Hvordan forberede søsken?

Maritri86

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
-beklager laaangt innlegg-

Vi har en problemstilling, bonussønnen min har uttrykt veldig sterkt at han ikke vil ha småsøsken. Vi blir ikke å fortelle det riktig enda, men den dagen kvalmen kommer for fult(hadde ekstrem svangerskapskvalme i begge graviditetene jeg har bak meg) må vi fortelle det til barna slik at de ikke blir redde.
Jentungen min er 9år og har mast i årevis om småsøsken, guttungen på snart 14 vet jeg og er positive til det.
Men bonussønnen min på 9 er «enebarn» i den forstanden at han har en eldre søster hos moren sin, men har alltid vært den eneste hos sin far.
Jeg regner med vi får reaksjoner i negativ forstand hos han, men vi ønsker jo at han skal se det positive i det.

gubben har mistet begge foreldrene sine og har bare én søster som han endelig har fått kontakt med etter 10 år hvor de ikke har vært på talefot. Han har uttrykt flere ganger at han ønsket han hadde flere søsken å lene seg på både under oppveksten og når foreldrene gikk bort. Er det noe vi kan bruke for å få bonusgullet til å reflektere?
 
Jeg gruer meg også til å fortelle det til datteren min på snart 11. Jeg har tullet med det tidligere å spurt om hun ville hatt en lillesøster eller lillebror, og det var helt uaktuelt tydeligvis:sick009 så håper også det kommer noen gode tips for å fortelle det på en fin måte:angel11 må legge til at jeg har også en gutt på 7 og han vil veldig gjerne bli storebror, heldigvis:love7
 
Jeg gruer meg også til å fortelle det til datteren min på snart 11. Jeg har tullet med det tidligere å spurt om hun ville hatt en lillesøster eller lillebror, og det var helt uaktuelt tydeligvis:sick009 så håper også det kommer noen gode tips for å fortelle det på en fin måte:angel11 må legge til at jeg har også en gutt på 7 og han vil veldig gjerne bli storebror, heldigvis:love7
Fikk ett ganske fint svar på «svangerskap og fødsel». Så jeg og gubben ble enige om at vi like greit forteller det fredag om 12 dager:eek: men kvalmen har startet å komme, så bedre å si d før den blir for ille og barna blir redde for at noe er veldig galt, eller før guttungen på snart 14 skjønner det:angelic: han prater enda om hvor syk jeg var når lillesøster var i magen:eek:
 
Eldste her er mye mindre så vi fortalte da lille søster skulle komme at hun var først en engel i himmelen også satt hun og skulle velge seg en familie og da valgte hun akkurat ham som storebror. Han likte det veldig godt og snakker om enda snart to år siden at de to hadde avtalt han skulle komme først så hun. Men han var fire og nå seks så tror enda på litt magi.

vi fokuserte på det var familiens baby og ikke mamma og pappa sin. Sånn han ble dradd med inn i en del...
 
Lurer på når vi skal fortelle det her. Minste fyller 2 år i januar, så han skjønner nok ikke så mye av det, men han på 3 kommer jo til å viderefortelle til hele barnehagen og alle som vil høre samme dag han får vite det... :p
 
Back
Topp