Hvordan går det med dere?

Anbefaler Brulidinekrem og hvis du er skikkelig sår - kjøp melkeoppsamler og fyll med saltvannsløsning og bad nipplene i 2 ganger per dag i 5-10min. Smør brulidine med Qtips etter de 2 badene + 2 ganger til per døgn (jeg må gjøre det på annen hver pupp så jeg hele tiden har en kremfri pupp til amming). Eventuelt kjøp "nipple ease" som er kompresser med luftegitter så nipples får luft mellom seg og ammeinnlegg :)
Fikk alle disse tipsene fra ammehjelpen på sykehuset.
Jeg bruker i tillegg ammeskjold fordi jeg ble helt blodig og sår, men viktig da å veie ungen/høre svelgelyder når den spiser så man er sikker på at den får i seg mat. Skjer visst med noen at man tror at de spiser også får de egentlig ikke i seg noe og går ned i vekt. Var derfor streng m oppfølging etter at de ga meg skjold på sykehuset, men fungerer kjempebra for meg :)
Har smurt brulidine krem på no i flere dager men føle ikke at det hjelpe så mye på:(
Må prøve ilag med de andre tipsan du kommer med;) tusen takk for tips;)
I natt måtte jeg bare gi opp på den ene puppen og gi fra den andre, så litt mme så hun ble mettxsmile3

Føler jeg har landet litt og at jeg endelig kan nyte tiden med lillebror også. Fødselen gikk veldig fort og jeg rakk ikke innse at jeg hadde født i tillegg til at han var prematur så han ble tatt fra meg med en gang og jeg fikk knapt holde han det første døgnet og de siste ukene har bestått av sondemating. Tok noen uker å innse at jeg hadde blitt mamma til to og faktisk forstå at det var mitt barn men endelig føler jeg på denne bunnløse kjærligheten for han også [emoji170]
Bekkenet var veldig på tur etter fødselen, men jeg kjenner at det sakte men sikkert blir bedre nå [emoji4] så bortsett fra en syk 1-åring her hjemme så er alt fryd og gammen [emoji1]

Har absolutt fått landet etter fødselen. Var en stor overgang å bli mor, ikke minst en million følelser og jeg følte jeg skulle eksplodere av kjærlighet. Haha, men nå har vi altså landet litt. Var tungt når mannen begynte på jobb igjen merket jeg. Hvis lille er urolig og vi har sovet lite så blir det tunge dager og jeg savner å kunne ta meg en dusj eller drikke en kopp kaffe når jeg vil :p Men stort sett koser jeg meg veldig veldig med min nydelige baby <3

Her går ting veldig fint og vi koser oss masse :)
En måned siden fødsel i dag.
De første 1,5 ukene slet vi med å finne riktig ammeteknikk og hadde sykt vonde brystvorter i tillegg til brystspreng. Da var det litt frustrasjon og tårer, men heldigvis har vi fått teken på det nå og koser oss med ammingen :happy:
Lille er glad i å sove og selv om hun har mye vondt i magen og kveldsuro så føler jeg at jeg får hentet meg godt inn og er overraskende uthvilt.

Kroppen begynner å komme seg sakte men sikkert nå en måned senere, men har fremdeles ikke grodd helt i underlivet. Revnet mye under fødsel da det ble vakuumforløsning. Kommer nok til å ta litt tid før ting er på stell der nede igjen.
Begynner heldigvis å bli såpass at vi kommer oss ut for å trille litt turer, det er deilig.

Er fremdeles helt overveldet hvor pladask forelsket jeg er i det lille mennesket og kan ikke fatte at det går an å elske noen så høyt! Kan begynne å grine bare jeg ser på henne, det er bare for mye å ta innover seg! Hun er jo så fin!! :hilarious:

Har smurt brulidine krem på no i flere dager men føle ikke at det hjelpe så mye på:(
Må prøve ilag med de andre tipsan du kommer med;) tusen takk for tips;)
I natt måtte jeg bare gi opp på den ene puppen og gi fra den andre, så litt mme så hun ble mettxsmile3

Jeg måtte som sagt begynne med ammeskjold (var også innom mme et par ganger i ren desperasjon, selv om har masse melk). Det hjalp veldig med skjold selv om det fortsatt kan være litt vondt akkurat når han henger seg på. Krever ikke like mye teknikk av baby (min klarte ikke å gape høyt nok uten skjold så endte bare med å gnage, helt forferdelig!). Må som sagt følge litt med i starten på at baby svelger og faktisk får i seg melk når man bruker skjold, men ellers veldig greit. For min del er det nå bare den ene nipplen som fortsatt er litt sår, men er bare 7 dager gammel så har gått seg til fort. Gruer meg ikke til hver amming lenger :)

Jeg måtte som sagt begynne med ammeskjold (var også innom mme et par ganger i ren desperasjon, selv om har masse melk). Det hjalp veldig med skjold selv om det fortsatt kan være litt vondt akkurat når han henger seg på. Krever ikke like mye teknikk av baby (min klarte ikke å gape høyt nok uten skjold så endte bare med å gnage, helt forferdelig!). Må som sagt følge litt med i starten på at baby svelger og faktisk får i seg melk når man bruker skjold, men ellers veldig greit. For min del er det nå bare den ene nipplen som fortsatt er litt sår, men er bare 7 dager gammel så har gått seg til fort. Gruer meg ikke til hver amming lenger :)
Var sånn med meg også den første uka, det virkelig reiv i puppen hver gang hun kobla seg på og brystvortene satt fast i ammeinnlegget.
Nå er hun 4 uker og jeg har ikke noe vondt lenger, og trenger ikke smøre med purelan heller. Så det blir bedre, bare hold ut.

Back
Topp