Hvordan få han til å bæsje??

Jaja

Gift med forumet
Guttungen min sliter litt med treg/hard mage for tiden. Nå har han sagt han må bæsje siden i går men han får det ikke til. Han sier det er vondt å sitte og han har vondt i magen. Så det er tydelig at det har "stoppet opp" langt nede. Har prøvd å gi han biola en stund siden han har vært litt treg i magen ei stund nå. Men det har tydeligvis ikke god nok effekt. Må òg nevne at han har akkurat begynt å gå på potte etter eget ønske så det kan jo være i forbindelse med det. Men i dag har han fått på bleie for å se om han klarte å få det til men det gikk ikke... [8|] Syns litt synd i han og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Nevnte det for legen i forbindelse med at vi var der for noe annet, men hun bare smilte og sa han måtte drikke mye vann og holde seg i aktivitet... [8|] 

Her bruker magemassasje å ha realtivt god effekt. Masser i sirkel nederst på magen, gjerne med olje. Kombiner med litt "sykling" med bena hans.
Er det helt bom stopp finnes det legemidler for det, men det er best om det kommer av seg selv, så langt det er mulig (min erfaring)

prøv å masser han like over rumpen, korsryggen og ned.. svisker hjelper:) og massere magen hans.. og hvis han ligger på ryggen kan du ta bena hans og "sykle" med de... håper noen av tipsene hjelper.. ikke kjekt for verken mor eller gutt med magevondt og treg avføring.. å må si jeg ble litt forundret over legen som lo det vekk litt...:)=

varmt bad også:) (ikke for varmt selvfølgelig;))

hvis han har vanskelig for å presse kan du smøre med cylokain rundt endetarmsåpningen. det er lokalbedøvelse som varer en liten stund. virker etter ca 1-2 min.

har selv brukt det på min største jente som sleit veldig med og bæsje da hun var ca ett år.

HAr prøvd sviske, massere magen og å sykle med beina hans... Men har ikke hjulpet. [8|] Flere tips?

Å gud.... Får vondt bare jeg tenker på det...

Oda hadde en bæsj som "hang" fast helt nede, svær som en kampstein. Vi fikk den ikke ut og masserte og masserte...[:(]

En sykepleier sa til oss at vertfall IKKE gi klyster! Da kommer bæsjen for fort [X(][X(][X(]

Vi kjøpte hansker, masssse olje og masserte masse og plukket så godt vi kunne, hadde henne på stellebordet lenge.
Til slutt kom det, heldigvis!!!

Aldri vært borti noe så jævlig....

Har han vært sånn lenge?? At det har skjedd ofte liksom?

Har ei selv med hard mage, til tider er det så ille at ho må få klyster, nå står hun fast på duphalac for å holde det mykt....

Kanskje du skulle gitt han det noen dager(altså duphalac),så kanskje det bedrer seg, men snakk med lege eller HS først[:)]

Jeg tenkte på duphalac eller noe sånt, men må jo nesten høre med lege først. Altså for litt over en uke siden var han sånn òg. Veldig treg i magen og litt problemer med å bæsje. Da kom det bittesmå perler og til slutt klarte han å få ut en klump. Var da vi begynte med biola. Men nå er det altså sånn igjen. Han har egentlig alltid pleid å ha veldig regelmessig mage. [8|] Vet ikke om det har med å gjøre at han er blitt bevisst på hva som skjer når man tisser og bæsjer og derfor ender opp med å holde igjen.

hørest rart ut, men store mengder med nøttesjokolade hjelper her i gården.... Firkløver fungerer fantastisk, og så er det herlig å gi de små "medisin" som er snop.... En til to store plater.......
Og såklart ett varmt langt bad eller varmeflaske på magen og ryggen.

Min søster bruker termometer med vaselin på og tar det forsiktig inn og ut, på datteren sin.. Høres helt forferdelig ut, men er verken vondt eller ubehagelig for barnet.. Men sa er lillejenta her 8 mnd og ikke tre år da.. Men kan kanskje prøves? [:)]

Jenta mi på 1,5 år bruker duphalac daglig. Barnelegen som anbefalte det pga hun sliter med hard avføring. Skal bruke det i 2 mnd daglig for å få igang systemet.
Hun sa at duphalac er helt greit, og det fint kan brukes over tid også! Dager det er værre kan jeg bruke mellom 20-30 ml, men generelt gir jeg 10 ml. Funker som bare rakkern:) Er ikke som klyster, så bæsjen kommer i normalt tempo og er nok ikke så skummelt for de små;)

Jenta vår sleit en del med magen da hun var mindre å da prøvde vi malt blandet ut i lunka melk å maserte magen litt å eventuelt trykte henne litt på magen men det kommer når det kommer [:D]

HAr han slitt med treg mage før han startet med pottetrening?
Vi har selv nettopp vært gjennom en lang periode med veldig store problemer relatert til å gå på do (bæsje).
Men hos oss handlet det om at han ville ikke ha bæsjen ut - holdt seg til han tilslutt ikke klarte mer og da var det helt grusomt for han (fra 3-6 dager mellom hver gang). Egnet seg som en fødsel med rier, hvor han gråt og skrek og vred seg i timene før bæsjen kom. Til slutt lærte han seg teknikker på hvordan han skulle holde bæsjen inne uten at det var ubehagelig, og hadde faktisk ingen symptomer på at han måtte på do - selv etter 6 dager uten avføring (bortsett fra "afrika-mage" da).

Vi prøvde alt fra belønning til ingen forsterkning, veiledning fra familiesenteret og tilslutt duphalac - uten noen effekt. Løsningen ble tilslutt movicol jr (uten smak). For en sinnsyk lettelse for oss alle, for helt ærlig holdt vi på å bli sprø over alle de timene vi "jobbet" med å bare få ut den der bæsjen.. Vår periode varte fra april til november.

Nå snakket jeg meg vel kanskje helt bort.. men poenget mitt var at vi har heller aldri slitt med noen form for treg mage før dette  helt plutselig kom i forbindelse med bleieslutt (som hantok initiativ til selv). Hvis deres gutt sliter med vondt for å gå på do hadde det kanskje vært en tanke og få brutt den vonde sirkelen. F.eks hadde han fått movicol ville jo avf blitt mykere - der igjen mindre vondt med å få den ut og så ville han kanskje ikke anspenne seg når han etterhvert kjente han måtte på do.
Ingen fare med å gå på movicol en lengre periode - er det de bruker på barne avd på sykehuset. Så trapper du ned når du ser at problemet har løsnet seg.
En kan alltid spe på med riktig mat (frukt, biloa o.l.), men det i seg selv er sjelden nok til å løse former for forstoppelser.

Dette innlegget ble mye lengre enn tenkt, og jeg har sikker lagt ut om mye annet enn hva du spurte om..men-men, spør om du lurer på noe[;)]

Var på apoteket isted og kjøpte lactulose. De hadde ikke duphalac men jeg mener det er nesten det samme. Eller? Har ikke ringt legen for jeg spurte på apoteket og jeg kunne gi det men hvis han ikke vart bedre etter noen dager ville hun tatt kontakt med lege da sa hun. Jeg tror ikke det har så mye med pottetreningen å gjøre egentlig for det begynte før han ville bruke potta. Han ville det forrige uke og dette begynte for snart 14 dager siden...

ORIGINAL: Lasog

Var på apoteket isted og kjøpte lactulose. De hadde ikke duphalac men jeg mener det er nesten det samme. Eller? Har ikke ringt legen for jeg spurte på apoteket og jeg kunne gi det men hvis han ikke vart bedre etter noen dager ville hun tatt kontakt med lege da sa hun. Jeg tror ikke det har så mye med pottetreningen å gjøre egentlig for det begynte før han ville bruke potta. Han ville det forrige uke og dette begynte for snart 14 dager siden...

lactulose og duphalac er det samme:)

Han klarte det! Endelig! Og det var litt av en klump som kom ut. [8|] Jeg gav han en dose med lactulose og et glass med sviskesaft. Gikk noen timer så kom det. [:)] Takk for alle tips!

ORIGINAL: Skrulla86

Jenta mi på 1,5 år bruker duphalac daglig. Barnelegen som anbefalte det pga hun sliter med hard avføring. Skal bruke det i 2 mnd daglig for å få igang systemet.
Hun sa at duphalac er helt greit, og det fint kan brukes over tid også! Dager det er værre kan jeg bruke mellom 20-30 ml, men generelt gir jeg 10 ml. Funker som bare rakkern:) Er ikke som klyster, så bæsjen kommer i normalt tempo og er nok ikke så skummelt for de små;)

Gutten vår på 4 år bruker også duphalac daglig.
Han har vært så mye plaget med hard mage at han til slutt ikke turde å bæsje mer.
Hver gang han følte for å bæsje, sa han at han vare trøtt og ville sove.
Det er det som er så dumt når de blir forstoppet. Bæsjen blir til slutt så stor og hard at det gjør kjempevondt å få den ut[&:]
Nå har gutten vår klart å bæsje helt av seg, tre dager på rad...og det er fantastisk godt å se at han ikke har vondt mer.
Lenge leve Duphalac[:D]

ORIGINAL: Tåkeliten

hørest rart ut, men store mengder med nøttesjokolade hjelper her i gården.... Firkløver fungerer fantastisk, og så er det herlig å gi de små "medisin" som er snop.... En til to store plater.......
Og såklart ett varmt langt bad eller varmeflaske på magen og ryggen.

Tuller du??[8|]

Back
Topp