Hvordan gå frem for å finne vaskehjelp?

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Tiden er kommet for meg (oss) til å skaffe oss vaskehjelp! Jeg har skrevet en liten liste over hva jeg vil at denne personen skal gjøre hos oss, men det er så mange ting jeg ikke vet!
  1. Jeg vet det er noen regler vi må forholde oss til mtp hvitt arbeid og så er det vel et slags register hvor personen skal være registrert?
  2. Hvor er det best å finne slik hjelp? Mittanbud.no, småjobber på Finn, lapp på butikken? (Bor i liten bygd.)
  3. Hva er vanlig å betale?
  4. Hvor ofte bør man vaske gulv/bad osv i et hus hvor det bor en hel gjeng med kjæledyr? Hver uke, annenhver uke? (Robotstøvsugeren holder støv, sand og hår under kontroll.)

Jeg har vaskehjelp hver 14.dag. Noen vet jeg foretrekker å ha hver uke. Jeg lyste ut en stilling på en kjøpe-leie-bytte-selge side på Facebook og ba spesifikt om noen som var registrert med enkeltmannsforetak for å være sikker på at det ikke var svart arbeid. Om man går gjennom kommersielle firma med flere ansatte som f.eks B-gruppen må man gjerne betale det dobbelte uten at dem nødvendigvis gjør en bedre jobb. Så dette er hva jeg anbefaler i hvertfall :)

Jeg har vaskehjelp hver 14.dag. Noen vet jeg foretrekker å ha hver uke. Jeg lyste ut en stilling på en kjøpe-leie-bytte-selge side på Facebook og ba spesifikt om noen som var registrert med enkeltmannsforetak for å være sikker på at det ikke var svart arbeid. Om man går gjennom kommersielle firma med flere ansatte som f.eks B-gruppen må man gjerne betale det dobbelte uten at dem nødvendigvis gjør en bedre jobb. Så dette er hva jeg anbefaler i hvertfall :)
Kan jeg spørre hva de gjør hjemme hos deg?

Vi har også hver 14. dag, fant henne gjennom en kjøp-og-salg-side på Facebook, og så kjenner vi flere som brukte henne fra før... Vi har ingen dyr, men to unger. Så det hender at mannen tar seg en runde med støvsugeren hvis hun ikke har vært her på en stund (han er mer nøye med slikt enn meg:P).
Hos oss tørker hun støv, støvsuger og vasker hele 1.etg som "standard", da betaler vi for tre timer (kjelleren tar vi selv ved behov, bruker ikke den så mye ennå). I tillegg tar hun "husvask" et par ganger i året, vasker vinduer innimellom og renser sofaer og tepper, da betaler vi for tiden hun bruker :)
(Vår tar 200kr/t svart og 250kr/t hvitt)

Her er runden jeg tenkte på hjemme hos oss:

Tørke støv
Støvsuge sofa og stoler
Vaske stekeovn
Bytte på senger
Vaske bad/vask/dusj/badekar/do
Vaske golv

Vaske vinduer 2 ganger per år.
Evt storrengjøring noen ganger pr år.

Vi har også hver 14. dag, fant henne gjennom en kjøp-og-salg-side på Facebook, og så kjenner vi flere som brukte henne fra før... Vi har ingen dyr, men to unger. Så det hender at mannen tar seg en runde med støvsugeren hvis hun ikke har vært her på en stund (han er mer nøye med slikt enn meg:p).
Hos oss tørker hun støv, støvsuger og vasker hele 1.etg som "standard", da betaler vi for tre timer (kjelleren tar vi selv ved behov, bruker ikke den så mye ennå). I tillegg tar hun "husvask" et par ganger i året, vasker vinduer innimellom og renser sofaer og tepper, da betaler vi for tiden hun bruker :)
(Vår tar 200kr/t svart og 250kr/t hvitt)
Så en 1200-1500 pr måned bør jeg regne med. Det er greit å vite. Det blir nok verdt det!

Så en 1200-1500 pr måned bør jeg regne med. Det er greit å vite. Det blir nok verdt det!
Vi har ikke angret et sekund:D Hverdagen er hektisk nok som den er, så hvis man har råd og mulighet ville jeg ikke tenkt to ganger;)

Vi har ikke angret et sekund:D Hverdagen er hektisk nok som den er, så hvis man har råd og mulighet ville jeg ikke tenkt to ganger;)
Jeg regner med at samboeren ikke synes vi har råd, han har vært litt stressa over pengebruken i det siste. Jeg ser på det som en nødvendighet, for å orke å bo her, for husfred, og for å ha nok energi til babyen som skal slippe å vokse opp i en svinesti.

Vi har hver uke, men som en vennetjeneste, så det er ikke organisert. Litt fy-fy, men som sagt så er det for å hjelpe ut en som er heller vanskeligstilt.

Her vaskes gang, stue, kjøkken, trapper, bad, kjellerstue og WC. Soverommene tar jeg meg av selv. Det pusses også vinduer, skrubbes ekstra i dusj eller stekeovn osv på forespørsel.

Jeg elsker vaskehjelp! Det må jeg bare si. Så kan jeg overflaterydde eller støvsuge ekstra ved behov, og det er helt overkommelig.

Jeg regner med at samboeren ikke synes vi har råd, han har vært litt stressa over pengebruken i det siste. Jeg ser på det som en nødvendighet, for å orke å bo her, for husfred, og for å ha nok energi til babyen som skal slippe å vokse opp i en svinesti.
Slik var det her også, mannen kunne tenkt seg å bare gjøre det selv så vi sparer de pengene:P Men jeg har ikke ork, og hvis han skal gjøre det så må han være alene (han klarer ikke å involvere ungene), så for husfredens skyld er det en bra løsning;)

Jeg plages helt klart mer av rot enn av skit. Støvsuginga er liksom ingen jobb. (Særlig med med robotstøvsuger ;) ) Jeg skulle gjerne hatt noen som vasket, hang opp og ryddet på plass klær og tok oppvasken. Det er ikke så lett å sette bort.

Vi er for så vidt motstandere av å vaske gulv særlig ofte, siden det er en del helsegevinster i å ikke gjøre det:)

Det aller alle alle verste husarbeidet er definitivt å sortere sokker og undertøy ...:hungover:

Det aller alle alle verste husarbeidet er definitivt å sortere sokker og undertøy ...:hungover:
Jeg er så glad for at ene sønnen min bare vil ha boxershorts og den andre bare vil ha truser. Gjør det så mye lettere å sortere. Jeg ga mannen min tillatelse til å kaste alle sokker som ikke har størrelse skrevet på fotbladet:) Noe herk å sortere uansett.

Her er runden jeg tenkte på hjemme hos oss:

Tørke støv
Støvsuge sofa og stoler
Vaske stekeovn
Bytte på senger
Vaske bad/vask/dusj/badekar/do
Vaske golv

Vaske vinduer 2 ganger per år.
Evt storrengjøring noen ganger pr år.
Ser for meg at det da er snakk om 3 timer x 2 pr mnd eventuelt 6 timer en gang pr måned alt ettersom hvor stor leilighet du har og hvordan det øvrige renholdet er til vanlig :)

Hos meg vasker de og tørker støv av alle overflater, vasker kjøleskap, kjøkken, bad, vindu, henger ut og rister tepper og dyner, tar på nytt sengetøy og vasker alle gulv :) så egentlig alt utenom vegger og tak :)

Ja, det tørkes støv og vaskes over karmer, benkeplater mm her også.

Må liksom alltid over-planlegge litt.
- Sette fram støvsuger, mopp og bøtte.
- Legge fram rene sengeklær.
- Kjøkkenspray, baderomspray, et universalt vaskemiddel til golvet og rene kluter.

Last edited:
Back
Topp