Hvordan gå fram når man skal avvenne natt-flaska?

AnonyMus

Forumet er livet
Jeg har jo nettopp sluttet å amme, og i den forbindelse fikk hun flaske på natta istedet, så det ikke skulle bli for stor forandring for henne.
Nå ønsker hun ikke pupp mere (gir ikke uttrykk for det), og hun får bare en flaske i løpet av natta. Den varierer det veldig når hun vil ha, men alt mellom 3 og 5. Så får hun jo flaske i vår seng ca 7-8, da har vi morgenstund med tilhørende turning i senga og muligens en liten dupp i armskroken.

Så det jeg lurer på er:

*Burde jeg kutte flaska helt, bare gi vann og smokk og sove hos henne de dagene det tar?

eller

*Burde jeg gi mindre og mindre i flaske hver natt, til det til slutt er tomt for melk, og hun bare får litt vann til slutt?

Skal sies at hun har begynt å sove bedre når vi sluttet å amme, så er jo en helt ny hverdag for meg nå. Den ene flaska er ikke så stort problem akkurat nå, men jeg vil gjerne at vi skal begynne med avvenningen ihvertfall. Hun får nok mat i løpet av dagen, og jeg føler at det vil bli bedre for både henne og meg å ha mere sammenhengende søvn.
Jeg får ytterst lite avlastning i helgene framover nå pga mye jobbing for sambo, og føler da at jeg må bli litt bedre fungerende på dagen.

Håper noen har noen lure tips! [:D]

Når vi avvennet nattflaska kuttet vi den helt ut og gav litt vann, smokk og trøst når han våknet. Vi vet at han våknet som vane for det var på ca samme tidspunkt hver natt. Så her tok det vel ei lita uke før han ikke våknet for flaske lengre :)

Tenker at dersom du skal lage mindre og mindre melk blir hun jo fortsatt vant til den melka, om det så er for kosen sin skyld, så jeg ville ikke gjort det ihvertfall :)

jeg velger alternativ nr 1[:D]

så lenge du er sikker på at måltidet ikke er nødvendig.

ORIGINAL: lillebebis

Når vi avvennet nattflaska kuttet vi den helt ut og gav litt vann, smokk og trøst når han våknet. Vi vet at han våknet som vane for det var på ca samme tidspunkt hver natt. Så her tok det vel ei lita uke før han ikke våknet for flaske lengre :)

Tenker at dersom du skal lage mindre og mindre melk blir hun jo fortsatt vant til den melka, om det så er for kosen sin skyld, så jeg ville ikke gjort det ihvertfall :)

Jeg vet liksom ikke helt om det er for kosen eller maten. Vet at barn spiser på natta bare fordi det er kos, hvis du skjønner?
Tenkte at hvis jeg kutter litt og litt blir hun ikke "så sulten", og vi kutter ut natt-måltidet gradvis. Men er det pga kos ville jeg ha kuttet tvert.

Huff, så vanskelig! Gruer meg litt til å prøve også, derfor jeg må ha litt mere bakgrunns-info fra dere.
Er redd for at jeg skal ta det dårlige valget, og da gjøre det enda vanskeligere for meg selv.

Sover Oliver hos dere, eller sov dere hos han når han ble avvent?

ORIGINAL: Elsker Brus

ORIGINAL: lillebebis

Jeg vet liksom ikke helt om det er for kosen eller maten. Vet at barn spiser på natta bare fordi det er kos, hvis du skjønner?
Tenkte at hvis jeg kutter litt og litt blir hun ikke "så sulten", og vi kutter ut natt-måltidet gradvis. Men er det pga kos ville jeg ha kuttet tvert.

Huff, så vanskelig! Gruer meg litt til å prøve også, derfor jeg må ha litt mere bakgrunns-info fra dere.
Er redd for at jeg skal ta det dårlige valget, og da gjøre det enda vanskeligere for meg selv.

Sover Oliver hos dere, eller sov dere hos han når han ble avvent?

Skjønner at det er vanskelig, det var det her også. Men Oliver spiser MASSE om dagen, så vi skjønte at han ikke trengte nattmaten.

Vi samsover etter kl 00/01, da våkner han og vil ikke sove i egen seng. Og sånn var det før og mens vi avvennet også ;)

jeg ville kuttet flaska helt og heller trøsta med smokk og vann. Så lenge hun spiser godt om dagen, ca 4 ordentlige måltider, så skal hun i teorien ikke være så sulten på natta at hun trenger den. Forhåpentligvis tar det ikke så alt for mange netter til hun skjønner at det er bedre og sove om natten enn å våkne og spise mat.

Lykke til med det valget du tar, det blir nok greit uansett skal du se[;)]!

Takk[:D]

Da skal jeg manne meg opp til å ta den kampen...En dag...[:)]

Jeg gjorde det samme for et par uker siden, og det jeg fant ut var at det er like greit å kutte helt med en gang. Hvordan skal babyen forstå at h*n får litt melk men ikke mye? Tror det er bedre å bare kutte helt.

Første natta vår var ikke gøy, han var våken i nesten 2 timer første runde (fra 2345 til 0130) og så fra 0330 til 05. Jeg lot han sutre og klage, og drøyde det litt før jeg gikk inn, ga vann, ga smokk og gikk ut igjen. Var kun en gang han ble kjempefrustrert og hikstet og gråt, da tok jeg han opp, trøstet, la han ned igjen og gikk ut. Neste nettene har vært som en drøm. :)

ORIGINAL: Faerytale

ORIGINAL: *Kolibri*

jeg velger alternativ nr 1[:D]

så lenge du er sikker på at måltidet ikke er nødvendig.

Sign! Så lenge du er sikker på at hun ikke trenger flaska...

Det vet man ikke før man prøver! Jeg holdt ut en beintøff natt og testet det, og da vi stod opp kl.7 den morgenen lekte han en drøy halvtime før han ble sutrete etter melk:)

Back
Topp