen også.

Oi, tvillinger må være veldig krevende, spesielt når de er små. Det må også være fantastisk.
 
Kjenner meg igjen i det du skriver.
Får maks 2,5 t sammenhengende søvn. I går var fantastisk. Da sov jeg to timer sammenhengende x3 den natta! I natt var ikke så bra.. sto opp kl 7 etter 2,5 t søvn

Ja, det er tungt. I natt fikk jeg faktisk 5 timer til sammen, men vare 1,5 sammenhengende. Har på mange måter følt meg uthvilt, selv om 5 timer også er veldig lite for å være meg.
 
Ja, det er tungt. I natt fikk jeg faktisk 5 timer til sammen, men vare 1,5 sammenhengende. Har på mange måter følt meg uthvilt, selv om 5 timer også er veldig lite for å være meg.
Det kjennes så deilig å ha hatt 1,5t sammenhengende søvn når man kjenner det har vært en god og avslappet søvn. Men fy søren så gretten jeg er når jeg våkner! Virkelig gretten!

I natt kombinerte samboer babypass med alenetid. Han fikk datteren vår til å sove i vogga i stua så fikk han et par timer med PlayStation. Jeg tok over kl 3 i natt. Hadde sovet fra 22:30. Fikk sove fra 4:00- 5:30. Da var hun lys våken til 8.

Tror vi må prøve så godt vi kan at samboer passer baby på kvelden, så kan jeg sove et par eller tre timer og lade opp til natta.
 
Det kjennes så deilig å ha hatt 1,5t sammenhengende søvn når man kjenner det har vært en god og avslappet søvn. Men fy søren så gretten jeg er når jeg våkner! Virkelig gretten!

I natt kombinerte samboer babypass med alenetid. Han fikk datteren vår til å sove i vogga i stua så fikk han et par timer med PlayStation. Jeg tok over kl 3 i natt. Hadde sovet fra 22:30. Fikk sove fra 4:00- 5:30. Da var hun lys våken til 8.

Tror vi må prøve så godt vi kan at samboer passer baby på kvelden, så kan jeg sove et par eller tre timer og lade opp til natta.

Herlig da, du har fått sovet litt i natt :)

Ja, 15 min der og 45 min der osv er ikke akurat tilstrekkelig. Kommer aldri i dyp søvn på den måten. Ganske naturlig å være gretten når man må stå opp etter ekstremt lite søvn. Kroppen vil bare sove mer.

Sier sitt når du må lade opp til natta. Den tiden da man vanligvis lader opp;) Hørtes ut som en plan det og la samboer ta en del på kvelden så du får sove.
 
Her går det ganske greit med nattesøvnen. Jeg er vanligvis i seng til senest 22. Mini våkner som regel 2 ganger i løpet av natta før vi som regel står opp i 6/6:30 tida. På natta er det som regel 3-4 timer mellom måltidene. Jeg sover ikke like mye som mini selvfølgelig, fordi jeg bruker mye lenger tid på å sovne... men alt i alt fornøyd med nettene.

På dagtid er sovingen mye vanskeligere. Mye uro og kort soving
 
Her varierer det veldig, men ser jeg er heldig i forhold til flere andre her. Mini sovner sjelden skikkelig for natta før midnatt, men sover lett 5 timer i strekk da. Er ikke noe problem når mannen er hjemme, men når har er bortreist på jobb må jeg opp kl 7 og det er litt slitsomt. Natt til i går sovnet hun endelig kl 2 om natta, i går la jeg henne kl 20 og hun roet seg fint og hadde en bra natt, nå sover hun kl 23, men veldig urolig og småvåkner og gråter innimellom. Så veldig varierende ja...
 
Back
Topp