Hvordan fortelle om graviditeten på jobb?

Pids

Første møte med forumet
Hei! Jeg er helt ny i jobben min. Gruer meg skikkelig til å fortelle om graviditeten. Ble fortalt på intervju at de hadde hatt mange i mammapermisjon og at de hadde behov for stabilitet nå. Når og hvordan skal du gå frem for å fortelle? Er foreløpig bare 9 uker (8+0) så det ligger minimum fire uker frem i tid.

For det første så syns jeg det er utrolig uprofft å si det til deg! Å legge ansvaret for stabilitet på deg når det å få barn er et personlig valg som ikke arbeidsgiver har noe med. Jeg har ikke noe annet råd enn å være trygg med deg selv på at dette er helt ok, og om det blir dårlig mottatt så er det arbeidsplassen din som ivaretar deg dårlig. Håper det går bra!<3

Enig med Lix! Skjønner ikke hvordan de har lov til å si noe sånn til deg :o
Du skal ha låv til å bli gravid og det er jo ditt valg og få barn og det har jo ikke arbeidsplassen noe med i det hele tatt. Du har krav på tilrettelegging og du har krav på permisjon. Så syns du bare skal si det når du føler du er klar for det og om de skulle bli sure så ikke bry deg. For det har de ikke lov til! :o

Enig med de andre. Det er normalt at vi kvinner får barn, og ikke alltid det er noe man planlegger når de kommer heller.

Bare si det og de kan ikke blir sure, om de blir - ikke bry deg og snakk med tillitsvalgt

Lykke til

Arbeidsgiver har ikke lov å stille spørsmål om graviditet og barn under intervju, eller ymte frampå at de ikke ønsker å ansette deg dersom du planlegger. Det blir jo som en slags trussel!

Jeg gruer meg også veldig til å si det til sjefen [emoji853] aaaner ikke hvordan jeg skal legge det fram.
Jeg er 8+5, så har heldigvis litt tid på å forberede meg mentalt..
Masse lykke til! Gi gjerne en lyd om hvordan det går! [emoji4]

Jeg fortalte det allerede da jeg var 7+0, jeg var så dårlig og mye borte fordi jeg kaster opp hele tiden. Fikk ikke gjort jobben jeg skulle, følte at det da var bedre å fortelle det. Ble også sykemeldt rett etter det.

Fortalte det for en uke siden. Sjefen var veldig glad for å få tidlig beskjed. Vi har bemanningsproblemer for tiden og da setter jeg pris på at sjefen klarte å være oppriktig hyggelig når jeg fortalte det.

Back
Topp