Hvordan gå frem? Full foreldrerett

~September~

Gift med forumet
Er litt usikker på hvem jeg skal kontakte for å komme i gang.. Før jeg kontakter barnefar vil jeg ha mest mulig opplysninger og riktige skjemaer osv. Ønsker at han skal fraskrive seg alle rettigheter.
Noen som vet gangen i det? Og hvordan er det med bidrag, han blir vel ikke fremdeles skyldig staten om dette går i orden?

Du vil?? Hva mener han da?? Og hva med barnet??

Ikke for å være frekk, bare oppriktig nysgjerrig[:)]

Vet ikke så mye om gangen i det, men nei da skal han ikke betale bidrag!

ORIGINAL: Juliee

ORIGINAL: Delia

Du vil?? Hva mener han da?? Og hva med barnet??

Ikke for å være frekk, bare oppriktig nysgjerrig[:)]

Vet ikke så mye om gangen i det, men nei da skal han ikke betale bidrag!

hæ? slipper barnefaren å betale bidrag om foreldreansvaret ikke er delt?

Ikke om han og bm er enige om at han fraskriver seg alt ansvar.. dvs noen andre kan adoptere ham!!!

Alle rettigheter i det hele tatt, som om at barnet skulle adopteres av noen andre ( ikke tilfelle her foreløpig)
Det går vel da på både foreldreansvar og rett.

Bare for å si det, det er godt gjennomtenkt og gode grunner for dette.

Da blir det litt mer enn å bare gi slipppå delt foreldreansvar og da skal han ikke betale bidrag! Men mer enn det vet jeg ikke... man må vel kontakte nav, evnt advokater for å få det til! Men da må han si seg enig!!!!

Nå skal jeg ikke si at jeg vet dette 100% sikkert, men jeg tror det er veldig vanskelig for en far (eller mor for den saks skyld) å fraskrive seg "forelderskapet" sitt. Altså, foreldreansvaret kan man gi fra seg, men det å ha navnet på papiret eller ei, når det først står der, mener jeg at må gjøres om i retten. Det er noe med at det offentlige har ansvar for at alle barn skal ha mor og far (evt to mødre eller to fedre), dermed tror jeg at barnet må adopteres av noen for at man kan få "strøket" en far, selv om foreldrene er enige.

Vet ikke dette helt sikkert altså, men innbiller meg at det ikke er så enkelt å fraskrive seg farskap.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/NOUer/2009/nou-2009-5/6.html?id=549560
- Fant forresten denne linken, der står det en del om temaet.

Sikkert enklest å kontakte advokat, så får du høre om det er mulig og hva som må gjøres.[:)]

Eneste måten du faktisk kan få barnefar til å ikke ha rettigheter er at han fraskriver seg all rett til barnet frivillig, eller at du nekter å oppgi hvem som er barnefar....... om du ikke oppgir barnefar så er nav blitt veldig strenge på det dersom du skal ha forskudsbidrag, skriver han fra seg retten til barnet så sier han oxo i fra seg retten til barnebidrag.....  det skal utrolig MYE til for at en far ikke får rettighetene sine tilbake senere dersom han skriver fra seg rettigheter, og det skal ENORMT mye til for at han ikke skal ha rettigheter, eller dvs at barnet ikke skal ha rett til å se sin far.... NAV er blitt fryktelig strenge og det samme er barneloven. [;)]

Back
Topp