Hvordan fortelle vi skal ha hjemmefødsel

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Altså, overskriften sier seg selv
Og håper noen har noen beroligende ord å dele:sad010

Vi har bestemt oss for å ha hjemmefødsel og kontrakten ble signert i går. Har ikke fortalt noen om planen foruten en venninne. Tørr egentlig ikke å si noe til andre for å få slengt diverse kommentarer. Og mamma/svigersøsken/svigermor osv spør ofte om hvordan vi skal gjøre det med førstemann og å dra til sykehuset og om vi har snakket med han om at vi skal på sykehuset og mest sannsynlig bli der noen dager. (Har et ønske om å reise hjem tidligst mulig etter fødsel tross mammas råd om å bli en dag eller to for å komme meg før vi reiser hjem. Sliter veldig med angst som også gjør at å være alene på sykehuset blir uaktuelt også..)

MEN det lille dilemmaet

Jeg har termin 20. Mai og mamma kommer hit 21. Mai, dvs at dersom jeg går på overtid så må jo hun informeres om planen om hjemmefødsel før det faktisk skjer ettersom hun også blir å ta del i det. Hvordan skal man formidle dette, er utrolig redd for reaksjonen og tankene og alt... er nesten desperat for å føde før termin denne gang, men gikk på overtid med førstemann der jeg ble igangsatt 3 dager over og han kom 5 dager over. Så mistenker jo veldig å gå på overtid denne gang også..
 
Dette er jo så absolutt deres valg om fødeplass og hvor det er best for deg å være.

Selv om det er vanskelig ville jeg kanskje bare sagt det som det er, at dere ønsker hjemmefødsel denne gang og at dersom familie har egne meninger om det så skal de få ha det, men det trenger de ikke å uttale seg noe om for det er du ikke interessert i. Dette er deres valg og det hadde vært fint om familien kunne være støttende og kanskje hjelpe til om dere skulle trenge noe. Ifbm at din mor skal være der dagen etter termindato så kan det være greit å gi henne beskjed på forhånd, og kanskje nevne at dersom hun ikke er støttende i valget eller ser for seg at hun kan være hjelpsom så kan hun kanskje komme en annen dag, fordi du trenger støtten og roen rundt deg dersom fødsel starter når hun er der.

Selv ønsker jeg meg tidlig hjem fra sykehuset uavhengig av hva familie måtte mene om hvile og at det er roligere på sykehuset. Det er i så fall ikke min erfaring at jeg får hvilt noe som helst på sykehuset da jeg havnet på fellesrom med en som bare rotet i poser hele dagen lang, en som hadde en nyfødt som bare hylte hele dagen og hele natten, og en som hadde hatt keisersnitt og gråt hele tiden pga smerter. Da ble det særdeles lite hvile og jeg var helt tappet og utslitt etter fem dager uten søvn eller hjelp fra barnefar pga fellesrom. Så jeg skal hjem fort som fy denne gangen.

Jeg synes det høres veldig spennende ut med hjemmefødsel, og håper det blir en fantastisk opplevelse for dere ☺️
 
Hvis du ønsker å dele fødeplanen din med familien, for det er ikke nødvendig hvis du ikke vil :) Forklar situasjonen og si gjerne at dette er deres valg og hvis noen har noen meninger om det kan de holde det for seg selv. Men i min erfaring, fordi jeg selv er veldig redd, har flere i min familie foreslått hjemmefødsel nettopp pga korona og muligheten for å måtte bli alene. Så det kan godt være de har mer forståelse i disse tider:happy:
 
Dette er jo så absolutt deres valg om fødeplass og hvor det er best for deg å være.

Selv om det er vanskelig ville jeg kanskje bare sagt det som det er, at dere ønsker hjemmefødsel denne gang og at dersom familie har egne meninger om det så skal de få ha det, men det trenger de ikke å uttale seg noe om for det er du ikke interessert i. Dette er deres valg og det hadde vært fint om familien kunne være støttende og kanskje hjelpe til om dere skulle trenge noe. Ifbm at din mor skal være der dagen etter termindato så kan det være greit å gi henne beskjed på forhånd, og kanskje nevne at dersom hun ikke er støttende i valget eller ser for seg at hun kan være hjelpsom så kan hun kanskje komme en annen dag, fordi du trenger støtten og roen rundt deg dersom fødsel starter når hun er der.

Selv ønsker jeg meg tidlig hjem fra sykehuset uavhengig av hva familie måtte mene om hvile og at det er roligere på sykehuset. Det er i så fall ikke min erfaring at jeg får hvilt noe som helst på sykehuset da jeg havnet på fellesrom med en som bare rotet i poser hele dagen lang, en som hadde en nyfødt som bare hylte hele dagen og hele natten, og en som hadde hatt keisersnitt og gråt hele tiden pga smerter. Da ble det særdeles lite hvile og jeg var helt tappet og utslitt etter fem dager uten søvn eller hjelp fra barnefar pga fellesrom. Så jeg skal hjem fort som fy denne gangen.

Jeg synes det høres veldig spennende ut med hjemmefødsel, og håper det blir en fantastisk opplevelse for dere ☺️
Tusen takk for fint svar.
For min psykiske helse er det bedte valget å være hjemme, eller reise hjem tidlig. Barnefar fikk være sammen med meg før og etter fødsel med første og når han skulle dra hjem på kvelden knakk jeg sammen og alt endte i barseldepresjon..

Får prøve å informere mamma dersom lille ikke er kommet til 19. For mamma kommer uansett 21. Ettersom hun er tilreisende og jeg ikke har noen familie i nærheten i det hele tatt. Samboeren min har foreldrene og søsknene 1t unna oss og utover det bor resten av hans familie i utlandet og hele min familie bor på andre siden av landet..
 
Hvis du ønsker å dele fødeplanen din med familien, for det er ikke nødvendig hvis du ikke vil :) Forklar situasjonen og si gjerne at dette er deres valg og hvis noen har noen meninger om det kan de holde det for seg selv. Men i min erfaring, fordi jeg selv er veldig redd, har flere i min familie foreslått hjemmefødsel nettopp pga korona og muligheten for å måtte bli alene. Så det kan godt være de har mer forståelse i disse tider:happy:

Jeg tenker i all hovedsak å holde det for oss selv fram til lille egentlig er her, største dilemmaet er at mamma kommer dagen etter termin og er tilreisende så kan ikke endre når hun kommer.
Skal nevne litt for jordmoren min, for hun sa også når jeg først nevnte tankene om hjemmefødsel at det er et valg ingen trenger å vite om. Men er jo det at dersom lille kommer etter termin så må mamma vite fordi hun liksom også må ta del av det.
 
Tusen takk for fint svar.
For min psykiske helse er det bedte valget å være hjemme, eller reise hjem tidlig. Barnefar fikk være sammen med meg før og etter fødsel med første og når han skulle dra hjem på kvelden knakk jeg sammen og alt endte i barseldepresjon..

Får prøve å informere mamma dersom lille ikke er kommet til 19. For mamma kommer uansett 21. Ettersom hun er tilreisende og jeg ikke har noen familie i nærheten i det hele tatt. Samboeren min har foreldrene og søsknene 1t unna oss og utover det bor resten av hans familie i utlandet og hele min familie bor på andre siden av landet..
Skjønner at det blir vanskelig å utsette besøket når hun har større reisevei. Kanskje du kan legge det frem med at dette er et så stort ønske for dere p kunne ha hjemmefødsel, og at det føles så trygt og godt for deg, at det blir mest riktig. Også tror jeg nok moren din vil støtte deg i valget ditt, da hun er moren din og bare vil ditt beste ☺️
 
Jeg tenker i all hovedsak å holde det for oss selv fram til lille egentlig er her, største dilemmaet er at mamma kommer dagen etter termin og er tilreisende så kan ikke endre når hun kommer.
Skal nevne litt for jordmoren min, for hun sa også når jeg først nevnte tankene om hjemmefødsel at det er et valg ingen trenger å vite om. Men er jo det at dersom lille kommer etter termin så må mamma vite fordi hun liksom også må ta del av det.

Skjønner godt at at du må si det til henne når hun kommer. Du kan vente lengst mulig med å si det og si til henne at du/dere ikke ønsker å dele dette med noen. Mest sansynelig så respekterer hun dette, og kanskje hun selv synes dette kunne være en fin opplevelse å få være med på :)
Jeg krisemaksimerer alle situasjoner selv også går det mye bedre enn forventet. Det er uansett ditt valg hvordan du gjør det, jeg heier på deg! Krysser fingrene for at babyen kommer før termin og at du får en fin opplevelse :Heartred
 
Først og fremst vil jeg bare applaudere valget om hjemmefødsel! Å sette egen psykiske helse først er slett ikke enkelt når det "går mot normen" men nå når dere har valgt fødeplassen deres hjemme som det beste valget for dere, er det ALT som betyr noe, og det er jeg sikker på at vil gjøre hele opplevelsen deres og minnene av fødselen og tiden både før og etter så utrolig mye bedre :Heartred

Ellers synes jeg Anulula ordla seg kjempefint i sitt svar - dersom det er noen som må vite om valget, skulle lillen komme etter termin, bare forbered og forklar at dette er sånn det blir, dere har gjort et valg som er riktig for dere - om det gir tanker hos andre som på ingen måte er støttende eller til hjelp for dere som fødepar, kan de holde disse tankene for seg selv. Uansett er det viktigste at dere har gjort et valg dere er tryggest i selv, så får alle andres tanker komme i andre, tredje eller fjerde rekke, om ikke enda lenger bak:Heartred
 
Tusen takk for fint svar.
For min psykiske helse er det bedte valget å være hjemme, eller reise hjem tidlig. Barnefar fikk være sammen med meg før og etter fødsel med første og når han skulle dra hjem på kvelden knakk jeg sammen og alt endte i barseldepresjon..

Får prøve å informere mamma dersom lille ikke er kommet til 19. For mamma kommer uansett 21. Ettersom hun er tilreisende og jeg ikke har noen familie i nærheten i det hele tatt. Samboeren min har foreldrene og søsknene 1t unna oss og utover det bor resten av hans familie i utlandet og hele min familie bor på andre siden av landet..
«Sniker»
Jeg sliter med angst og har hatt fødselsdepresjon tidligere. Jeg var på samtale med jordmor åå sykehuset og de skrev i journalen min at min mann skulle få være med meg hele veien uansett. Så sykehusene kan gjøre unntak for folk om det er derfor du velger å føde hjemme
 
Back
Topp