Hvordan gå frem når man skal forhandle lønn?

Bonia

Elsker forumet
Overskriften sier vel sitt, så jeg håper dere kan hjelpe meg.

Jeg er blitt tilbudt en ny jobb, men lønna var en gooood del dårligere enn hva jeg forventet, og hva jeg har nå.
Så for meg blir det å kreve lik lønn som der jeg jobber nå, jeg går likevel i "tap" med tanke på pendling og at jeg mister tillegg som jeg har nå. Er i kommunen dette.

Hva skal jeg gjøre, skrive brev? Ringe? Pliiiiz, hjelp. Jeg har ikke gjort dette før.

Jeg er veldig forberedt å ikke få tilslag på det jeg krever, og at jeg da setter jobben til disposisjon, men jobben er ikke aktuell for meg med såpass mye mindre, da blir jeg der jeg er.

Hvis du har fått et dårligere tilbud enn forventet, så ville jeg ha sagt akkurat det. I telefon.
Så hadde jeg hørt litt på responsen, før jeg eventuelt hadde spurt om det var mulig å møtes litt på halvveien. Evt så kan du undersøke om det er aktuelt å få dekket mobiltelefon, bredbånd etc... Hvis du ikke tar jobben for den opprinnelige lønna, så har du vel heller ikke noe å tape?

Hvis du er den best kvalifiserte til jobben (at du har vært igjennom en rekrutteringsprosess) så vil din potensielt nye arbeidsgiver sannsynligvis ha litt å gå på.. :) Jeg er arbeidsgiver i slike tilfeller, og vet i hvertfall hvordan vi forholder oss til slike lønnskrav.

Lykke til!

Tusen takk for svar.
Nå er dette kommunen, og de følger tariff, og er kjente for å være "vanskelige." Nå ble jeg faktisk "bare"2 vara etter intervju runden, men de andre har sagt stillingen fra seg pga lønn. Jeg har alt snakket med personalansvarlig i telefon, og hun sa "alle har rett til å forhandle" når jeg sa lønnen var lav. Jaha, hvordan  da tenker jeg da.
Jeg tenkte å skrive et formellt brev, der jeg mer eller mindre sier det som det er, at min kompetanse er verdt så og så mye her, og jeg krever (kan jeg bruke det ordet???) sånn og sånn i lønn for å vurdere stillingen. Og at jeg avventer å signere noe arbeidskontrakt før jeg har fått et nytt tilbud.

Vad tycks??

Jeg jobber litt med bemanning.
Det hender at folk synes lønna vi tilbyr er for lav.
Dersom vi ønsker, og har mulighet, så kan vi strekke oss litt. (men samtidig synes vi ikke det er riktig å lønne nyansette høyere enn de som allerede jobber i tilsvarende stillinger, med tilsvarende utdanning/erfaring)
Andre ganger så sier vi bare at "sorry, du er for dyr"

Men dersom du ikke vil takke ja til stillingen med den lønna du er tilbudt, så sier du bare det.
"stillingen er interessant, men jeg er ikke interessert/har ikke muligheten til å gå ned i lønn"

Jeg ville tenkt at et formelt brev blir litt voldsomt.. En epost, derimot. Så får du ned argumentene dine. Være mer ydmyk enn arrogant.. De har sine budsjetter å forholde seg til, og det er sannsynligvis ikke uvilje som gjør at lønna er plassert som den er...

Hvis du er innstilt nr 3, så kan ting tyde på at de er presset. Dvs at de nok kan høre på argumenter om at du ikke har anledning til å gå ned for mye i lønn, og at du derfor må revurdere tilbudet. Har de anledning til å gå opp litt, så vil de det. Jeg jobber også i det offentlige, og det er rammer vi forholder oss til. Det er alltid litt å gå på. Hvis de har fulgt med i tiden.. :).

Jeg ville ihvertfall ikke skrevet brev. Og jeg ville heller ikke ha sagt "at jeg krever høyere lønn". Jeg ville ha avtalt et møte, og bare sagt det som det er - at jeg synes lønna er for dårlig, hva kan de gjøre med det..

Ok, tusen takk for svar. Da får jeg ta en tlf idag da, og se. Har ikke noe å tape likevel.

Back
Topp