Hvordan fortelle arbeidsgiver?

Fru95

Forelsket i forumet
Septemberskattene 2023
Hvordan tenker dere å fortelle det til arbeidsgiver? Hvor tidlig forteller dere?

Sist jeg var gravid så fortalte jeg sjefen det ganske fort, litt for at jeg trengte litt tilrettelegging men mest for å være snill mot sjefen slik at han kunne starte å planlegge for hvordan det ble når jeg skulle i permisjon, siden det tar litt tid å lære opp folk i min stilling. Var vikar på den tiden så endte med at jeg nesten ikke fikk ny kontrakt pluss masse annet styr. Sjefen til sjefen og fagforbundet var inne i bildet men sjefen er utrolig god til å snakke for seg så han kom seg unna det. Følte det ble masse unødvendig stress med å fortelle det tidlig så føler for å vente lengre denne gangen.

Har vært tilbake i jobb i 3 måneder etter forrige permisjon og må nå snart fortelle at jeg er gravid er igjen. Men har ikke peiling på hvor lenge jeg greier å holde det fra han siden jeg allerede nå i uke 8 er sykmeldt for kvalme.. men er det en ting jeg har lært fra sist så er det at hun som er tillitsvalgt på jobben skal få høre det først og hun skal få være med inn på kontoret når jeg nevner det for sjefen.

Tenkte si det til HR, daglig leder og lederen min i uke 14. Vil ha svar på nipt og fosterdiagnostikk først i alle fall. Etter det reiser jeg 2 uker på ferie, så vil fortelle resten det når jeg kommer hjem. Om de jeg forteller det til først klarer å holde taushetsplikten sin da.. Kan ikke komme tilbake med svær mage og overraske ledelsen, så de må neste få vite det før jeg reiser.

Jeg har allerede store problemer med å skjule magen nå i uke 8+3, så det kan holde veldig hardt å vente til uke 14 :wacky:

Når det gjelder hvordan så tenker jeg bare ta en en til en samtale med hver av de i ledelsen (vi har veldig flat struktur). Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg enda :nailbiting:

Hvordan tenker dere å fortelle det til arbeidsgiver? Hvor tidlig forteller dere?

Sist jeg var gravid så fortalte jeg sjefen det ganske fort, litt for at jeg trengte litt tilrettelegging men mest for å være snill mot sjefen slik at han kunne starte å planlegge for hvordan det ble når jeg skulle i permisjon, siden det tar litt tid å lære opp folk i min stilling. Var vikar på den tiden så endte med at jeg nesten ikke fikk ny kontrakt pluss masse annet styr. Sjefen til sjefen og fagforbundet var inne i bildet men sjefen er utrolig god til å snakke for seg så han kom seg unna det. Følte det ble masse unødvendig stress med å fortelle det tidlig så føler for å vente lengre denne gangen.

Har vært tilbake i jobb i 3 måneder etter forrige permisjon og må nå snart fortelle at jeg er gravid er igjen. Men har ikke peiling på hvor lenge jeg greier å holde det fra han siden jeg allerede nå i uke 8 er sykmeldt for kvalme.. men er det en ting jeg har lært fra sist så er det at hun som er tillitsvalgt på jobben skal få høre det først og hun skal få være med inn på kontoret når jeg nevner det for sjefen.
Det er sjokkerende og veldig trist å høre om erfaringen din!

Sist gang ventet jeg til jeg hadde svar på nipt, altså uke 14. Men denne gangen er jeg allerede 50% sykemeldt, så hvis sykemeldingen min blir forlenget enda to uker fra neste uke (hvilket den nesten må, slik formen er nå), så tenker jeg at jeg må fortelle det til sjefen, så han skal slippe å lure på hva i all verden som skjer med meg som vanligvis er frisk og rask.

Sniker
Jeg vil bare påpeke at du er ikke pliktig til å fortelle hvorfor du er sykmeldt eller at du er gravid før 4 uker før permisjon hvis du ikke blir borte i over 12 mnd :bag: skjønner at du vil være snill, men noen ganger lønner det seg ikke. Lykke til :Heartred

Min nærmeste leder vet det allerede fordi jeg måtte timeføre svangerskapskontroll, og h*n godkjenner timelistene mine.. Ville ikke føre vanlig legetime, da jeg da må jobbe inn tiden igjen, men ikke når det er svangerskapskontroll.. Synes det er ganske dritt egentlig

Jeg forteller det til min sjef etter TUL om ca 2 uker. Så når jeg har passert uke 8! Dette for å kreve tilrettelegging siden jeg har en stressende jobb og ikke kan kombinere dårlig form og høyt tempo.. I tillegg så er jeg ikke villig til å utsette meg for noe når vi endelig er gravide etter 1 år med prøving og flere kjemiske..

Edit: da tar jeg et møte med sjefen og er ganske tydelig. Tillitsvalgt på jobben vet det allerede i tilfelle jeg vil trenge henne for å kreve tilrettelegging!

Sa ifra til sjefen min med en gang :) han er veldig god og støttende og jeg har en jobb med mye tunge løft, så nå slipper jeg det tyngste og får fast kontrakt i mnd skiftet❤️

Denne gangen fikk hun vite det på sms rundt 4 uker på vei. Forrige gang fikk hun vite det rundt uke 6 ved en tlf-samtale. Hun er bare snill og god, veldig forståelsesfull :happy:

De andre gangene har jeg sagt det senere. Hadde andre sjefer da, og jeg følte meg ikke trygg på dem.

Tenkte si det til HR, daglig leder og lederen min i uke 14. Vil ha svar på nipt og fosterdiagnostikk først i alle fall. Etter det reiser jeg 2 uker på ferie, så vil fortelle resten det når jeg kommer hjem. Om de jeg forteller det til først klarer å holde taushetsplikten sin da.. Kan ikke komme tilbake med svær mage og overraske ledelsen, så de må neste få vite det før jeg reiser.

Jeg har allerede store problemer med å skjule magen nå i uke 8+3, så det kan holde veldig hardt å vente til uke 14 :wacky:

Når det gjelder hvordan så tenker jeg bare ta en en til en samtale med hver av de i ledelsen (vi har veldig flat struktur). Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg enda :nailbiting:
Får virkelig de klarer å holde taushetsplikten! Men skjønner veldig godt at du føler for å fortelle det tidlig da ja :smiley-ashamed004

Sniker
Jeg vil bare påpeke at du er ikke pliktig til å fortelle hvorfor du er sykmeldt eller at du er gravid før 4 uker før permisjon hvis du ikke blir borte i over 12 mnd :bag: skjønner at du vil være snill, men noen ganger lønner det seg ikke. Lykke til :Heartred
Skulle bare ønske sjefen min forsto det her. Når noen er sykmeldt så må han vite hvorfor også forteller han det til alle kollegaer på neste fellesmøte.. noe vi alle vet at han ikke har lov til men han er som sagt veldig flink til å snakke for seg så han kommer seg unna det… skal sies at sist så greide han å holde hemmelig at jeg var gravid men med alt det andre som skjedde så greier jeg ikke å stole 100% på han den her gangen.:banghead:

Heldigvis har vi byttet tillitsvalgt siden sist så føler at jeg kommer til å få mer støtte fra den retning den her gangen :)

Takk:Heartred

Sniker..

I ditt tilfelle ville jeg faktisk ikke fortalt noe før jeg absolutt måtte.
Og, hvis sjefen din spør hvorfor du er sykemeldt, så.. kan du faktisk si at diagnosen er mellom deg og legen (og evt at du ikke vil dele diagnosen fordi han ikke greier holde kjeft.).
Du kan gi beskjed om at det ikke er pga forhold på jobben, og hvilken (om noen) tilrettelegging som kan gjøres.

Også, tror det kan være lurt i ditt tilfelle å ha med tillitsvalgte på alle slike samtaler med sjefen....

Fortalte min leder det i uke 6 xsmile5
Hadde medarbeidersamtale, og følte at det var rett tidspunkt mtp at jeg begynner å bli veldig dårlig. Både kvalm, trøtt osv.
Ergo pga tilrettelegging videre:D sjefen var veldig positiv, og jeg har følt meg veldig ivaretatt av jobben min:love017

Men i ditt tilfelle skjønner jeg at settingen blir litt annet! Tror planen med å ta med tillitsvalgt er veldig lurt:D da har du med deg noen og reaksjonen kanskje blir litt annerledes!

Skulle bare ønske sjefen min forsto det her. Når noen er sykmeldt så må han vite hvorfor også forteller han det til alle kollegaer på neste fellesmøte.. noe vi alle vet at han ikke har lov til men han er som sagt veldig flink til å snakke for seg så han kommer seg unna det… skal sies at sist så greide han å holde hemmelig at jeg var gravid men med alt det andre som skjedde så greier jeg ikke å stole 100% på han den her gangen.:banghead:
Ta opptak neste gang, så.klarer han ikke å vri seg unna det... og han har ingen rett til å vite hvorfor noen er sykemeldt, så om alle går sammen om å nekte å si hvorfor de er sykemeldt så løser også det problemet seg.

Forrige gang sa jeg ikke hvorfor jeg var sykemeldt de første 14 ukene men jeg visste at hun skjønte hvorfor. Denne gangen sa jeg det når jeg begynte å kaste opp/være kvalm rett og slett fordi jeg begynte å komme for sent på jobb. Venter med å fortelle de andre til etter ul om 3-4 uker. Selv om de nok lurer på hvorfor jeg ikke blir tynnere når de tror jeg er på slanker’n nå ( hadde begynt med det før jeg fant det ut).

Back
Topp