HAr han slitt med treg mage før han startet med pottetrening?
Vi har selv nettopp vært gjennom en lang periode med veldig store problemer relatert til å gå på do (bæsje).
Men hos oss handlet det om at han ville ikke ha bæsjen ut - holdt seg til han tilslutt ikke klarte mer og da var det helt grusomt for han (fra 3-6 dager mellom hver gang). Egnet seg som en fødsel med rier, hvor han gråt og skrek og vred seg i timene før bæsjen kom. Til slutt lærte han seg teknikker på hvordan han skulle holde bæsjen inne uten at det var ubehagelig, og hadde faktisk ingen symptomer på at han måtte på do - selv etter 6 dager uten avføring (bortsett fra "afrika-mage" da).
Vi prøvde alt fra belønning til ingen forsterkning, veiledning fra familiesenteret og tilslutt duphalac - uten noen effekt. Løsningen ble tilslutt movicol jr (uten smak). For en sinnsyk lettelse for oss alle, for helt ærlig holdt vi på å bli sprø over alle de timene vi "jobbet" med å bare få ut den der bæsjen.. Vår periode varte fra april til november.
Nå snakket jeg meg vel kanskje helt bort.. men poenget mitt var at vi har heller aldri slitt med noen form for treg mage før dette helt plutselig kom i forbindelse med bleieslutt (som hantok initiativ til selv). Hvis deres gutt sliter med vondt for å gå på do hadde det kanskje vært en tanke og få brutt den vonde sirkelen. F.eks hadde han fått movicol ville jo avf blitt mykere - der igjen mindre vondt med å få den ut og så ville han kanskje ikke anspenne seg når han etterhvert kjente han måtte på do.
Ingen fare med å gå på movicol en lengre periode - er det de bruker på barne avd på sykehuset. Så trapper du ned når du ser at problemet har løsnet seg.
En kan alltid spe på med riktig mat (frukt, biloa o.l.), men det i seg selv er sjelden nok til å løse former for forstoppelser.
Dette innlegget ble mye lengre enn tenkt, og jeg har sikker lagt ut om mye annet enn hva du spurte om..men-men, spør om du lurer på noe[;)]