Hvordan fortelle vår sønn at han skal bli storebror

annth

Glad i forumet
Hvordan fortelle vår sønn på straks 3 år at han skal bli storebror?

Vår sønn på 3 år har litt språk men prater ikke veldig mye og bruker litt tegn for å gjøre seg forstått på hva han vil. Da er jeg litt usikker på hvordan gjør det til ham. Jeg har vurdert å lese en bok for ham innen det samme.

Min bror var veldig obs på å bruke "din lillesøster" når de omtalte den nye babyen til hun som ble storesøster. Sånn at det ikke blir mamma og pappa sin baby (som de heeeelt sikkert elsker høyest...), men at det ble storesøster, mamma og pappa sin baby.
Jeg tror det hjalp en del. Var i hvertfall ikke kjempestor søskensjalusi.
De fikk også boken "tassen får en lillesøster". Det er jo litt kjekt [emoji4]
Har ingen egne erfaringer [emoji6]

Edit: teksten i parantesen er ment som en overdrivelse på søskensjalusi, sånn om det ikke var klart [emoji23]

Tenker at det er bare å si det som det er. [emoji4] Barn forstår mer enn vi tror, og han forstår nok mye selv om han ikke snakker så mye selv. Kanskje dere kjenner noen eller det er noen i barnehagen som nettopp har blitt storebror/storesøster? Da er det kanskje litt lettere å relatere det til noe.

Lese bok høres også lurt ut!

Har sagt til min på 1,5 at mamma har baby i magen. Skjønna nok lite, men seier baby når eg spør kva mamma har i magen :) ?
På lørdag kjøpte vi babydukke med potte, flaske og som kan badast. Tenkte vi skulle bruke denne til å øve litt :)

Vår var to år og to mnd. Da han ble storebror nå i januar. Snakket om baby i magen og at det skulle komme en baby. Viste hvor babyen skulle sove osv. Når babyen kom passet vi på at han fikk hjelpe til masse. Han skal alltid hjelpe bære bilstolen og sier "min baby". Har gått ganske greit med å gi han ansvar slik at han føler til han er flink og stor.

Barn forstår jo veldig mye mer enn de kan formidle. :) hadde begynt å si at mamma har en baby i magen, og kanskje vist bilder/animasjon av baby i magen og sånt. :)

Min gutt var litt yngre. Han fikk en dukke som vi kaldte baby

Er da bare å si at du har en baby i magen og han skal bli storebror. Han ser jo at magen din vokser og da skjønner han etter hvert at noe skjer. Ikke no mer stress enn det;)

Vi spurte bare datteren vår (som blir 4 år når lillesøster kommer) om hva som pleier å vokse i mammaers mager. Vi kunne gjøre det fordi to av venninnene hennes fikk lillesøstre i fjor og året før der igjen, så hun huska mage og baby. Deretter spurte jeg om hun trodde det var noe inni der siden mammas mage hadde vokst sånn, "ja, en baby!"
Da var det enda 4 uker til oul, men siden den dagen har vi omtalt babyen som lillesøster og hun er kry over å være storesøster:)

Back
Topp