hvordan flytte til USA? med barn og hund?

*Frøkna*

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
hvordan er reglene for green card? oppholdstilatelse visum osv?

vurderte å flytte ditt med datteren min på 1,5 og mine 2 hunder. vil så bli for å studere. men vurderer nett studier, men virker som jeg må velge studier der. noeno som har tips til skole osv? barnehager? 

california er stedet som vurderes forresten :D

Er vel ikke bare bare å flytte til USA slik jeg har skjønt det.. Håper du får svar fra noen som vet mer, men vit at å flytte til et annet land og begyn/ne et liv der er slettes ikke enkelt - der snakker jeg fra erfaring... Har du familie/venner der? Hva skal du leve av? Etc etc.. Er veldig mye å sette seg inn i og det blir nok ikke lettere når du har en hund og et barn med på lasset... Lykke til iallefall hva enn du ender opp med..

altfor mye å sette seg inn i. å usa er ikke landet du kan ta med baggen å flytte inn i. derfor jeg lurer på om noen har erfaringer? 

ingen venner el familie i USA. hvis jeg skal studere der får jeg oppholdstilatelse, via skolen. såpass har jeg skjønt. men lurer på åssen det blir i forhold til datteren min osv. skole osv kan man søke igjenom lånekassen :) 

Tasseline skrev:
altfor mye å sette seg inn i. å usa er ikke landet du kan ta med baggen å flytte inn i. derfor jeg lurer på om noen har erfaringer? 

ingen venner el familie i USA. hvis jeg skal studere der får jeg oppholdstilatelse, via skolen. såpass har jeg skjønt. men lurer på åssen det blir i forhold til datteren min osv. skole osv kan man søke igjenom lånekassen :) 

Altså, skal du flytte til et annet land med barn og hund og hele pakka MÅ du jo sette deg inn i alle reglene.. Man får ingenting gratis og du vil uansett måtte sjekke den informasjonen du får fra andre for alle situasjoner er forskjellige og det som gjaldt for en person gjelder kanskje ikke for deg.. Å reise alene til USA som student tror jeg er rimelig straight forward, men pengene fra lånekassen rekker ikke så langt og spesielt ikke om du skal fø på et barn og to hunder i tillegg.. Tror jeg ville tenkt meg om både en og to ganger om jeg var deg med den holdningen at du ikke "gidder" å undersøke selv og sette deg inn i ting... (sorry om jeg er skarp men har selv bodd i utlandet og vet av erfaring at det er mange nye utfordringer og man MÅ være proaktiv selv for å finne ut av og få orden på ting... )

Pearl skrev:

Tasseline skrev:

Altså, skal du flytte til et annet land med barn og hund og hele pakka MÅ du jo sette deg inn i alle reglene.. Man får ingenting gratis og du vil uansett måtte sjekke den informasjonen du får fra andre for alle situasjoner er forskjellige og det som gjaldt for en person gjelder kanskje ikke for deg.. Å reise alene til USA som student tror jeg er rimelig straight forward, men pengene fra lånekassen rekker ikke så langt og spesielt ikke om du skal fø på et barn og to hunder i tillegg.. Tror jeg ville tenkt meg om både en og to ganger om jeg var deg med den holdningen at du ikke "gidder" å undersøke selv og sette deg inn i ting... (sorry om jeg er skarp men har selv bodd i utlandet og vet av erfaring at det er mange nye utfordringer og man MÅ være proaktiv selv for å finne ut av og få orden på ting... )

sjekker opp litt hva folk har av erfaringer. ikke for at jeg ikke skal ringe hele runden selv. men erfaringer andre har av skoler osv.  men takk for at du er så forbanna skarp å ikke hadde noe bedre en dette å komme med.  hvorfor svarte du? 

Jeg har bodd i USA, studerte deltid ukens jeg bodde der. Lånekassen gir ingen støtte til første året på universitet. Som sophomore (år 2) er det mulig å få lån. Slik jeg ser det er den største utfordringen med å flytte til USA det manglende sikkerhetsnettet i samfunnet. Har man ikke penger, får man ikke legevakt, tannlege eller medisiner om man trenger det. grenncard kan man søke om etter en periode, men må være i fast arbeid og være godt etablert. Jeg har venner som har bodd der i 7 år og enda ikke fått godkjent sin søknad. Ønsker deg lykke til hvis det blir flytting.

First skrev:
Jeg har bodd i USA, studerte deltid ukens jeg bodde der. Lånekassen gir ingen støtte til første året på universitet. Som sophomore (år 2) er det mulig å få lån. Slik jeg ser det er den største utfordringen med å flytte til USA det manglende sikkerhetsnettet i samfunnet. Har man ikke penger, får man ikke legevakt, tannlege eller medisiner om man trenger det. grenncard kan man søke om etter en periode, men må være i fast arbeid og være godt etablert. Jeg har venner som har bodd der i 7 år og enda ikke fått godkjent sin søknad. Ønsker deg lykke til hvis det blir flytting.

så med andre ord burde jeg ta første året på universitetet her i Norge før jeg reiser da? hvor lenge bodde du der? hvor bodde du? åssen opplevde du det? 

tusen hjertlig takk for et ordentlig svar :) pengene skal jeg klare å finansiere til mat sykdom osv. så det er jeg ikke mest redd for.   :)  

hva koster det med skole?

Hei igjen. Det er en regel om at du kan være en "transfer-student" (tror jeg det heter) som løser dette, DVD at du tar 1.år før du flytter her i Norge. (kan også ta det på nett, men forsikre deg om at den er gjeldende i utlandet) Jeg bodde to år i Houston, da mannen min jobbet der. Trivdes veldig godt!! Men hadde veldig stor trygghet i at hans jobb dekket alle utgifter til helsepleie ol. Jeg vil råde deg til å Google litt rundt, mener det skal være en studentforening for norske studenter i utlandet. Tror de kan hjelpe deg videre!

Autocorrect altså.. Ukens= imens DVD= dvs Hehe..:-)

Du må også huske på at dersom du kun får studentvisum så har du ikke lov til å jobbe ved siden av.
Men jeg vil råde deg til å undersøke med høgskolen(e) i Norge (de fleste har utveksling med USA) og/eller den amerikanske ambasaden i Norge (avd i Oslo og Stavanger).
Mener også at du må møte personlig på ambassaden i visum-prosessen.

Back
Topp