Hvordan fortelle om svangerskapet til kommende storebror?

TheLady

Flørter med forumet
Jeg har så dårlig samvittighet ovenfor guttungen! 
Han er ikke seg selv for tiden, da han merker og ser at jeg ikke er noe i form.
Jeg har vært dårlig lenge nå, er kvalm hele døgnet og kaster opp stort sett hver dag. Dette er ikke lett å skjule for sønnen vår! 
Han spør stadig vekk hvorfor jeg er dårlig, om jeg har spydd og at han skal passe på meg.
(omtenksomme gutten min !)  :) 

Jeg prøvde akupunktur for noen uker siden, og det hjalp veldig! Men effekten har gitt seg etter et døgn ved hver behandling, så da droppet jeg å fortsette med det...

Nå tenkte vi å fortelle guttungen at han skal bli storebror, neste uke, men jeg er litt usikker på hva vi skal si? Han snakker mye om at han gjeeeerne vil bli storebror, og jeg vet han vil gli godt inn i den rollen! :) 
Men hvordan forklare han at det er pga graviditeten at jeg er mye dårlig UTEN at han får et negativt forhold til babien?

beklager jeg så alderen nå. Min datter er 3 år og hun vet. hun gleder seg masse. snakker masse til magen min og er veldig opptatt av "babyen sin" som hun så fint sier det. Jeg tenker at det er lurt å involvere henne i graviditeten sånn at hun er forberedt. Det er jo en samtale vi tok tidlig. Hun er moden nok for det. Det avhenger igrunn hvordan du tenker om hvordan han takler det.

Syns du bare kan sette deg ned med han å fortelle det jeg 
Nå (eller etter sommeren som vi sier) skal han endelig bli storebror!
Han er ganske stor så du kan forklare han at mange blir litt syke når de er gravide, da vet han at du ikke er syk pga noe vondt,men noe godt på en måte. De skjønner utrolig mye, så du kan fint fortelle en mild form for sannhet! 
Jeg tror så lenge han får en forklaring og at du ikke legger vekt på at babyen gjør deg syk hver gang du kaster opp/er dårlig, så tar han det sikkert bra. Er noe helt annet hvisman daglig påpeker at det pga babyen at mamma er sånn og sånn.

Vi har involvert gutten vår hele veien (han er straks 3 år) og han skjønner mye mer enn jeg hadde trodd!! (jeg er dårlig, men han fokuserer ikke på at det er pga babyen) Vi passer på å gjøre fine ting med fokus på babyen, f.eks. lese bøker om baby, synge sanger til magen (selv om det er veldig tidlig:P), høre på hjertelyden, snakke om hvor stor babyen er i magen, hva babyer spiser osv... 
Også fokuserer vi en del på at han er stor og skal bli storebror. Nå skal vi plutselig ha bleier og smokker i hus igjen, så greit å ha litt fokus på det, spesielt smokkene, hehe, er redd han kommer til å stjele noen:P

Oi,langt svar fra meg... Håper det var bittelitt til nytte...

Du kan jo kanskje si at det er en veldig stor og slitsom jobb å skulle lage en baby. Derfor blir du så sliten, og kaster opp.. Og at du er bare SLITEN, ikke syk. På samme måte som han kanskje må rydde av tallerken sin før han får se film (for eksempel), må du jobbe litt for at dere skal kunne få verdens nydeligste baby i hus :) Det viktigste tror jeg uansett er at du prøver å virke positivt innstilt til graviditeten, uansett hvor tungt det kan være. Dette er kanskje en måte vi kan motivere oss selv på også :) Lykke til, og god bedring!

Takk for gode svar!
Føler meg litt klokere... ;)

Tenkte i dag-morges at vi kanskje like så godt bare skal fortelle det nå, istedenfor å vente til neste uke (vi har egentlig ikke snakket noe med han ang baby i hus, siden vi ikke har visst om jeg kan bære frem flere barn. Har mistet 4 ganger.)
 men i dag begynte jeg å blø litt igjen, har ikke noe vondt eller mistet symptomer, men venter med å si noe til han til blødningene har gitt seg. :)

Hei.

Jeg pakket inn en body str nyfødt, og en babysmokk+smekke, så opnet storesøster og skjønte selvsagt ingenting...  da fortalte jeg at jeg hadde en baby i magen og at storesøster kunne passe på disse tingene og ta de med til babyen når hun skal besøke oss på sykehuset.

Først ble hun veldig usikker og lo litt nervøst, men så gikk sannheten opp for henne og hun ble veldig glad. Hun er også 4 år.

Heia :) 
Våre gutter er omtrent like gamle ;)

Vi tenkte å vente til ordinær UL 3 mai for da får vi kanskje vite litt mere sikkert hva det blir.
En annen grunn til at vi venter er fordi da blir ikke svangerskapet så langt for han...

MEN vi har tenkt å ramme inn et UL-bilde i en rosa/blå ramme (han har sett UL-bilder av andres barn)
Så vil vi bare se åssen han reagerer på bildet og fortelle litt mere om det etterpå ;)

Jeg må jo legge til at jeg har ikke hatt noen plager og det har vært veldig lett å sjule for han! Men hadde jeg vært i dine sko ville jeg sagt det...

Lykke til :)

Lille sol skrev:
Hei.

Jeg pakket inn en body str nyfødt, og en babysmokk+smekke, så opnet storesøster og skjønte selvsagt ingenting...  da fortalte jeg at jeg hadde en baby i magen og at storesøster kunne passe på disse tingene og ta de med til babyen når hun skal besøke oss på sykehuset.

Først ble hun veldig usikker og lo litt nervøst, men så gikk sannheten opp for henne og hun ble veldig glad. Hun er også 4 år.

Å det var en god ide!! 
Da blir det en tur til hm en av de neste dagene får å kjøpe babytøy *smelt*! :)

Back
Topp