Hvordan forberede på småsøsken?

Maritri86

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
-beklager laaangt innlegg-

Vi har en problemstilling, bonussønnen min har uttrykt veldig sterkt at han ikke vil ha småsøsken. Vi blir ikke å fortelle det riktig enda, men den dagen kvalmen kommer for fult(hadde ekstrem svangerskapskvalme i begge graviditetene jeg har bak meg) må vi fortelle det til barna slik at de ikke blir redde.
Jentungen min er 9år og har mast i årevis om småsøsken, guttungen på snart 14 vet jeg og er positive til det.
Men bonussønnen min på 9 er «enebarn» i den forstanden at han har en eldre søster hos moren sin, men har alltid vært den eneste hos sin far.
Jeg regner med vi får reaksjoner i negativ forstand hos han, men vi ønsker jo at han skal se det positive i det.

gubben har mistet begge foreldrene sine og har bare én søster som han endelig har fått kontakt med etter 10 år hvor de ikke har vært på talefot. Han har uttrykt flere ganger at han ønsket han hadde flere søsken å lene seg på både under oppveksten og når foreldrene gikk bort. Er det noe vi kan bruke for å få bonusgullet til å reflektere over at det kan være positivt med småsøsken?

Jeg tenker at man bare må akseptere de reaksjonene som kommer fra de eldre barna :)
Om det blir dramatikk fra feks 9åringen, så la han reagere og gi uttrykk for at det er helt greit å kjenne som hn gjør. Det vil sannsynligvis gå seg til i løpet av svangerskapet, som jo er 9 lange måneder, og som regel alltid etter babyen er ført.
En skal såklart ikke ha aksept for misnøye overfor søsken etter de er født i samme grad, men hans umiddelbare reaksjon på svangerskapet må bare få komme, uten at man lager for mye drama og oppmerksomhet rundt det. Hn kan føle seg avvist da, eller det kan faktisk ende med å eskalere fordi dere gir reaksjonen hans mye oppmerksomhet eller reagerer sterkt/negativt på at han reagerer negativt.

Kjenner flere som har fått søsken som "store", altså fra 8-10 og oppover. Mange, særlig gutter, er ikke så entusiastiske til dette med baby og sånn som jenter, og de jeg kjenner som ikke likte ideen om å få søsken var alle gutter - og for alle endret det seg når babyen kom ut og de fikk bli kjent med den.

Ellers, prøv å ikke krisemaksimere - det kan gå bedre enn dere tror :) ❤️ og låser det seg helt finnes det nok også muligheter for å få hjelp,tenker at jordmor nok har vært borti denne situasjonen med gravide tidligere og kanskje har noen råd.

Pass på dere forteller det før andre begynner å hinte og spørre slik han føler seg inkludert.

la ham få tid til følelsene sine, lykke til

Back
Topp