Hvordan fordelte pappan permisjonen??

nitalita

Gift med forumet
Heia..[:D].....(maskråka igjen..hehe)

Igår kom Kim hjem fra jobb og sa at arb.giver hadde sagt at han må ta ut pappa permen sin før midten av juni, men jeg trodde det var sånn at han skulle ta siste mnd jeg da..
Altså i vårt tilfelle er jeg ferdig med min permisjon 21.juni og jeg mente at han sku gå ut etter meg jeg da[8|]Jeg får ikke dette til å stemme..

Noen som kan hjelpe meg??

Dere kan velge når han skal ta ut sin del av permisjonen. Og det trenger ikke å være etter at du er ferdig, men også midt i. Har dere ikke sagt noe om det da dere søkte om permisjon? Har ikke hørt om at den ene arbeidsgiveren har lagt føring på hvordan avvikle denne lovbestemte permisjonen.

Vi tar etter hverandre, men det er fordi vi deler. Mannen min skal ha fire måneder av permisjonen, og da er det praktisk at jeg er hjemme frem til da pga amming.

Vi har ikke søkt om permisjon enda for han..er bare meg det..
Men for å spøre litt enklere da..hvor mange mndr har vi til sammen da med permisjon?? Er ikke det 12 mndr??[8|]

Samboeren min skal har pappa perm 1 dag i uken fra og med 6 uker etter fødselen.. Men så skal det sies at han har verdens greieste arb. giver også da..

ORIGINAL: monicola

På 80%lønn har dere tilsammen 53 uker ... 48 av disse er dine hvis du vil ... mens mannen din har 5 uker. Disse kan ikke du benytte deg av.

Ja det var det jeg mente at det var..jeg har valgt 80 % lønn..
Vi komakurat innenfor grensen til at han skulle få 5 uker[:D] ....men jeg får det alikevel ikke til å gå opp med at hannes arb.giver sier at han må ta dem før midten av juni...

Det arb.giver sa var at han må ta ut pappapermen før di starter med feriene nede på sykehuset hvor han jobber.....men skulle jo tro at han kan ta pappapermen først også feri etter det..[8|]

Far må ta 2 uker (obligatorisk) umiddelbart etter fødselen. De resterende 3 ukene som er forbeholdt ham kan dere ta ut akkurat når dere vil, og det er mange som velger å ta ut de tre ukene rett etter at mor er fredig med sine. Far kan imidlertid ta flere uker, det kommer an på hvordan mor og far fordeler ukene seg i mellom.
3 uker av permisjonen må tas ut av mor før termindatoen, og 6 uker må tas ut av mor rett etter fødselen.

Kalkulator for beregning av permisjon finner dere her: http://is.trygdeetaten.no/rtv-tidskonto/fpenger/fpengerWizard.do

Ja..altså jeg har allerede vært ute 6 mndr i permisjon jeg da så vi har jo vært igjennom den pakka.. Men han må nok ta en prat med joben tror jeg[;)]

Men takk alle sammen[:D]

Du har helt rett! Jeg formulerte meg feil. Far må ta 2 uker perm rett etter fødselen. Deretter kan han ta sine 5 uker av fødselspermisjonen når han måtte ønske det.

Man har krav på to uker fri i forbindelse med fødsel, men man MÅ ikke ta de ut. Man har ikke krav på lønn i disse to ukene, så det er nok noen som ikke har råd til å ta dem ut.
Såvidt jeg vet kan mor og far fordele permisjonen som man vil (bortsett fra tre uker før termin og seks uker etter,de er forbeholdt mor.)
Jeg synes det høres rart ut at arbeidsgiver kan bestemme når permisjonen skal tas, det trodde jeg ikke de hadde lov til...

Back
Topp