Hvordan fordeler dere permisjonen?

Her er planen at jeg tar all fellesperioden, så har perm til 1. juli. Da går jeg rett på ferie frem til midten av august (lærer) og så tar jeg 100% ulønna frem til jul. Etter jul tar mannen gradert perm 3 dager i uka og slik at jeg kan jobbe 60% frem til sommeren. Så er det jo ferie igjen og bhg start i august :)
Det er vertfall slik min plan er foreløpig, men det kan jo skje endringer. Blir uansett ikke bhg før aug 22, litt for liten før det synest jeg :cat:
 
Jobber i barnehage og vi tar inn barn som er fra 9 mnd(syns de er litt små). Men er mulighet for det da.

Ja, er jo mulig (synes også de er litt små). Men tror man bare har rett på plass fra november (men kan kanskje fort være ledig fra august hvis de må «holde av» plass)?
 
sniker. Du har krav på plass fra 1.november om barnet fødes i november, så ikke sikkert du må betalte helt fra august.

Siden man har krav fra november av- betyr det at man kan begynne å betale i november og ha start i januar? Tenker det er gaaanske kjipt å måtte betale full bhg plass fra august når barnet ikke er i nærheten av 1 år gammelt engang, de vil jo ikke engang ha så små barn i bhg. Så håper dette er riktig, skal vel ikke være sånn at alle må ha barn samtidig for at det skal være gunstig..
 
Vi har ikke diskutert det ordentlig enda, men jeg tror mannen min er interessert å ha så mye permisjon han kan. Vi er begge lærere, så jeg tenker at vi også må prøve å få det til slik at ikke noen av oss mister avspaseringen vår ved sommerferien iallefall. Når jeg leser om permisjonsregler ser jeg også at de fleste sparer penger på å ta 100% perm, spare penger og deretter ta ulønna permisjon, fremfor å ha 80%-varianten. Vil tro dette gjelder for oss også. Noen som har gjort seg noen tanker om det?


Hvorfor sparer man penger på å velge 100%??
 
Vi vurderer ulike grader av gradert da ingen av oss egentlig kan være borte fra jobb 100%. (Ikke mulig å hente inn vikar for den type stilling vi har). Supert å lese at vi har krav på barnehageplass fra 1 NOV. Har må det nok regnes og finleser litt på regelverket. Noen som vet om man har krav på ammefri også i det private næringsliv?
 
Det var ikke lett å legge inn gradert permisjon? Noen andre som fikk til det?
Den har begrensning på at man kan legge inn planer på begge samtidig, så blir klønete. Men gradert kan man legge inn på en om gangen - Ved å endre til "foreldrepenger og arbeid" hvis du klikker på boksen med "foreldrepenger" når du har lagt inn en tidsperiode. Kan også endre prosent og lengde.
(Ikke så lett å forklare...)
 
Den har begrensning på at man kan legge inn planer på begge samtidig, så blir klønete. Men gradert kan man legge inn på en om gangen - Ved å endre til "foreldrepenger og arbeid" hvis du klikker på boksen med "foreldrepenger" når du har lagt inn en tidsperiode. Kan også endre prosent og lengde.
(Ikke så lett å forklare...)
Tusen takk!!!
 
Vi vurderer ulike grader av gradert da ingen av oss egentlig kan være borte fra jobb 100%. (Ikke mulig å hente inn vikar for den type stilling vi har). Supert å lese at vi har krav på barnehageplass fra 1 NOV. Har må det nok regnes og finleser litt på regelverket. Noen som vet om man har krav på ammefri også i det private næringsliv?

Ja, man har rett på ammefri 1 time om dagen frem til barnet er 1år.
 
Hvorfor sparer man penger på å velge 100%??
Du får mere utbetalt enn om du velger 80% lønn. Så da kan man jo legge av litt hver mnd for å dekke opp tapt inntekt om man skal ha ulønnet permisjon.
 
Ja, man har rett på ammefri 1 time om dagen frem til barnet er 1år.
Det stopper ikke ved et år. Står ingenting i arbeidsmiljøloven om det :)
Det står derimot at det er lønnet ammefri frem til barnet er et år. Etter barnet har fylt et år er ammefri ulønnet :)
 
Det stopper ikke ved et år. Står ingenting i arbeidsmiljøloven om det :)
Det står derimot at det er lønnet ammefri frem til barnet er et år. Etter barnet har fylt et år er ammefri ulønnet :)
stemmer, glemte ordet lønnet :)
 
Vi har ikke diskutert det ennå, men med sen novembertermin kan det jo fort bli desemberbarn på oss. Betyr det at vi ikke har rett på barnehageplass før august 2022? Har ikke helt klart å tolke regelverket.
Angående fordeling av permisjon tror jeg barnefar ønsker å ha så mye som mulig, så blir nok en vurdering av hvor lenge vi anser at det er behov for at jeg er hjemme grunnet det praktiske rundt amming. Vil tro vi tar ut 100 % lønn, men fyller på med begges ferier, oppspart avspasering og eventuelt ulønnet perm om det blir nødvendig. Ettersom det er første barn har vi ikke egentlig en formening om når det er passende for lille å begynne i barnehagen, men hører mange si at de føler på at de har sendt i barnehagen for tidlig med første, for så å justere til nestemann. Har kanskje lyst å ha gradert permisjon mot slutten, slik at det blir en myk opptrapping til barnehagelivet for lille :)
 
Planen er 100% lønn ferie og par uker ulønna, sant felles ukene, så jeg kan være hjemme til over sommeren neste år :happy:
 
Du får mere utbetalt enn om du velger 80% lønn. Så da kan man jo legge av litt hver mnd for å dekke opp tapt inntekt om man skal ha ulønnet permisjon.

For se om arbeidsgiver går med på at jeg tar ut ulønnet permisjon. De har vist seg å ikke være særlig samarbeidsvillig. :bored:
 
For se om arbeidsgiver går med på at jeg tar ut ulønnet permisjon. De har vist seg å ikke være særlig samarbeidsvillig. :bored:
Det kan de ikke nekte deg. Arbeidsmiljøloven paragraf 12-5 regulerer det. Kun ved delvis permisjon kan de kverulere på at det kan være til ulempe for bedriften.
 
For se om arbeidsgiver går med på at jeg tar ut ulønnet permisjon. De har vist seg å ikke være særlig samarbeidsvillig. :bored:
Sniker
Du har rett på opp til 1 år ulønnet permisjon så lenge det er fulltidspermisjon og ikke gradert i tillegg til jobb
 
Back
Topp