Hvordan forbereder storesøskene seg på ny baby?

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
gjør de noe spesielt eller leker noe spesielt? Hvor gamle er dem?
 
Her skal ungene på straks 5 og 3 år kose med magen. Noen ganger med hånden, men oftere ved at de legger hode inn mot magen og sier at baby sparket meg. Drar opp genseren min og sier sove godt baby, Hade baby. Det er også litt leking med mamma og baby mellom ungene
 
Har prøvd å lese noen bøker med toåringen ("lille frø" er ganske fin, men til de minste blir det mest å snakke om bildene heller enn å lese all teksten).

Vi prøver å snakke litt om babyen, og jeg har gjort ett poeng av at vi hilser på babyer og slikt.
Men tror det er fryktelig begrensa hva han -egentlig- forstår.
Han sier jo at det er en baby i magen min, men veien er lang derfra til å forstå at vi skal få en liten baby i hus om relativt kort tid.
 
15måneder og skjønner vel egentlig ingenting av det.
Liker å dra opp genseren min og slå på magen. Venter på den dagen det kommer respons innenfra..
 
Min på 15 måneder skjønner heller ikke stort. Koser mye med magen, men det er vel fordi vi «oppmuntrer» til det :p
 
Min på 15 måneder skjønner heller ikke stort. Koser mye med magen, men det er vel fordi vi «oppmuntrer» til det :p
Sist var gutten min 22 mnd når lillesøster ble født. Han koste mye med magen da også. Men han skjønte ikke helt at en baby skulle komme. Tidvis tror jeg han ønsket at babyen skulle forsvinner xD
 
Storesøster på to år skjønner ikke så veldig mye, men hun er veldig opptatt av magen min og prater mye om at mamma har en baby i magen. Vi har kjøpt en bok om ei jente som blir storesøster og den leser vi på hennes initiativ. Hun leker mye med dukker fra før, men synes kanskje interesssen har økt om det er fordi hun har blitt større eller om det skyldes situasjonen vet jeg ikke. Hun er veldig interessert i andres babyer også. Har venner med små barn og hun vil gjerne kose med og se på osv.
 
Sist var gutten min 22 mnd når lillesøster ble født. Han koste mye med magen da også. Men han skjønte ikke helt at en baby skulle komme. Tidvis tror jeg han ønsket at babyen skulle forsvinner xD
Tipper det blir litt sånn her også :hilarious:
 
Tipper det blir litt sånn her også :hilarious:
Hehe ja det er mulig. Men det har vært en veldig stor kjærlighet også <3 lillesøster lo kun av storebror. Alt han gjorde var morsomt. Oss foreldre kjedelig xD
 
Hehe ja det er mulig. Men det har vært en veldig stor kjærlighet også <3 lillesøster lo kun av storebror. Alt han gjorde var morsomt. Oss foreldre kjedelig xD
Håper på det samme her :love017 Så søtt!
 
Håper på det samme her :love017 Så søtt!
Ja det er søtt :) men kjedelig når man har prøvd hele dagen å få lillesøster til å le, men med engang storebror er hjemme og skal spise middag så ler hun av alt xD

Men det er kjekt å være midtpunkt :) lurer på hvordan det blir denne gangen med to storesøsken
 
Ja det er søtt :) men kjedelig når man har prøvd hele dagen å få lillesøster til å le, men med engang storebror er hjemme og skal spise middag så ler hun av alt xD

Men det er kjekt å være midtpunkt :) lurer på hvordan det blir denne gangen med to storesøsken
Haha, ja, det skjønner jeg! Gjør ikke akkurat under for selvtilliten :hilarious: Men det er jo herlig når søskenkjærligheten er så tydelig! Denne babyen er jo så heldig at den får 2 storesøsken å le av :D
 
Haha, ja, det skjønner jeg! Gjør ikke akkurat under for selvtilliten :hilarious: Men det er jo herlig når søskenkjærligheten er så tydelig! Denne babyen er jo så heldig at den får 2 storesøsken å le av :D
Ja sant det :) kjekt med søsken kjærlighet. Litt kjedelig når de først blir sjalusi på hverandres xD
 
E
Da blir det verre, ja :rolleyes::hilarious:
Ene gangen veltet storebror på 2 vognen som lillesøster satt i på vei til barnehagen :eek: så erfarte da at en låst vogn med stelleveske er litt farlig å bevege seg bort fra
 
E

Ene gangen veltet storebror på 2 vognen som lillesøster satt i på vei til barnehagen :eek: så erfarte da at en låst vogn med stelleveske er litt farlig å bevege seg bort fra
Åi, så skummelt! :wideyed: Håper alt gikk bra med lillesøster??
 
Vår er 2,5 år og snakker mye om lillebror i magen pg at det skal komme en baby som skal bo med oss. Tror ikke hun skjønner omfanget, men hun er omsorgsfull mot magen- pusser magen min når hun pusser tennene sine så ikke det er forskjell på henne og lillebror, hun legger kosefillene og smokkene sine på magen så lillebror kan få låne, lurer på om han skal være med når vi skal noe, hvor skoene hans er, spør om det blir plass til dem begge på stellebordet osv. Jeg håper halvparten den omsorgen fortsetter når han kommer ut! Hun leker mye med dukker, og er generelt veldig empatisk og omsorgsfull med menneskene rundt seg.
 
Vi har en sønn som blir to år til termin, og med ham føler jeg at forberedelsene går vel så mye på oss som foreldre... vi prater selvsagt om at mamma har en baby i magen, og at han skal bli storebror. Men med mindre den babyen kommer ut med hjul og knapper på så tviler jeg på om han er interessert:hilarious:

Så vi prøver heller å være bevisst på hvordan vi gjør ting nå, og hva som vil endres når baby kommer. Vi ønsker å beholde flest mulig rutiner, men noe må endres og da legger vi en plan for hvordan vi skal introdusere disse endringene, slik at han ikke skal forbinde dem med babyen.

De siste månedene har han for eksempel fått komme inn i senga til oss på natta, men med baby, amming og nattevåk ønsker vi å unngå det. Derfor har vi planlagt en sjau mot slutten av juleferien, hvor pappa flytter ekstramadrassen inn på barnerommet og tilvenner mini å sove hele natta i egen seng (igjen). Vi har også pratet om at pappa overtar morgenstellet når jeg går ut i permisjon, men at jeg beholder kveldsstell og -kos etter beste evne :)
 
Back
Topp