'hvordan forklare flytting for mini...

Rekekreke

Gift med forumet
VIP
Han har blitt stor gutt, og han skjønner jo ikke hvorfor vi må flytte fra leiligheten hvor han har eget rom og alle tingene sine og bort til pappa...
Kjenner det river samvittigheten min fra hverandre, jeg har forklart at vi skal bo litt hos bestefar frem til vi finner en ny plass å bo...
Når han spurte hvorfor vi ikke kunne bo her, så ble jeg litt satt ut, og det eneste jeg kom på å svare var at noen andre skulle bo her...
Da ble han jo selfølgelig lei seg, for ingen andre skulle bo i hans hjem, det var jo hans...
Og der låste det seg for meg...
Viste ikke hva jeg skulle svare, så jeg sa bare at noen ganger må de voksene bestemme ting som kansje er litt vanskelig for barna og skjønne, men at de altid tenker på at barna skal ha det fint. Jeg forsikret han om at vi kom til å få det kjempe fint hos bestefar, at han skulle få det kjempe store rommet nede med sengen sin, tven, dvd spilleren og alle filmene, og at han kunne bade i det store badekaret til bestefar istedenfor å dusje... Og da var det litt greit, men ikke helt, han ville bo i huset sitt...

Men er det en grei forklaring, eller skylder jeg han mere enn det??

Føler ikke for å innvolvere en 5åring i økonomien og hvordan den fungerer ennå, noe lenger enn at lørdagsgodtpenger ikke holder til halve butikken...

Det burde holde mer enn nok. Jeg hadde aldri begynt å forklare min 5 åring om evt pengeproblemer.

nussnøff skrev:
Det burde holde mer enn nok. Jeg hadde aldri begynt å forklare min 5 åring om evt pengeproblemer.

Sign.

©Smartass skrev:

nussnøff skrev:

Sign.

Ikke jeg heller nemlig.... Han trenger virkelig ikke tenke på det ennå...

enig med deg i å ikke involvere 5åringen i økonomien!
synes det var en grei forklaring jeg. du kan jo kanskje fortelle at folk og barn flytter "hele tiden" og at dette er ganske vanlig? Kan godt tenke at han slår seg til ro med det etterhvert og at tanken på å miste rommet sitt og at andre skulle bo der var veldig rart og kom som et sjokk med en gang.

Jeg ville heller ikke nevnt noe til et barn om pengeproblemer. Ville bare framstilt flyttingen som noe positivt.

Nå kjenner ikke jeg historien, men det virker som om du kanskje er litt fortvilet selv over at dere skal flytte? Tror du at han kanskje merker det, eller at det påvirker hvordan du tenker om det for hans del? Tenker bare siden du sier at det låste seg for deg når dere snakket om det.

Vi skal også flytte snart, men jeg gleder meg masse til det, og bekymrer meg veldig lite for hva barna vil. Har fortalt det til størstemann på 2,5, og i starten ville han ikke at vi skulle flytte. Etter at tanken har fått modnet litt, han har forstått at vi skal ta med absolutt alle leken, og jeg gjentatte ganger har fortalt om diverse vi skal gjøre på det nye stedet, så vil han gjerne flytte med en gang. Siden din gutt er gamlere er han sikkert litt mer avansert, men å bo hos bestefar burde kunne framstilles som noe flott, ikke som en økonomisk nødløsning.

Er det ikke bare å forklare at det er noen andre som eier dette huset? og nå kan vi ikke bo her lenger  (ikke begynne å nevne at andre skal flytte inn osv...) og si man skal bo hos Bestefar frem til vi finner ny plass hvor han skal få eget rom o.l.

Trenger ikke gjøre det så veldig komplisert.

Back
Topp