Har en gutt som blir fire i november, har kjøpt «Brillebjørn blir storebror» til ham
mest for å kunne starte praten om det. Nå som magen begynner å vokse blir det litt enklere å snakke om, men han har fått veldig eierforhold til babyen allerede. Snakker også om hva han kan lære babyen når den kommer.
Vi har en 3-åring og en 2-åring og gleder oss til å si det, men venter lengst mulig da de ikke har noe tidsperspektiv.
3-åringen kommer til å bli vanvittig glad i forkant, men vi må ta endel runder og prøve å senke forventningene rundt min oppmerksomhet til henne og hva det betyr (og ikke betyr). Jeg tuller med 2-åringen om han har lyst til å bli storebror og om han vil ha en baby i hus. Noen ganger sier han nei og andre ganger sier han ja. Så går han videre med dagen sin. Så han skjønner ingenting foreløpig.
Vi har lånt flere bøker om dette på biblioteket opp gjennom, fordi ungene selv har valgt dem. Men jeg synes de fleste er litt teite og noen «oppfordrer» til at den eldste skal gjøre opprør for å få oppmerksomhet, og får saft og kjekt som «premie» når den nye sover… brillebjørn-boka er god. Det er også en med svømmehall i den serien, hvor man så vidt ser at babyen er hjemme med den ene moren, mens brillebjørn drar og bader med den andre. Det går det an å snakke litt rundt. Den beste boka syns jeg kanskje er «Boka om å få søsken». Den åpnet for mange fine samtaler med 3-åringen nå før ferie. Hun får et nytt søsken til bursdag, så her kan det bli både store gleder og store skuffelser. Så får vi forsøke å forebygge flest mulig skuffelser.
Vi jobber turnus begge to, og med meg i permisjon i nesten ett år, blir jeg mye alene med tre unger på kveld, ved sykdom og hver tredje helg, så vi er nødt til å forsøke å snakke om forventninger. Samtidig gjør vi endel grunnarbeid med å gjøre dem mest mulig selvstendig for alderen nå. Begge har sluttet med bleie, eldste kler på seg selv, begge dekker av bordet, begge hjelper til med middagen, eldste sitter og tegner alene en stund hvis hu er i humør til det, og yngste kan leke alene med lego noen minutter. De får ikke lov å stå opp før klokkene deres lyser grønt, så vi får ligge i senga til 06.30 hver dag. Så får vi se hva mer vi kan få til på et halvt år. Yngste kan gjerne kle på seg selv også med tiden. Eldste burde ha lært seg å tørke seg når hu har tissa, men tror hu liker oppmerksomheten. Når hu har bæsja også, men vi bør gjerne gå over uansett en stund til… må venne yngste helt av puppen, for han blir så høylytt om han blir nektet, og jeg har testet tandemamming og vet at det ikke går hver gang. Yngste bør gå mer selv, samtidig som vi merker han blir veldig godt regulert de dagene han får mye kroppskontakt… Balansegang.
Å fortelle eldste at hu skulle bli storesøster gjorde vi aldri, for de har 14 mnd mellom seg. Men nå tenker vi at de eldste to kan få velge ut en ting hver, av et mindre utvalg, som de kan kjøpe i gave til babyen, og at babyen kan gi en gave til dem. Evt. at de velger en ting fra babykassene vi har rydda vekk, som de kan pakke inn, lage kort til, og gi til babyen. Og kanskje en ekstra ting fra baby til eldste sin bursdag. Tatovering eller noe annet hu syns er stas.